Bougies vervangen Honda VF750 Magna (1988)

Squidlet

Rookie
29 jun 2022
3
1
Als eerste: Goedemiddag, ik ben nieuw hier. Op aanraden van een mede Magna rijder ben ik hierheen gelokt ivm de aanwezige sleutel kennis. O-)


Ten tweede: Ik heb hier een Honda VF750 Magna uit 1988 die niet zo enthousiast trekt als ie zou kunnen (Wist ik niet. Snel tevreden. Eerste motor dus geen vergelijkings materiaal). Waar ie over de 200 zou moeten kunnen pakt ie momenteel maar 160. Bovendien rijdt ie 1 op 10. Wat mogelijk een ietsie pietsie dorstig is. Luchtfilter heb ik vervangen want deze was behoorlijk vuil. Dat is nu een K&N filter geworden. Dan kom ik nu uit op het onderwerp bougies. Want 1 uitlaat blijft koel terwijl de pijp ernaast blafheet is. Mijn vraag is: Welke bougies kan ik hier het beste op zetten? Ik kan natuurlijk dezelfde bestellen als wat ik er uit draai, maar je weet maar nooit of de vorige eigenaar heeft lopen experimenteren. Zijn er bovendien nog dingen waar ik op moet letten bij het vervangen van de bougies?
 
Oplossing
Zou eerst maar eens de bougies omwisselen van de goed warm wordende naar de kant die koud blijft,
word dan de pijp die koud was wel warm weet je dat het niet aan de bougie ligt,blijft die kant wel koud zal het
probleem elders liggen,carburatie of andere elektronische delen.
Aangezien je al aangeeft dat de pijp niet warm wordt zou ik de oude bougie en de nieuwe testen door even te starten voordat ik hem dicht zou bouwen. Kun je dat alvast uitsluiten voor als je probleem zich aanhoud.

Louis raad deze twee voorraaddoosjes vonkjes aan:
Spark plug 1: NGK DPR8EA-9
Spark plug 2: NGK DPR8EIX-9

Met een opening van 0,9 mm.

Bron: louis.eu

db
 
Aangezien je al aangeeft dat de pijp niet warm wordt zou ik de oude bougie en de nieuwe testen door even te starten voordat ik hem dicht zou bouwen. Kun je dat alvast uitsluiten voor als je probleem zich aanhoud.

Louis raad deze twee voorraaddoosjes vonkjes aan:
Spark plug 1: NGK DPR8EA-9
Spark plug 2: NGK DPR8EIX-9

Met een opening van 0,9 mm.

Bron: louis.eu

db
Dit is wat ik bedoelde met experimenteren van de vorige eigenaar. Ik heb 2 dezelfde motoren en in beiden zitten NGK DPR9EA-9 ipv 8.
Nou zijn daar al eens eerder vragen over gesteld: DPR8EA9 ipv DPR9EA9 erg?

Zijn er nog redenen waarom ik misschien toch de 9 moet hebben? Want anders begin ik met de 8 bestellen.
 

Bijlagen

  • 03ea5972-ace9-4a00-b676-4ea94823f393.jpg
    03ea5972-ace9-4a00-b676-4ea94823f393.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 7
Zou eerst maar eens de bougies omwisselen van de goed warm wordende naar de kant die koud blijft,
word dan de pijp die koud was wel warm weet je dat het niet aan de bougie ligt,blijft die kant wel koud zal het
probleem elders liggen,carburatie of andere elektronische delen.
 
Oplossing
Zou eerst maar eens de bougies omwisselen van de goed warm wordende naar de kant die koud blijft,
word dan de pijp die koud was wel warm weet je dat het niet aan de bougie ligt,blijft die kant wel koud zal het
probleem elders liggen,carburatie of andere elektronische delen.
Ik heb linksvoor met rechtsvoor gewisseld. Nu bleef de rechterkant koud. Dus daar een andere bougie in gedraait. Ik was even verrast met een onverwachte wheelie bij het stoplicht. 😵‍💫

Nu nog even het verbruik in de gaten houden. Ik heb nooit meer dan 130 kilometer op een tank gehaald. Wat dus waarschijnlijk betekend dat ik al 2 jaar lang op een 561cc 3 cilinder heb gereden. 🤐

Mijn dank is groot heren.
 
Ik heb linksvoor met rechtsvoor gewisseld. Nu bleef de rechterkant koud. Dus daar een andere bougie in gedraait. Ik was even verrast met een onverwachte wheelie bij het stoplicht. 😵‍💫

Nu nog even het verbruik in de gaten houden. Ik heb nooit meer dan 130 kilometer op een tank gehaald. Wat dus waarschijnlijk betekend dat ik al 2 jaar lang op een 561cc 3 cilinder heb gereden. 🤐

Mijn dank is groot heren.
Ik had jaren geleden een VF700S en kan me herinneren dat die niet makkelijk boven de 1 op 15 kwam. Maar beter dan 1 op 10 moet echt wel kunnen bij normaal straatgebruik. Fijn dat een nieuwe bougie je probleem van weinig vermogen opgelost heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan