Bougiesleutel

Mdeurloo

MF'er
10 mrt 2009
52
0
Goedemiddag mensen,

Heeft iemand toevallig een foto of plaatje van een bougiesleutel voor een CBR 600f f3?

Ontbrak in mijn gereedsschapsset en kon op internet alleen universele'honda'sleutels vinden...

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite :)
 
Ik snap je vraag ook niet zo goed. Vraag even bij de motorzaak na welke bougies erin gaan en welke maat dop daarvoor nodig is. De kans is groot dat dit dan dop 16 of 18 is en die kun je gewoon overal kopen. Ik vraag me af of er speciale sleutels voor zijn. een dop met verlengstuk en ratel werkt het beste.
 
Bij Motozoom hebben ze een set voor 16/18/21 in de aanbieding voor een tientje. Da's inclusief twee verlengstukken en een ratel. Was in mijn geval wel handig, anders was ik er nooit bij gekomen.
 
Sorry voor de evt. vage vraag, dus voor de volledigheid.

Ik wil graag mijn bougies bekijken en daarvoor heb ik een speciale bougiesleutel nodig aangezien de ruimte om er een gewone sleutel in te steken beperkt/nihil is.

Ook had ik op het forum al gelezen dat een sleutel van motozoom niet/slecht past/te lang is, om dit nu te voorkomen zou ik graag een plaatje willen hebben van de originele bougiesleutel
zodat ik weet waar ik naar op zoek ben.

Ik had er zelf ook al een gemaakt waarmee ik bij de buitenste 2 kan komen maar bij de binnenste geraak ik niet.... Wellicht dat ook de tank eraf moet etc. maar in het instructieboekje staat simpelweg dat je alleen de inspectieluikjes moet verwijderen.


Alvast / Nogmaals bedankt voor de hulp
 
Een pijpsleutel is klein qua buitendiameter, en kun je evt. op lengte afzagen. Veel kleiner kun je 't niet maken/vinden denk ik.
pijpsleutel.jpg
 
Dan zal ik toch de tank moeten verwijderen denk ik, want ik heb zelf een pijpsleuteltje afgezaagd
en dat krijg ik er al niet in....

Iedereen weer bedankt voor de moeite!
 
Niks tank verwijderen hoor....Kom je er trouwens nog niet bij, want dan moet je luchtfilter er ook nog af....Gewoon even de zijpaneeltjes uit je kuip schroeven.
Heb het zelf destijds bij een f2 als volgt gedaan...
Losse bougiedop (dacht 16 mm) en het gat laten vallen. Dan het verlengstukje van je ratel erin pielen en op de dop klikken en daarja de ratel erop. Pastte in mijn geval net.

Als bougie los is met een bougiekop of slangetje bougie eruit halen. (met vingers lukte niet en met een krom tangetje was ook geen succes).
Hele gebeuren (bougies vervangen) heeft me wel anderhalf uur en een paar vloekjes gekost maar is zo wel gelukt.

Heb al wel gezien dat als je dit bij een f4 wilt doen je helemaal de bok bent en waarschijnlijk je complete onderkuip moet demonteren....
 
Laatst bewerkt:
Ja die bougiesleutel is wel een speciaaltje want hij is precies lang genoeg om de knik te maken om in het bougiegat te komen.
doordat de zeskant stift net iets kan zwenken kun je net die bocht maken..
Bij cilinder 3 wel even zoeken naar de juiste richting waarin je hem in het bougie gat laat zakken maar t kan net.. vervolgens een ring of steeksleutel 10 mm op de zeskant stift zetten en losdraaien..
Zeker als de bougies er al lang in zitten de 1e keer een rotklusje om dat je maar n heel kleine slag kunt maken.
Het terug plaatsen gaat verrassend makkelijk..
Omdat de pijpsleutel vrijwel precies de maat van het gat heeft waar de bougie in moet zit ie altijd gelijk op de goeie plek.. (wel even zorgen dat je de bougie goed in het rubber in de bougiedop/pijpsleutel klikt anders mietert ie in t gat en moet je je electrodenafstand weer controleren) en vervolgens kun je m gelijk indraaien.
Ik zal proberen een close up foto te plaatsen en er wat maten bij te zetten... maar ik denk dat een orignele bestellen het makkelijkst is... hier een link waar je er kunt bestellen voor 20 euro...

Motor Onderdelen Merk Model Honda per Model CBR 600 RR Bougie Sleutel kopen

Ik ga er daar in ieder geval 1 bestellen... :) :)

Update:
Net voor ik bovengenoemde sleutel ging bestellen liep ik nog tegen een aanbieding op MP aan waar iemand voor 20 euro een compleet gereedschapssetje (eigenlijk 2 zelfs) aanbood. Dus toen was de keuze snel gemaakt en heb ik dat besteld. Verder is de bougiesleutel inderdaad zoals afgebeeld op de site van Polsmotoren dus als je die los wilt hebben lijkt me dat een prima adres...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan