bougies verwisselen koekie eitje :?

rudiman

MF'er
18 jun 2007
241
0
Alkmaar
Ik heb een Yamaha fzx (mini Vmax) en dacht ff de bougies te verwisselen. How hard can it be! Nou mijn bougie sleutel past al ten eerste niet in het cylinder gat :? Ten tweede ziet het er behoorlijk onmogelijk uit om de bougies van de middelste cylinders te verwijderen. Tank en waterpomp zitten behoorlijk in weg.
:( Moet ik nu echt de halve motor strippen om de bougies te verwisselen?????
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een FZ zelfde blok, de bougies zitten diep weg gestopt .
Je kan erbij met een pijpsleutel op maat gemaakt, maar beter is radiator en tank weghalen 1x per 1 of 2 jaar .


Eerst koelvloeistof aftappen , radiator verwijderen en tank.
En dan rustig de bougies losdraaien er kan tijdens het uit draaien van de bougies als je alles erop laat zitten namelijk een stukje porcelein afbreken en in je cilinder vallen aangezien je niet in het gat kan kijken. Wat ik doe is stofzuigerslang en een stukje tuinslang dit met tape aan de stofzuigerslang maken en dan met de tuinslang in het bougiegat voordat ik de bougie er helemaal uithaal alles schoonzuigen. Daarna de nieuwe bougies het schroefdraad heel ietsjes met koperslik invetten en deze er rustig met een bougierubber met de hand erin draaien. Daarna met de pijpsleutel vast en een klein slagje erbij. radiator weer plaatsen afvullen , tank erop , expansietankje legen en opnieuw vullen . radiator dop eraf laten motor starten geen gas geven en oplaten warmen de eventuele luchtbellen verdwijnen dan. Als het klaar is radiator dop erop , proefrit maken daarna aflaten koelen en vloeistofniveau nachecken. Tis wat werk maar ik hou van sleutelen en netheid. :Y

Mocht het allemaal teveel werk wezen dan ff een pijpsleutel op maat maken.
 
Laatst bewerkt:
voor de lastige hoekjes heb ik een pijpsleutel setje gekocht en die afgezaagd zodat ik er net tussen kon.
Niet dit type motor hoor!

maar achteraf had ik misschien beter de tank enz er ff af kunnen halen.
is niet veel werk en je kan veel beter zien wat je doet! zodat je niet vanalles je motor blok in prakt (vuil ed) als je dde bougie terug stopt!

ff met compressor rond je bougies vuil weg blazen voor je ze eruit haalt!
 
Ik heb een Yamaha fzx (mini Vmax) en dacht ff de bougies te verwisselen. How hard can it be! Nou mijn bougie sleutel past al ten eerste niet in het cylinder gat :? Ten tweede ziet het er behoorlijk onmogelijk uit om de bougies van de middelste cylinders te verwijderen. Tank en waterpomp zitten behoorlijk in weg.
:( Moet ik nu echt de halve motor strippen om de bougies te verwisselen?????
full.jpg

4151290.jpg



Die bougies moeten toch redelijk goed bereikbaar zijn.
Zit er geen gereedschapsetje meer bij de motor? Daar zit de juiste bougiesleutel ook in.
Dit blok is eigenlijk redelijk eenvoudig te onderhouden, het zit in een ietwat gewijzigde vorm ook op de Maxim X (xj700/750 X)


Maareeehhhh......MINI-Vmax????? Alleen omdat er quasi V-Max luchthappers op zitten?
Mag ik even smakelijk lachen???
Dit is een 4cylinder lijnblok met Genesistechnologie, een V-Max heeft een halve V8.... ;)
 
Laatst bewerkt:
psies uiterlijk heeft tie weg van een Vmax .

Ze hebben zelf het blok teruggetuned naar 98 PK ipv 105 om meer smeuigheid te krijgen in het middengebied.
 
Laatst bewerkt:
Geen gereedschapsetje gezien. waar zou dat moeten zitten?
Normaal gesproken ergens onder de buddy in een plastic mapje. Een 12mm pijpsleutel moet het trouwens ook doen.
Ik heb het niet verzonnen :-) maar ik denk dat ie ook wel zo genoemd word omdat ie wel wat van een vmax weg heeft. Ik kan het mis hebben natuurlijk.
Ik heb er zelf nog een XJ700X bij, die heeft hetzelfde blok als de FZ(X). Het ontwerp van de V-Max en van de FZ(X) en XJ700X zijn allemaal uit 1984, dus het zal wel aan de ontwerpstijl van toen liggen.
Technisch zijn de motoren nauwelijks te vergelijken, behalve dat ze allemaal loeihard gaan voor een motor uit die tijd en dat er natuurlijk stemvorkjes op staan })
 
Ik had destijds ook een FZX750 en daar zat een Pijpsleutel bij die precies pastte.
Erin zat ook een rubber die zorgde dat de bougie keurig bleef hangen als je die in de pijpsleutel stak.
Heb destijds meerdere malen mijn Bougies verwisseld.
Het is wel even priegelen inderdaad.

Mijn FZX was trouwens nog wat getuned en ging dus helemaal hard.
Heb de Teller wel weer eens op 0 gehad en dan had ik nog iets gas over.
Teller gaat tot 255KM/h en de 0 zou ongeveer 275KM/h moeten zijn geweest. :+
Trok boven de 200 het voorwiel nog van de grond in ieder geval.

Nu rijdt ik MaximX en dat is niet vergelijkbaar met die oude FZX. :(
Maar ach het rijdt.
 
De km teller van de FZ 750 overdrijft behoorlijk , de top van zo`n FZ ligt op rond de 235 km/h 105 PK wel rekening houdend met een goed afgesteld en onderhouden motorfiets.

gaaf filmpje vind ikzelf .
 
De km teller van de FZ 750 overdrijft behoorlijk , de top van zo`n FZ ligt op rond de 235 km/h 105 PK wel rekening houdend met een goed afgesteld en onderhouden motorfiets.

gaaf filmpje vind ikzelf .
Mijn ervaring was dat hij exact de juiste snelheid aangaf.
Dit uit ervaring met snelheidsboetes die ik ontvangen heb op momenten dat ik door had dat ik geflitst werd. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan