Bougies vervangen?

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Is dit lastig om te doen? Is er nog iets waar ik speciaal op moet letten?
Moet dit met koude motor gebeuren of mag het blok nog een beetje warm zijn?

Ik zat er zelf aan te denken om met een stofzuiger eventueel vuil wat weg te zuigen zodat het niet in de cylinderkamer kan vallen voordat ik de bougie eruit draai.

Tips aub :)
 
je moet het juiste gereedschap hebben, het beste zijn (vind ik) bijvoorbeeld de doppen uit die mannesman setjes (ingelegd met rubber). Hiermee voorkom je dat ie dus afbreekt ofzow...verder gewoon doppen eraf halen, voorzichtig los draaien, nieuwe erin en voorzichtig vast draaien...niet te vast draaien...
 
Vooral voorzichtig zijn bij het erin draaien van de nieuwe.

Dus met de hand en met gevoel er helemaal indraaien. Wat namelijk wel eens gebeurt is dat de bougie een beetje schuin gaat bij het pakken van 't 1ste stukje draad. Als je dan met een ratelsleutel bezig bent voel je niet dattie scheef gaat en dan draai je de draad in de kop aan gort.

Als de bougie dan helemaal tegen de aanslag zit kun je em een tikje vast zetten met de bougie sleutel. Ook hier gevaar voor de schroefdraad als je hard gaat sleuren aan de steel van je sleutel.



ps. Als je er met de hand niet bijkunt, kun je ook de dop op de bougie zetten en dan weer de dop met de hand draaien. Als je er dan nog niet bijkunt heb je weer 'n verleng-staaf die je in de dop kunt steken. Maar 't beste voel je 't als je rechtstreeks de bougie vast kunt pakken met je vingertoppen.
 
Vooral voorzichtig zijn bij het erin draaien van de nieuwe.

Dus met de hand en met gevoel er helemaal indraaien. Wat namelijk wel eens gebeurt is dat de bougie een beetje schuin gaat bij het pakken van 't 1ste stukje draad. Als je dan met een ratelsleutel bezig bent voel je niet dattie scheef gaat en dan draai je de draad in de kop aan gort.

Als de bougie dan helemaal tegen de aanslag zit kun je em een tikje vast zetten met de bougie sleutel. Ook hier gevaar voor de schroefdraad als je hard gaat sleuren aan de steel van je sleutel.



ps. Als je er met de hand niet bijkunt, kun je ook de dop op de bougie zetten en dan weer de dop met de hand draaien. Als je er dan nog niet bijkunt heb je weer 'n verleng-staaf die je in de dop kunt steken. Maar 't beste voel je 't als je rechtstreeks de bougie vast kunt pakken met je vingertoppen.

:^
Probleem met de meeste (moderne) motoren is dat ik nog niet een bougie met de hand erin heb kunnen draaien, had altijd een dop met verlengstukkie nodig. Maja, tis ook een beetje gevoel wat je ervoor hebt/krijgt/ontwikkelt. Dus ook dan is het redelijk goed te voelen of je em er scheef in draait, meestal gaat het wel goed, want de gaten zijn zo klein dat een bougiedop er maar net in past, dus dan kan ie helemaal niet scheef (bougie dan dus vantevoren in de dop duwen, rubbertje dient ook om de bougie vast te houden).

En gewoon met kouwe motor doen, de aantrekmomenten worden ook opgegeven met kouwe motor. Zo schoon als enigszins mogelijk is werken, stofzuiger is een aardig id, maar ik heb mn twijfels of het werkt. Tis wel de moeite van het proberen waard natuurlijk. Als je geluk hebt, zitten er op de bougiekabels van die kapjes die precies over het gat heenvallen, daardoor blijft de binnenkant wel mooi schoon.

Suuk6 :) .
 
En dat met die stofzuiger zal denk ik niet lukken,vuil gaat vastplakken door olie/vetsubstanties,en 'bakt' vast door de hitte.
Een compressor met luchtspuit(lange) is een goede remedie.

Nog een tip : Bougies waar je moeilijk bijkunt draai ik er altijd in met een stuk slang(water of benzineslang). Die slang druk je over het porceleinen deel,het grote voordeel hierbij is dat je niet 100% recht hoeft te werken,en je kracht is nooit te groot.

Suc6

John :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan