Bougies vervangen een probleem bij Kawasaki GPX600r

marc010

MF'er
23 jan 2010
53
0
Rotterdam
Ik heb een '92 Kawasaki GPX600R en daar wil ik de bougies van vervangen. De tank is er inmiddels af, de twee buitenste bougies zijn gelukt maar de twee andere zitten onder twee buizen van het frame.

Wat voor gereedschap heb ik nodig (of kan ik lenen van iemand) of "truc" zie ik over het hoofd om die twee bougies ook te vervangen?
 
r de twee andere zitten onder twee buizen van het frame

je vergeet die fijne 2 waterslangen nog te noemen waardoor je er zo lekker bij kan komen })
Ik doe het zelf met een lange bougiedop met knietje maar het blijft een k*t kusje dus als er een trucje is hoor ik dat ook graag

kom steeds meer gpx'jes tegen hier mischien een idee voor een eigen topic?
kunnen we alles mooi bij elkaar houden.
ben wel benieuwd hoeveel gpxen er op MF zitten eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
hoe bedoel je wat voor soort? gewoon een lange(18 mm dacht ik) met een knietje ook wel eens een pijpsleutel geprobeert maar die passen niet goed in het gat (allemaal lekker ruim bemeten).
ik heb die sleutel pas geslepen maar toen kon je hem bijna niet draaien/kracht zetten door ruimtegebrek :?
 
Laatst bewerkt:
Voor 8,31 koop je bij de Dealer de originele sleutel voor de GPX, mogelijk lost dat het probleem op.
Het pijpje (8,31) heeft nummer 92110-1111
Dat pijpje heeft een passende 19 mm zeskant achter op.
Volgens mij moet het daarmee lukken.
Als je daar toch bent, vervang dan ook gelijk je doppen (NGK XD05F voor 89-93)... incl de afdichtingsrubbers.

Overigens, hoe kun je nu water in je bougie gat krijgen als je eerst je systeem aftapt? je demonteert toch ook niet de verwarming terwijl er nog water in je CV installatie zit?
 
Hoi,

Inmiddels is het gelukt en ik had een slang losgemaakt om er makkelijker bij te komen. Het is gelukt met een bougiedop met daarop een 'gewone' dop. Door een knietje te gebruiken kon ik aan de rechterkant tussen de buizendoor en aan de linkerkant en net buitenlangs bij.

De bougies zijn vervangen en de motor loopt koud in ieder geval weer een stuk regelmatiger.
 
@tmoons

ik dank u voor de nuttige info(Joepie, nog een afwijkende bougiesleutel voor de verzameling :} )

doppen op die van mij(1998)zijn al van het "waterdichte" type.

"Overigens, hoe kun je nu water in je bougie gat krijgen als je eerst je systeem aftapt?"

Dat was ook de reden dat ik het niet gedaan heb, vondt het een beetje een omslachtige manier om je bougie te vervangen :+

toevoeging: er valt hier een kwartje :z , zou het mogelijk zijn dat die ook bij de orginele set boordgereedschap zit??
volgens mij zit die namelijk nog onder de buddy in 1 van de opbergruimtes morgen eens even kijken
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zit daar wel een setje, maar die had dus geen bougie sleutel :(
Dus maar besteld, hij is tot 2011 (hee dat is dit jaar) geleverd als boordgereedschap op diverse motoren, dus die is nog goed verkrijgbaar.
het is overigens een 18mm steek. (de bougie)
 
Die doppen zijn bij ook met waterdichte ringen en die zagen er nog prima en veerkrachtig uit.

Motor loopt nu op zich beter maar heeft nog wel bij stationair dat ie af en tot van 1000rpm terugvalt naar zo laag dat ie bijna afslaat :s
 
1000 t/min is volgens mij eigenlijk al aan de langzame kant voor stationair(bij warme motor)
bij een koud blok zou ik zelf meer richting 1500/2000 gaan.
laat die van mij meestal even rond de 1700 warmdraaien en loopt daarna meestal mooi rond, rond de 1100 a 1200 t/min.

aanvulling: vertrouw hierbij meer op je gehoor/gevoel dan op het WPH (geeft volgens mij uit het hoofd 1050 t/min +/-50 aan)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij heb ik er nog een compleet setje boordgereedschap er in zitten :o :) zat zelfs nog in een geolied zakje in de gereedschap zak *D dus ik denk nog nooit gebruikt(was ik eigenlijk ook niet van plan)
buiten de bougiesleutel, het gebruikelijke sleutel/tangen en schroevendraaier setje,een inbus sleutel, een handvatje voor de wielmoersleutel en een bandenspanningmeter(all made by Kawasaki Japan)

voelt lekker dom trouwens een aantal malen lopen kloten met de bougies terwijl je de bijbehorende sleutel gewoon in je bezit hebt |( _O-
 
Laatst bewerkt:
bij deze:

IMG_1059.jpg


IMG_1061.jpg
 
Ahah... ik heb bij een garage (zo eentje die van vader op zoon doorgaat, eenmansbedrijf) een bougiedop 17,8mm kunnen lenen. Op die dop die in het gat past past een 'gewone' dop en zo met een knietje en de ratel die twee middelste bougies kunnen vervangen.. maar dit is net handiger, steekt, denk ik, net boven het blok uit
 
tank is er al vaak afgeweest in het begin,daar had ik nooit problemen mee(behalve dat ik de eerste keer de hele stroomlijn er af gehaald had voordat ik ondekte dat je maar 2 schroefjes van de stroomlijn los hoefde te draaien om de tank te verwijderen :$ ), de ontluchtig van de meter of dat stekkertje aan de achterkantvan de tank dat is een heel ander verhaal :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan