bougies, wanneer zijn ze stuk?

MCQUEEN

MF'er
13 mei 2011
115
0
hallo
Hoe kan je weten of je bougies stuk zijn,als ze vonken wil dit zeggen dat ze nog werken ?
Groeten
 
Veel bougies worden weggegooid nadat een motor verzopen is geweest. Deze bougies zijn meestal weer prima als je ze even droogstookt in een vlam van het fornuis en met een schuurpapierje en messingborsteltje fatsoeneert. Echter voor een monteur in de motorzaak kan dit niet uit met het uurloon terwijl een bougie een euro of 7 à 9 kost. Voor je zelf kan dat natuurlijk wel uit.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Vonken heb je ook in allerlei maten... wil niet meteen zeggen dat ie nog goed is. Als je ze er toch uit hebt kun je:

staat van de elektrode bekijken
zijn ze sterk vervuild?
gat meten (hoewel opgegeven afstand nog wel eens afwijkt van wat nieuwe pluggen hebben)

Maar zoveel kost het ook weer niet, gewoon nieuwe erin gooien als je daar problemen verwacht.
 
Als een bougie ooit een pareltje heeft gehad, dan kan deze doorslaan. D.w.z. ergens voor het normale punt van overspringen van de vonk is er een 'interessanter' pad om te kiezen voor de aangeboden lading ontstaan.

Met de tip in open lucht kan het zo zijn dat de vonk gewoon overspringt, maar bij montage/verdichting onder compressie doet 'ie niets meer (behalve vonken in het porcelein of waar de doorslag dan ook heeft plaatsgevonden).
 
Bougies gaan tegenwoordig langer mee dan vroeger, wel 20.000km.
De benzine bevat geen lood meer en olieverbruik komt niet veel meer voor.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, vorig jaar bij een "beurt" bekeek ik eens de bougies, en dacht, wat zou er eigenlijk mis mee kunnen zijn. Op het naakte oog niks aan te zien, borsteltje erover en als nieuw. Zelfs de elektrodenafstand was nog niet veranderd. Ik heb ze er weer ingedraaid.

Deze bougies zitten er nu al bijna 30.000 km in. Het zou best kunnen dat er 1 wat zwakker vonkt, maar ik merk nog niks ('t is een twinspark). Bij de volgende "beurt" draai ik er een set nieuwe in en ga kijken of er verschil is. Zo niet dan gaan de oude er weer in!

Bij wijze van experiment wil ik het moment van stuk gaan/afnemende kwaliteit afwachten. Dit is verder geen aanbeveling, ik ben met mijn eigen motor een beetje aan het aftasten wat het kan hebben, qua onderhoud. Tegen het verwaarlozen aan zeg maar. 'T is toch een oud ding.
 
De afname in de kwaliteit van lopen/rijden zal je niet merken. Je merkt het pas als er wèl goede bougies gemonteerd zijn.

Dat gevoel dat iedereen heeft als hij zijn perfect lopende motor een grote beurt heeft (laten) geven en alles dan toch net wat "perfecter" aanvoelt dan voor de beurt.
 
Veel bougies worden weggegooid nadat een motor verzopen is geweest. Deze bougies zijn meestal weer prima als je ze even droogstookt in een vlam van het fornuis en met een schuurpapierje en messingborsteltje fatsoeneert. Echter voor een monteur in de motorzaak kan dit niet uit met het uurloon terwijl een bougie een euro of 7 à 9 kost. Voor je zelf kan dat natuurlijk wel uit.

grtz,

Cees

Ze hebben vroeger zelfs speciale straalkastjes gehad waarmee je de keramische punt en de elektroden even kon glasparelstralen.

een standaard NGK bougie kost ongeveer 2,5 tot 3 euro bij de automaterialenzaak. Stel dat je motor 0,5 km per liter minder verbruikt met verse bougies. Een klein verschil dus. Nu even rekenen: na hoeveel tankbeurten heb je ze terugverdiend... errrug snel hoor!
 
een standaard NGK bougie kost ongeveer 2,5 tot 3 euro bij de automaterialenzaak. Stel dat je motor 0,5 km per liter minder verbruikt met verse bougies. Een klein verschil dus. Nu even rekenen: na hoeveel tankbeurten heb je ze terugverdiend... errrug snel hoor!

Mee eens, waar hebben we het over. Bij twijfel hoe lang de bougies er in zitten zou ik ze so wie so vervangen.
Het zal je toch gebeuren dat de keramische isolator door ouderdom een keertje barst....
 
Ik heb van die pittig dure race bougies zitten (omdat het een racer is),maar die stook ik wel weer warm en hergebruik ze weer. Als 1 bougie 120 euro kost (jawel,ngk 0045Q) dan zoak je wel even een manier om het vervangen uit te stellen.
En daarna rijdt hij weer perfect.Met amper 2000 race-km zullen ze ook niet snel "versleten" zijn.Natuurlijk beweren belanghebbenden dat je ze moet vervangen,wel sponsor mij maar een stuk of 4 dan.
 
Zolang je niet van die mega-dure dingen hebt zoals minicentie, moet je gewoon de intervallen aanhouden die je fabrikant zegt qua vervanging. Als een bougie écht kapotgaat, dat wil je niet meemaken. Kan je een hoop gedoe kosten. Die dingen kunnen ofwel gewoon ergens doorslaan en dus niet meer goed vonken, maar kunnen ook afbreken en je blok indonderen... Dan ben je nog verder van huis.
Ze moeten er sowieso uit ter controle. Vervang ze dan ook ineens. Ben je ineens gerust :)
 
Ze hebben vroeger zelfs speciale straalkastjes gehad waarmee je de keramische punt en de elektroden even kon glasparelstralen.

een standaard NGK bougie kost ongeveer 2,5 tot 3 euro bij de automaterialenzaak. Stel dat je motor 0,5 km per liter minder verbruikt met verse bougies. Een klein verschil dus. Nu even rekenen: na hoeveel tankbeurten heb je ze terugverdiend... errrug snel hoor!

Volgens mij worden die straalkastjes juist niet meer gebruikt sinds elektroden gedoped zijn met min of meer exotische materialen danwel een laagje van het een of ander hebben.
 
Jullie doen wel erg makkelijk over de prijs van bougies hoor, ik vind ze best duur 18,50 per stuk (klik) en dat is dan zonder montage.... je bent zo een uur verder voor je er überhaupt bij kunt!
 
Ik heb toevallig vorige week het Peugeot'je van mijn vader aangepakt. Mijn vrouw belde dat de auto hortte en stootte, dus maar even kijken. Het bleek dat de bougie van cilinder 2 letterlijk door was (porselein had ik in de sleutel zitten en de rest nog vastgedraaid in de kop). De auto was altijd door een garage in onderhoud geweest, maar ik weet 100 procent zeker dat die bougietjes van €3,50 stuk al wel dik 80.000 kilometer erin hebben gezeten. Drie stuks waren echt op en eentje was daadwerkelijk stuk. Bougies kunnen zeer lang meegaan.
 
Als het geld niet met bakken binnenkomt vindt ik 4x€7,--= €28,-- echt wel even de moeite waard en ik denk met mij zo'n 50% van motorrijdend Nederland die allemaal op een motor van 10 jaar of ouder rijden. Dit naast de gezinsauto en puur uit liefhebberij.
Dit is overigens een andere discussie.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Een bougie kan buiten de cilinder wel vonken maar onder druk in de cilinder kan het zijn dat ie niks doet.

En dat is dus de reden dat ik heel graag zie dat bougies goed werken. Het hoogspanningsdoosje ervoor wil heel graag lading kwijt. Want de spanning die geproduceerd wordt zorgt er wel voor dat het vonkje ergens overspringt. Het liefst niet in het doosje zelf :X
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, waar hebben we het over. Bij twijfel hoe lang de bougies er in zitten zou ik ze so wie so vervangen.
Het zal je toch gebeuren dat de keramische isolator door ouderdom een keertje barst....

Jan, allereerst hulde voor je oorspronkelijke so wie so op de dag van de Duitse taal :) (okee, je post is van de 17e, maar toch..)

Iemand enig idee wat het keramiek doet verouderen? Gewoon vermoeidheidsbreuken door trillingen of zijn er nog elektronen die iets interessants doen met het kristalrooster?
 
Terug
Bovenaan Onderaan