Bougies

Tom M

Die hard MF'er
16 feb 2005
584
2
Amsterdam
Wie kan mijn vertellen welke bougies de beste vonk geven voor mijn uit de wegenbelasting geraakte cb 900 Boll Do'r ?
Ik heb via het uit elkaar handboek de NGK gemonteerd maar die geeft een heel klein fonkie en slaat steeds nat (motor gaat sputteren).
 
Als (nieuwe) bougies slecht vonken zou je eerder denken aan "lekkende" bougie kabels (dwz verlies door slechte afscherming, b.v. door veroudering of breuken in kabel of kappen), OF iets soortgelijks met de bobine(s) waarin soms haarscheurtjes kunnen ontstaan. In dat geval kan het gebeuren dat de spanning (deels) gemakkelijker overspringt naar b.v. je frame-buizen dan tussen de neus en "armpje" op de bougie. Kan natuurlijk ook zijn dat de bougies te ver open staan (normaal zo 0.8 - 0.9 op Japanse fietsen maar zoek het liever even op: zelfs nieuwe bougies hebben soms correctie nodig). Controleer ook de bedrading en aansluiting naar de bobine(s) toe. En controleer of de bougies de correcte hitte-graad hebben.

Start desnoods de motor eens en sproei met een plantenspuit (desnoods de tuinslang, maar blaas liever niet een dikke straal recht op je motor) een flinke nevel rond de kabels / bobines: Zie je wellicht vonken overspringen?

Succes en sterkte er mee ;)

O ja: laat je niet meteen verleiden tot aankoop van de een of andere wonder-bougie (platinum, iridium, of wie weet wat er inmiddels is bijgekomen (uranium? :+ ). Ik wil hier niet weer een zinloze discussie starten over dit dubieuze onderwerp maar ik vermoed dat jouw probleem niet zozeer de bougie zelf betreft (afgezien van hittegraad / opening): Jouw motor moet prima kunnen lopen op normale bougies.
 
Laatst bewerkt:
ff en vraagje: wat voor bougies heb je erin zitten?

Volgens mijn werkplaatshandboek moeten er NGK DR-8ES of ND X27ESR-U bougies in.

Ik vind het alleen vreemd dat de warmtegraad bij de verschillenden merken verschilt. Voor zover ik weet komt 8 (NGK) over met 24 (ND), en 9 met 27.
 
Ik heb nu NGK DR8EA bougies er inzitten , die heb ik gisteren gekocht(stond in het werkplaats handboek )en nu start hij zeer goed, alleen als ik rij en wat meer toeren wil maken ( 5000 + ) dan gaat hij licht sputteren.
 
Aha, ik heb de kap van de ontsteking er ook afgehad om de boel te smeren. Maar als ik die voorste plaat los maakte had ik het idee dat ik al allerlei afstellingen kon veranderen. Daarin zitten nl. ook sleuven bij de schroeven. Maar het kan zijn dat dit niet het geval is.
 
Je kan de grote kap er afhalen zonder dat de ontsteking veranderd of verschuift.
Als je de grote kap er afhaalt moet je alleen opletten dat de pakking niet scheurt( scherp mesje erlangs) en dat het asje van het hulptandwielletje er niet uitvalt.
Weet jij toevallig of ik super of euro moet tanken in mijn 900 bol do'r ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan