Bougies vonken niet

Snellemark

Rookie
4 jul 2009
10
0
Ik heb een suzuki gs 650 katana.
De bougies vonken niet. Ik begrijp het motorblok wel, maar de elektra kant vind ik wat moeilijker. Heeft iemand ideeen? En staat zoiets ook in een werkplaatshandleiding/garageboek etc ?
Dankjewel!
 
bij de dealer een blikje vloeibare vonkjes gaan halen, in de benzine doen en als je de motor gaat starten dan gaan de bougietjes vonken trekken.
En dat doet je motor het.


_O-

Mocht je daar nu echt niet aan kunnen komen dan kom je met een werkplaatshandboek, een multimeter en wat gezond verstand een heel eind.

Meten is weten, begin met een goede accu en zoek van daaraf verder.
 
Ja ik ben bezig met het opknappen hij heeft genoeg compressie enzo en de cillinders gaan rond versnellingen doen het, maar het zit ergens in de elektra. En vandaag deed me contact helemaal niets meer. Ik kreeg normaal me olie en Neutraal lampje te zien maar nu ook niet meer. Accu heb ik net nieuw gekocht.
 
-Zucht- Leuke reacties weer!

Suggestie: steek je vingers lekker in je hol in plaats van je keyboard te betasten... Wie de schoen past trekke hem aan, of doe er iets mee als in bovenstaande context beschreven.

Aan de andere kant, beetje meer zoeken naar een oplossing voordat je gaat posten kan ook geen kwaad Snellemark. Rondgaande cilinders klinken overigens niet best, maar dat is misschien een ander probleem...

Ckeck even de standaard items:

-Zijstandaard beveiliging (sommige motoren hebben dat)
-Versnellingsbak beveiliging (sommige motoren starten alleen in N)
-Kill switch (kijk of ie niet alleen op RUN staat, maar check ook de functionaliteit)


Werkplaatshandboeken staan er zat op dit forum, da's een kwestie van goed zoeken.

www.carlsalter.com (heeft een aardige berg online staan) en anders googlen

Succes
 
Het moeilijkste probleem aan electronica is de storingsplek zoeken/vinden.

Als je de storing gevonden hebt is de oplossing vaak simpel, een draadje opnieuw isoleren of een zekeringetje vervangen.

Wat ik altijd doe is:

1. Inspectie met het oog. Bekijk de bekabeling nauwkeurig en zoek naar blote, losse, of gesmolten draden of stekkers. Trek je zekeringen er uit en bekijk ze allemaal.

2. Pak je draadschema erbij. Dit is als je zoiets nog nooit gezien heb wel ingewikkeld, maar een gekleurd schema scheelt al de helft. Bekijk welk onderdeel het niet doet en check aan de hand van je schema waar de draden er naartoe lopen.

3. Pak je multimeter erbij en check de draden zowel op spanning als op weerstand.

Kan je het nog steeds niet vinden? Breng em dan pas naar een dealer.

Succes!

(Ik spreek uit ervaring, ben ook een electronica-nitwit, heb er pas 1 weekend over gedaan om er achter te komen dat er een zekering kapot was. :X )
 
Eerste link op Google toen ik even opzocht wat voor fiets het eigenlijk is had het meteen over het laadsysteem als zwakke punt van de Katana. Heb je al met startkabels geprobeerd? Als je de motor een paar keer achter elkaar start en dan meteen weer afzet dan is dat een flinke aanslag op de accu, ook als 'ie nieuw is zou hij dan leeg kunnen zijn.
Ook even de spanning op de accupolen meten, tijdens rust (12 volt), tijdens starten (moet minimaal 10 volt ofzo blijven, anders doet de ontsteking het niet) en tijdens het toeren maken (13,5 V of meer).
 
-Zucht- Leuke reacties weer!

Suggestie: steek je vingers lekker in je hol in plaats van je keyboard te betasten... Wie de schoen past trekke hem aan, of doe er iets mee als in bovenstaande context beschreven.

Aan de andere kant, beetje meer zoeken naar een oplossing voordat je gaat posten kan ook geen kwaad Snellemark. Rondgaande cilinders klinken overigens niet best, maar dat is misschien een ander probleem...

Ckeck even de standaard items:

-Zijstandaard beveiliging (sommige motoren hebben dat)
-Versnellingsbak beveiliging (sommige motoren starten alleen in N)
-Kill switch (kijk of ie niet alleen op RUN staat, maar check ook de functionaliteit)


Werkplaatshandboeken staan er zat op dit forum, da's een kwestie van goed zoeken.

www.carlsalter.com (heeft een aardige berg online staan) en anders googlen

Succes

beetje humor mag ook wel eens een keer en als ik met mijn vinger in mijn kont zit dan wordt mijn toetsenbord er ook niet frisser op, en die opmerking van rondgaande cilinders is ook wel een goeie.
En jij geeft ook wel wat dingen aan die ts wss ook al weet. :W
:Z
 
Met deze dingetjes is het zo als de startmotor ronddraait dan moeten de bougies vonken.
Idd begin bij de accu ga dan richting contactslot en stuurschakelaars.
Meet even op de bobines of daar wel stroom op staat, en als er stroom op staat dan kijk met een stroboscoop of er stroom gaat naar de bougiedoppen ( of met je tong??? neee doe dat maar niet tis nogal slecht voor de potentie!!!!!).
Komk je erachter dat de cdi unit stuk is, die gaan nogal regelmatig stuk.
Nee de katana heeft geen puntjes.
 
Laatst bewerkt:
Dat probleem had ik ook, alles deed het. Licht, startmotor etc. Maar door een breuk in een deel van de min kabel wouden de bougies niet vonken.

Zijn je kabels (contact puntjes) die richting of te maken hebben met je bobine niet geoxideerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan