bougiesleutel

mustang1965

Rookie
1 apr 2013
4
0
drachten
HALLO ik zal me even voorstellen ik ben Henkie punter uit drachten ben 47 jaar jong en had eigelijk een vraag wat betreft bougiesleutel heb nu verschillende bougiesleutels gekocht het gaat om Suzuki 750 gsx f van 1994 en maat moet 21 wezen heb ook al pijpsleutel setje gekocht maar het past er niet in ik denk dat ik een speciale bougiesleutel moet hebben of als iemand weet hoe ik bougie er anders uit krijg zou mooi wezen bougiesleutel past niet in cilinderkop zeg maar allemaal te dik ofzo ik ben nieuw hier dus weet niet of dit werkt of dat ik het goed doe hier in iedergeval bedankt en anders sorry als ik het fout doe
full
 
Ken je wel populair doen, maar ik heb net nog de bougie van me XT verwisseld met een 21mm bougie sleutel, die ik heb gehaalt bij de brommerboer, 10jaar geleden...
Als je weet hoe je google gebruikt weet je binnen 1 minuut dat het 18mm moet zijn.
Kan je even uitleggen wat dat met populair te maken heeft?
 
@JanB.
Gaat niet, omdat na elke slag de steeksleutel er opnieuw opgezet moet worden en met een schroevendraaier of ijzeren staafje kan je niet uit de weg vanwege de beperkte ruimte.

Dat kan ik hiervandaan niet bekijken. Als je bougiesleutel niet voldoende boven de cilinder uitsteekt houdt het op.
Toch heb je maar weinig ruimte nodig, nog minder dan je nu al gebruikt voor die steeksleutel. Je duwt, na de slag te hebben gemaakt, het staafje door naar de andere kant, waar je dan de volgende slag kunt maken.
Veel kracht hoef je er ook niet mee te zetten, als het goed is tenminste..... Je draait de bougie er eerst met de hand in tot je niet verder kunt en dan maak je nog een kwartslag. Dan moet ie vast genoeg zitten.
 
@JanB.

Ik kan je helaas geen foto of tekening laten zien, ik zou niet weten hoe dat hier moet.
Ook weet ik niet wat voor motor je zelf hebt, maar hier betreft het een Yamaha YZF 750 R.
Ik had die motor voor een zacht prijsje gekocht en ik moest toen toch in de slag met die carburateurs, dus de tank, het luchtfilterhuis en wat dies meer zij lag er toch af, zodoende heb ik ook maar meteen de bougies vernieuwd wat ook wel noodzakelijk was, dat bleek toen ik de oude er uit had.
Dus het zou kunnen dat de bougies ook vanaf de 'voorkant' van de cilinderpartij bereikbaar zijn, terwijl ik ze van de 'bovenkant' vervangen heb.
En ach, zo erg is het nu ook weer niet, ik mag ook gaarne, voor zover dat binnen mijn kennis en kunde valt, een beetje sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Ken je wel populair doen, maar ik heb net nog de bougie van me XT verwisseld met een 21mm bougie sleutel, die ik heb gehaalt bij de brommerboer, 10jaar geleden...
Nou, sorry hoor als je je beledigd voelt, het heeft weinig zin iemand te adviseren een 21 mm sleutel bij welke boer dan ook te halen terwijl Zot al meteen zegt dat dit een 18 mm moet zijn. Dacht eerlijk gezegd dat je een grapje maakte. Het is tenslotte 1 april.
Wat jij allemaal met je XT uitspookt kan verder niemand iets mee.
En als ik werkelijk populair wil doen haal ik wel even alle fouten uit die ene zin van je.
 
:+

Dat populair is meer een soort stop woordje geworden van mij :+

Zie :
:P
Dus trek het je niet aan :+

En wat het 21mm dinges betreft : Meneer geeft zelf aan dat hij een 21mm steutel moet hebben.
Dus zeg ik waar hij die kan halen.

Andere zeggen weer dat een 21mm sleutel 'helemaal niet kan' op een motor, terwijl dat dus wel zo is. Want XT...

Misschien heeft hij wel uitgefreesde koppen zitten op zijn motor waar 21mm bougie's ingaan, je weet het niet... :P
 
Nou, sorry hoor als je je beledigd voelt, het heeft weinig zin iemand te adviseren een 21 mm sleutel bij welke boer dan ook te halen terwijl Zot al meteen zegt dat dit een 18 mm moet zijn. Dacht eerlijk gezegd dat je een grapje maakte. Het is tenslotte 1 april.
Wat jij allemaal met je XT uitspookt kan verder niemand iets mee.
En als ik werkelijk populair wil doen haal ik wel even alle fouten uit die ene zin van je.

_O-
 
Ben bang dat dat het niet gaat worden.
Ik heb twee bougiedoppen in mijn gereedschapskoffer, geen van beiden geschikt, voor de BMW noch voor de Yamaha. Doppen zijn iets ruimer dan het bougiegat.
Dus ik op pad om voor de BMW een losse pijpsleutel te kopen. Later bleek dat er gewoon eentje bij het boordgereedschap zit.
Voor de Yamaha zat die bougiesleutel ook bij het boordgereedschap.

Ik kom er bij mijn Honda wel mee weg. Dop van Proxxon.
 
:+

Dat populair is meer een soort stop woordje geworden van mij :+

Zie :
:P
Dus trek het je niet aan :+

En wat het 21mm dinges betreft : Meneer geeft zelf aan dat hij een 21mm steutel moet hebben.
Dus zeg ik waar hij die kan halen.

Andere zeggen weer dat een 21mm sleutel 'helemaal niet kan' op een motor, terwijl dat dus wel zo is. Want XT...

Misschien heeft hij wel uitgefreesde koppen zitten op zijn motor waar 21mm bougie's ingaan, je weet het niet... :P
Oh, ik trek me helemaal niets aan hoor. Ik kan alleen iemands stopwoordjes niet interpreteren, kan ik dus niets mee.
Dat ''meneer'' een 21 mm sleutel moet hebben zegt hijzelf maar uit het hele verhaal blijkt dat hij echt niet over de kennis beschikt om dit aan te nemen. En ik weet heel zeker dat op deze fiets geen uitgefreesde kop zit, op de eerste plaats doe je dat op zo'n ding niet en op de tweede plaats had TS dat dan wel even gemeld. Van iemand die niet weet hoe je een bougie moet losdraaien verwacht ik geen kennis van (cnc)frezen of welke techniek dan ook. Eerder verwacht ik een nieuw topic met de vraag waarom de nieuwe bougie er zo moeilijk ingaat of zomaar afbreekt ondanks dat dit toch een dikke M 10 bout lijkt...
Maar dit is uiteraard puur speculatie.
 
Ik kom er bij mijn Honda wel mee weg. Dop van Proxxon.




Ik zou niet weten waarom ik je antwoord in twijfel zou trekken.
Maar ik kon op niet één van de twee motoren gebruik maken van de bougiedoppen in mijn gereedschapskoffer(krijgertje).
Want, nogmaals: Voor zowel de BMW als voor de Yamaha waren beide bougiedoppen te ruim bemeten om in het bougiegat geschoven te kunnen worden.
Maar hier in de buurt zit een vriendelijke motormonteurmeneer die me vlot uit de droom hielp door te zeggen dat ik voor Kaatje in ieder geval beter een pijpsleutel kon gaan kopen.
Vandaar dat ik dat toen maar gedaan heb, en zoals ik al aangaf; bij de Yamaha zit een bougiesleutel in het setje boordgereedschap.
 
Laatst bewerkt:
ok het is gelukt het is maat 18 schijnbaar had ik verkeerde bougies gekocht want de nieuwe zijn wel dikker dan die er in zaten dus ZOT had gelijk en nee ik ben geen monteur daarom vroeg ik hier ook maar allemaal bedankt voor reactie er zat ngk D8EA in en ik had NGK B8ES gekocht dus verkeerd maar van fouten leer je nee geen nieuw topic hier waarom bougie er moeilijk in gaat dus allemaal vriendelijk bedankt voor reactie .
 
ok het is gelukt het is maat 18 schijnbaar had ik verkeerde bougies gekocht want de nieuwe zijn wel dikker dan die er in zaten dus ZOT had gelijk en nee ik ben geen monteur daarom vroeg ik hier ook maar allemaal bedankt voor reactie er zat ngk D8EA in en ik had NGK B8ES gekocht dus verkeerd maar van fouten leer je nee geen nieuw topic hier waarom bougie er moeilijk in gaat dus allemaal vriendelijk bedankt voor reactie .

Ahem. Ik ben geen taalnazi, maar probeer af en toe je zinnen even af te breken en een nieuwe zin te starten. Dat maakt je verhaal een stuk leesbaarder.
 
ok het is gelukt het is maat 18 schijnbaar had ik verkeerde bougies gekocht want de nieuwe zijn wel dikker dan die er in zaten dus ZOT had gelijk en nee ik ben geen monteur daarom vroeg ik hier ook maar allemaal bedankt voor reactie er zat ngk D8EA in en ik had NGK B8ES gekocht dus verkeerd maar van fouten leer je nee geen nieuw topic hier waarom bougie er moeilijk in gaat dus allemaal vriendelijk bedankt voor reactie .




Leuk voor je, ik ga morgen nog een kaarsje branden dat alles goed komt voor je. :+

En laat je niet uit het veld slaan door sommige reacties, als je de knurften/knurftinnen op M-F wat beter kent zijn ze zo verkeerd nog niet.

Hef fun en veel plezierige kilometers toegewenst. :]
 
Ahem. Ik ben geen taalnazi, maar probeer af en toe je zinnen even af te breken en een nieuwe zin te starten. Dat maakt je verhaal een stuk leesbaarder.



Heb medelij, Jet.
Hoewel je gelijk hebt; het is een Fries, zou hij in het echte Fries zijn topic gestart hebben was hij al voor het eerste antwoord op zijn vraag geroyeerd...

:+
 
Ik zou niet weten waarom ik je antwoord in twijfel zou trekken.
Maar ik kon op niet één van de twee motoren gebruik maken van de bougiedoppen in mijn gereedschapskoffer(krijgertje).
Want, nogmaals: Voor zowel de BMW als voor de Yamaha waren beide bougiedoppen te ruim bemeten om in het bougiegat geschoven te kunnen worden.

de bijbehorende vonkplugsleutel is inderdaad beter passend vaak
of je maakt je gereedschap op maat.

heb het nu 2 keer gedaan, ook bij de KTM en truimph waren de doppen te dik.
dus nieuwe dop gehaald en deze op de bitdriver gezet.
die in de accu tol en vervolgens maar tegen een slijpsteen aanhouden om de wand wat dunner te maken.

veel passen en een beetje opletten dat het niet te krom word en op een gegeven moment werkt hij perfect :)

let wel, dit zal niet DE manier zijn om het te doen maar ik vond het de makkelijkste
 
Heb medelij, Jet.
Hoewel je gelijk hebt; het is een Fries, zou hij in het echte Fries zijn topic gestart hebben was hij al voor het eerste antwoord op zijn vraag geroyeerd...
:+

Ik lever nooit kritiek op taalfouten oid. en ik snap dat zo'n opmerking lullig over kan komen. Maar ik bedoel het niet rot. Het is gewoon heel slecht te lezen en dat is toch wat je wil bereiken als je een stukje plaatst?
 
Ook bij de mijne de bougies vervangen.
Bougiesleutel 17 (of 18... ben nu niet zeker meer, is een maand geleden) gekocht voor nog geen 4 euro.
En in de schuur alles bij elkaar gevloekt dat het gat te klein was voor de dop.
Dus ongeveer rondom 2 mm van de dopsleutel afgeschuurd met de slijpsteen.
Toen werkte het goed, maar ben wel zeer zuinig nu op het dopje.
Zit een hoop arbeidsloon in haha.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan