Bougies kurkdroog, vacuum carburateur?

tedje

Die hard MF'er
25 feb 2004
707
161
Zaanstad
Ook hier een Kawasaki ER-5 die bijna 5 jaar (met zo goed als lege tank) heeft stilgestaan.
Eerst nog wel geprobeerd te starten met wat verse benzine, maar helaas, zoals verwacht geen pukkel. (benzine bereikte de carburateurs niet eens)
Alles bleek vies, vast en geroest dus dan maar meteen goed aanpakken.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Tank eraf gehaald, oude benzine + smurrie onderin eruit gehaald en binnenzijde geheel ontroest met spul van HG. Tank is weer helemaal schoon aan de binnenkant. :)
- Nieuw accu, bougies, olie, koelvloeistof en filters geplaatst.
- Carburateurs helemaal uit elkaar gehaald, alle onderdelen schoongemaakt en met revisie setje weer in elkaar gezet. Alles beweegt weer en is weer open.
- Carburateurs gevuld met verse benzine.

Omdat met de tank erop gemonteerd je nergens bij kunt, dacht ik slim te zijn door de tank er nog even af te laten. De carburateurs heb ik vol laten lopen dmv een spuitfles met benzine, door het groene slangetje kan ik mooi het niveau van de benzine volgen.
full




Vol verwachting proberen te starten, hij gaat wel rond, maar geeft geen moment het idee te willen gaan lopen. :(
De bougies vonken keurig als ik ze tegen het blok aanhoud en start. Wat ik alleen vreemd vind is dat na meerdere malen starten, ik de nieuwe bougies er nog eens uitgehaald heb en blijkt dat ze nog kurkdroog zijn?
Ik zou verwachten dat ze behoorlijk nat zouden zijn door het langdurig starten met choke vol open, maar het lijkt erop dat er helemaal geen benzine in de cilinders terecht komt.

Zie ik iets over het hoofd of lukt dit alleen als de vacuumslang van de carburateurs ook is aangesloten op de benzinekraan? Moet ik dan toch de tank met benzinekraan monteren vanwege deze slang?
Zo zit de vacuumslang nu even:
full


Heeft iemand een idee?
 
Heb de pilot jet eerst een uurtje in kokend water met een vaatwastablet laten liggen.

Daarna heb ik met veel moeite een staaldraadje van een staalborstel erdoor heen gekregen, het is echt een miniscuul gaatje.

Blijft wel vreemd dat dit verstopte gat niet is opgelost in het ultrasoon badje. :?

Iemand nog andere tips om dit gaatje open, of beter, goed schoon te krijgen?
Makkelijke optie is vervangen door een nieuwe.
Schoonmaken kan met juiste ruimertje, zonder daadwerkelijk te ruimen.
 
dat is ook maar een miniscuul gaatje.

en je hebt net bewezen dat ultrasoon geen mirakel oplossing is, en dat er niks mis is met de old-fashionned-way van carburatoren kuisen
;)

Hahaha, inderdaad. Ik had zelfs het idee dat de carburateurs vorige week schoner waren met de ouderwetse manier, dan nu ik ze terug gekregen heb uit een ultrasoonbadje.

Maar..........

Carbs weer gemonteerd nadat ik de kleine gaatjes heb doorgeprikt. Geprobeerd te starten met wat hulp van remmenreiniger en........hij heeft eventjes (onregelmatig) gelopen. *O*
Maar nu is de accu leeg door het vele starten. :(
Staat nu aan de druppellader, morgen weer verder.
 
Geen idee waar de plaatjes voor zijn maar mijn kawa had ook 5 jaar stilgestaan maar het enige wat hielp bij mij hielp was ultrasoon reinigen van de carburateurs.
Had ze eerst ook handmatig schoongemaakt maar dat hielp niet en als je zag wat er toch nog uit kwam in dat ultrasoon bad echt ongelooflijk. Nu loopt hij als een zonnetje.
 
Er komt tenminste leven in,
;)

wat die plaatjes betreft, veelal amerikaanse import modellen hebben die stat. luchtsproeier afgedekt. Dat moet je dan vrijmaken en het lijkt me zomaar dat deze plaatjes er dan voor zijn om na het afstellen deze weeraf te dekken met deze vervangende "dekseltjes".
Bij de Europese modellen is dit niet en hou je deze dus over.
 
Laatst bewerkt:
:')
Er komt tenminste leven in,
;)

wat die plaatjes betreft, veelal amerikaanse import modellen hebben die stat. luchtsproeier afgedekt. Dat moet je dan vrijmaken en het lijkt me zomaar dat deze plaatjes er dan voor zijn om na het afstellen deze weeraf te dekken met deze vervangende "dekseltjes".
Bij de Europese modellen is dit niet en hou je deze dus over.

Oke bedankt, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat ik de plaatjes niet kon plaatsen. :?
Krijg het altijd een beetje benauwd als ik onderdelen over houd. :+

Maar, goed nieuws! De kawa heeft gelopen vandaag!
Met veel pijn en moeite weliswaar, maar ik heb hem aan de praat gekregen en hij heeft vanmiddag een minuut of 10 hier in de tuin stationair gelopen.
Met de afstelschroef aan de zijkant van de carburateur heb ik het stationair toerental naar beneden gebracht, want hij draaide bijna 2,5 duizend toeren stationair.
Wat me alleen wel opvalt is dat bij het gas geven de toeren goed oplopen, maar bij gas loslaten lopen de toeren naar mijn gevoel te langzaam terug. Dit terwijl het handvat wel meteen terug komt in de beginstand. Zou dus zeggen dat de retourkabel goed werkt.
Wat zou dit kunnen zijn?
 
Ik had datzelfde probleem hier ook. Moeilijk starten, heel hoog stationair toerental en als ik die dan terugregelde met de knop aan de zijkant van de carbs dan draaide hij weer te langzaam en viel uit. Ook bleef hij veel te lang in de toeren hangen als ik het gas losliet.
Hier ook gecontroleerd op luchtlekken en inderdaad een gevonden. Een miniscuul luchtlek langs de as van de vlinderklep van de linker carb. Niet voldoende om problemen op te leveren bleek achteraf. Hier lag het probleem aan de stationairsproeiers. Klein beetje vervuiling is dus al voldoende om bovenstaande klachten op te wekken.
Tank goed spoelen, carbs fatsoenlijk schoonmaken, zeker de sproeiers niet vergeten, benzineleidingen reinigen of vervangen en een filtertje plaatsen tussen kraantje en carbs.
De mijne loopt nu als een zonnetje, draait lekker stationair op 1200 rpm en valt mooi terug in de toeren als ik het gas loslaat.
 
Laatst bewerkt:
en als dat ok is mengselschroeven rijker zetten.

Valse lucht heb ik gecontroleerd, nergens een lekje te vinden. Dat is dus o.k.

Heb net een stukje proefgereden rondom het huis, (tot zo'n 70 km/uur) hij lijkt het gas goed op te pakken. :)
Bij warme motor draait hij nu keurig stationair, vraag me alleen af of het langzaam terugvallen in toeren misschien wel bij deze Kawa hoort. Hij is namelijk niet van mijzelf en ik weet dus ook niet of hij voor de stilstand ook zo reed.

Maar, de mengselstelschroeven kan ik nog proberen. Heb al meerdere topics hierover gelezen, maar in mijn geval: schroeven uitdraaien is mengsel rijker?
 
Ik had datzelfde probleem hier ook. Moeilijk starten, heel hoog stationair toerental en als ik die dan terugregelde met de knop aan de zijkant van de carbs dan draaide hij weer te langzaam en viel uit. Ook bleef hij veel te lang in de toeren hangen als ik het gas losliet.
Hier ook gecontroleerd op luchtlekken en inderdaad een gevonden. Een miniscuul luchtlek langs de as van de vlinderklep van de linker carb. Niet voldoende om problemen op te leveren bleek achteraf. Hier lag het probleem aan de stationairsproeiers. Klein beetje vervuiling is dus al voldoende om bovenstaande klachten op te wekken.
Tank goed spoelen, carbs fatsoenlijk schoonmaken, zeker de sproeiers niet vergeten, benzineleidingen reinigen of vervangen en een filtertje plaatsen tussen kraantje en carbs.
De mijne loopt nu als een zonnetje, draait lekker stationair op 1200 rpm en valt mooi terug in de toeren als ik het gas loslaat.

Hoi Hollender, we komen steeds dezelfde dingen tegen zie ik. :+ (ik lees jouw topic dan ook met grote belangstelling)
Ook bij mij wilde hij eerst niet lopen ondanks uitgebreide carburateur schoonmaak, maar uiteindelijk nog steeds vervuilde stationairsproeier.

Denk dat ik nu alleen nog aan de gang moet met de mengselstelschroeven, maar met hulp van dit forum kom ik er wel uit. :)
 
Mengselstelschroef uitdraaien is mengsel rijker? :?

Ik zou persoonlijk toch nog eens de carburateurs onder de loep nemen, voornamelijk de stationairsproeiers. Ik was er te eigenwijs voor en dacht dat alles mooi schoon was na de laatste reiniging. Ik had exact dezelfde klachten maar was toch op deze manier geholpen. Ik denk niet dat de afstelling zo'n dramatische gevolgen gaat hebben en meer voor de fijnafstelling dient. Ook ik kreeg van enkele bevriende motorrijders de tip de mengselschroeven af te stellen volgens fabrieksopgave. Maar ik ben van het principe dat als hij voorheen met deze afstelling heeft gelopen dan moet hij dat nu ook doen. Kleine afwijkingen daargelaten.
Ik heb uiteindelijk niets aan de afstelling hoeven veranderen.

Succes !
 
Mengselstelschroef uitdraaien is mengsel rijker? :?

bij de meeste carburatoren wel ja.

staat ze aan de voorkant van de carbu (motorzijde), regel je er de hoeveelheid benzine mee, en is uitdraien rijker.
staat ze aan de achterkant (luchtfilter), regelt ze de lucht en is uit armer.

uitdraaien = grotere opening en dus kan er meer door van wat je aan het regelen bent.
 
bij de meeste carburatoren wel ja.

staat ze aan de voorkant van de carbu (motorzijde), regel je er de hoeveelheid benzine mee, en is uitdraien rijker.
staat ze aan de achterkant (luchtfilter), regelt ze de lucht en is uit armer.

uitdraaien = grotere opening en dus kan er meer door van wat je aan het regelen bent.

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik ga zo eens kijken of ik het gewenste effect krijg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan