bougies vonken niet (zzr600)

tijdschrift

Rookie
8 jan 2011
4
0
Nijmegen
Hallo,

Ik heb sinds kort een kawasaki zzr600 en nog een quad met 2pitter motor (merk en type onbekend). Ik heb alleen bij allebij hetzelfde probleem. De bougies vonken niet. De machines hebben allebij een tijdje stil gestaan in een garage. Alleen volgens de koper zijn ze allebij wel rijdend weg gezet.

Bij allebij kan ik het contact om zetten en gaat er ook een lampje branden dat er contact op staat. Ook heb ik al gemeten dat de bobine stroom krijgt. Alleen de bougies vonken niet. De bougies zien er nog goed uit, zit helemaal geen aanslag op of iets.

Ik krijg ook de startmotor niet aan de praat met het knopje op het stuur, dit is bij allebij de machines. Verder werken eigenlijk alle knopjes en schakelaars op het stuur niet, zelfs niet de klaxon.

Als ik het met een omweg doe, dan krijg ik de startmotor wel aan de praat, de bobine krijgt ook stroom alleen de bougies vonken niet.

Ik moet nog wel zeggen dat ik wat delen van de kabelboom vast heb moeten zetten en ik denk zelf dat ik daar iets fout heb gedaan omdat ik bij allebij de machines hetzelfde probleem heb.

Ik kom er zelf niet meer uit, dus ik hoop dat hier mensen zijn die weten wat het kan zijn? Of wat ik kan doen.
 
Trek even aan alle bedrading van de bobines, pick up etc. Gisteren nog lopen zoeken bij een chinese quad wat het nou kon zijn, 1 ruk aan de massa-aansluiting van de bobine en ik had m zo in mn handen. :P
 
@Raymond W
Ja Ik heb een auto accu gebruikt en de startmotor draaid wel rond, maar alleen als je de startmotor rechtstreeks met de accu verbind. Als ik het via het stuur probeer dan gebeurt er niks.

@MasterTommy
Dat zal ik is proberen.
 
ik heb nog een vraagje...

Bij de bobine komen 2 draadjes naar binnen, deze zijn allebij + en de massa is dan 2 bouten die aan het chassis vast zitten, maar is het mogelijk om de massa ook de - van de accu te maken?
 
De massa /je frame zit aan de min van je accu als het goed is .
Dus of je min van de bobine aan de min van je accu zit of aan het frame zou niet uit mogen maken.

Heb je de CDI wel aangesloten ? Die sturen namelijk de bobines aan !

Is je dodenmans knop wel aangesloten / staat op run ? anders krijgt de handel geen +
 
Laatst bewerkt:
"Massa" via boutje-in-frame nooit vertrouwen, grote kans op galvanische corrosie aan 2-3 verschillende tegen elkaar aan liggende metalen waardoorheen forse gelijkstromen gaan. Voor alle zekerheid bout losnemen en met reiniger behandelen, zowel bout met aanhangsel(s) als het schroefdraadgat. Raad ik deze keer eens goed, dan zal na terug vastzetten het aardpunt waarschijnlijk wel enige jaren zich goed houden.
 
ik heb nog een vraagje...

Bij de bobine komen 2 draadjes naar binnen, deze zijn allebij + en de massa is dan 2 bouten die aan het chassis vast zitten, maar is het mogelijk om de massa ook de - van de accu te maken?

1 draad is contante plus en die ander word geschakeld naar massa voor de vonk.

Overigs denk ik dat als je stuurschakelaars het niet doen, je dodemansknop ook onderbroken is.
 
Laatst bewerkt:
Of de schakelaar bij de standaard, of je olieschakelaar... ik zou ze even doormeten.

Bij mijn zzr 1100 was de CDI unit defect, deze gaf ook geen vonk.
Heb je de owner manual al? daar staan een boel handige tips in..

Ik heb hem zelf niet maar de zzrclub.com heeft hem zeker.
 
we hebben nu 1 bougie aan het vonken gekregen. Wel raar want de andere vonkt niet die op dezelfde bobine zit. Ook niet als we ze omwisselen dan doet dezelfde het nog steeds en de andere nog steeds niet. Wat we gedaan hebben is alles goed doorgemeten en we hebben de massa goed schoon gemaakt. Dat van die dodemansknop zijn we nog niet helemaal uit, maar daar komen we nog wel uit.

alvast bedankt voor de tips
 
Terug
Bovenaan Onderaan