bougies

frisbee

Rookie
21 dec 2005
4
0
Wageningen
Wie kan mij helpen?
Ik heb beide bougies loshangen aan de bougie kabel. Als ik de motor start, vonkt een bougie wel. De andere niet. De bougie die bij het starten niet vonkt, vonkt alleen bij het aan en uit draaien van het contact sleuteltje.
Ik heb de bougies en kabels al omgewisseld, gezocht naar kortsluiting. Wel is gek dat bij eerdere poginingen, de motor aansloeg, en de startmotor, maar toen ik het contact sleutel op stop zette, bleef de startmotor ddordraaien.
Wie oh wie helpt mij?!!
m.v.g.
Frisbee.
 
het lijkt mij dat een set puntjes dicht staat.
je bobine word wel geladen maar er komt geen onderbreking totdat je het contact uit zet.
als je geen puntjes hebt ben ik bang dat je het in de cdi of je pick ups zal moeten zoeken
 
nou je bobines doen het in ieder geval, daar hoef je je geen zorgen om te maken....
Is duidelijk een ontstekingsprobleem, vertel ff wat voor type bike/ontsteking, dit geldt voor zovelen met een vraag, laat eerst even weten waar we het over hebben???
 
Als je het contact aan en uit zet, dan zet je de spanning op en van de bobines.
Je schakelt de min van de bobines via de ontsteking/contactpuntjes.
Dus de bobines krijgen allebei spanning, en als je het contact uitzet, valt de spanning weg, en wordt er een vonk opgewekt in je bobines, dus allebei de bobines krijgen deze spannig.
Dit wil dus zeggen dat je
* een kortsluiting hebt in de draad van de bobine naar de ontsteking,
* of je transistor in je ontstekingsunit blijft openstaan, (defect)
Het eerste kun je even nameten met een multimeter, het 2e betekend unit vervangen.
Dan kun je nog even de 2 stuurdraden van de pulsgevers omdraaien (verwisselen) en daarmee sluit je uit dat de pulsgever defect is (als je tenminste 2 pulgevers hebt, kan zijn dat de jouwe ook gewoon op de uitlaatslag vonkt, dan heb je maar een pulsgever, maar dan zou je ook maar een bobine hebben, en dan is waarschijnlijk een van de bobinespoelen defect)
 
Het betreft een Yamaha xz550. Heeft een transistor ontsteking.
ik ben bekend met de xz550. ook problemen met ontsteking. uit eindelijk 1 bobine vervangen en !!!! stekker van dynamo naar gelijkrichter/spanningsregelaar verbrand !!!!. controleer ook de dynamo, via alle 3 de draden mag er geen massa verbinding zijn. is dit wel het geval dan kan je die vervangen. btw de pakking voor het betreffende carterdeksel is gewoon tebestellen bij yamaha.
controleer ook beide pick-up's doormeten.
tip: bij stationair toerental moet de laadspanning 14,2vdc zijn en als de verlichting aangezet wordt loopt de spanning iets op.

btw. het signaal van de toerenteller komt van de onsteking van de achterste cilinder. is handig om teweten. doet toerenteller raar of niets tewijl motor 'draaid' dan is het de achterste cilinder zoniet dan is het de voorste.
de XZ550 staat bekend om de beroerde elektrische instalatie
 
Laatst bewerkt:
Wie kan mij helpen?
Ik heb beide bougies loshangen aan de bougie kabel. Als ik de motor start, vonkt een bougie wel. De andere niet. De bougie die bij het starten niet vonkt, vonkt alleen bij het aan en uit draaien van het contact sleuteltje.
Eerst ff bobines wisselen. Als het probleem nu bij de andere bougie zit weet je dat het aan de bobines ligt.
Wel is gek dat bij eerdere poginingen, de motor aansloeg, en de startmotor, maar toen ik het contact sleutel op stop zette, bleef de startmotor ddordraaien.
Startrelais blijft plakken. Ff kijken of je open kan maken en herstellen.
Wie oh wie helpt mij?!!

We doen wat we kunnen :)
 
had ik laatst ook bij me bol. maar hij als die draaide was het goed. komt denk i door de accu. die was vrijwel leeg.

gister alle 4 in een keer doorgeslagen :s vandaag ff nieuwe in gedraaid wast weer klaar. binnenkort dat ding maar eens af- synchroonstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan