Bout af van de cilinder

jazzzper

MF'er
8 sep 2005
66
0
Hallo,

Had me deze week een yamaha TT250. Nu heb ik gezien dat de boveste plaat meetrilt, alles gestript blijkt nu dat van 1 van de 4 bouten de draad foetsjie is. Wat kan ik daar het beste (zelf) aan doen, kan er in het algemeen iets aan gedaan worden zoals nieuwe (grotere draad) trekken of is dit niet aan te raden?!

help zit wat vast en met het goede weer wil ik zo snel mogelijk weer kunnen rijden..

groetjes jas :-)
 
Eén van de vier draadeinden door kop/cilinder, misschien? Dan een nieuw origineel draadeind inzetten, toch?

Niet mee doormartelen want kan schade erg vergroten.

Als ik goed heb geraden dan meer dan 99% kans dat een gevoelloze dommekrachter dit eindje heeft gemold; vervang in zulk geval minstens die "monteur".
 
de TS heeft het over "een grotere draad trekken" naar mijn mening gaat het dan over een gat.
als het een draadeind betreft neem ik aan dat hij een "kleinere draad snijden" had geschreven.
in dat geval is het logisch het draadeind te vervangen.
ik houd het er op dat de draad in het carter gestript is, dus heli coil
 
de TS heeft het over "een grotere draad trekken" naar mijn mening gaat het dan over een gat.
als het een draadeind betreft neem ik aan dat hij een "kleinere draad snijden" had geschreven.
in dat geval is het logisch het draadeind te vervangen.
ik houd het er op dat de draad in het carter gestript is, dus heli coil

tja als als...

ik hou niet van woordspelletjes, als ts gewoon duidelijk is, is dat makkelijker voor iedereen toch?
 
Was gaan werken in de namiidag, ben net thuis.

Dus m'n cilinder de bovenste plaat steken 4 bouten in om het boelte bij elkaar te houden (cilinderkop).1 van de 4 trekt niet meer waardoor die bovenste plaat aan de kant van de slechte bout meetrilt.


De vier rode pijlen zijn de bouten die ik bedoel.


cilinder.JPG


Bijlage: cilinder.JPG
 
de bovenste plaat is dus : de cilinderkop.

natuurlijk moet je die tapeind direct vervangen op 1 of andere manier.
je kan daar niet zo mee rijden hoor .
bij een motorrevisie-bedrijf zetten ze er zo een nieuwe in voor je .
niet bij een motorzaak laten doen , die zijn veels te duur voor dit soort klussen.
 
Als ik 't goed begrijp :? heeft TS geen draadeinden die vastgezet zijn in het carter, maar lange bouten waarmee de boel vastgezet wordt. Dan zal het aluminium v.h. carter wel zijn dolgedraaid.

Helicoil :Y , want als je bijvoorbeeld ipv een M6 bout nu een M8 bout erin wilt doen, moet je het gat ook vergroten bij de cilinder+kop, en ook nog bij de pakkingen, en dat is niet zo prettig. :+
 
Als ik 't goed begrijp :? heeft TS geen draadeinden die vastgezet zijn in het carter, maar lange bouten waarmee de boel vastgezet wordt. Dan zal het aluminium v.h. carter wel zijn dolgedraaid.

Helicoil :Y , want als je bijvoorbeeld ipv een M6 bout nu een M8 bout erin wilt doen, moet je het gat ook vergroten bij de cilinder+kop, en ook nog bij de pakkingen, en dat is niet zo prettig. :+

Of het draadeind wordt een soort van bout doordat het bovenste moertje er niet af wilde? Is de onderkant wat in het carter zit stuk,..qua draad? Dan is een helicoil de oplossing. En anders begrijp ik het niet :?
 
In ieder geval niet in deze toestand meer proberen de motor te starten.

MAAR zijn het nou staven met aan allebei de einden draad of zijn het (nog nooit gezien in een kop van een motor) echte bouten?
En waar is nou de schroefdraad stuk, op het einde of in een moer of (erger) in het lichtmetaal van het carter?
 
Laatst bewerkt:
Het zijn staven met op het einde draad. (morgenvroeg direct nog eens checken)

Heb gepbrobeert een andere van de 4 te gebruiken maar daar was hetzelfde probleem, denk dat de draad in de cilinder dan zelf kapot is.

had vandaag m'n vader op vakantie eens opgebeld :+ die zei ook iets van helicoil.

Zal morgen eens naar de garage bellen, eventueel langsgaan.

is wel lastig, heb hem net gekocht, gebrek niet gezien en onmiddelijk kosten aan -O-
 
Goed, doodnormale tapeinden dus.

Ik ben er voor 99% zeker van dat bij "een" reparatie-handeling dat ene tap-eind niet EERST op de juiste druk gechecked/gesteld is geweest in het lichtmetaal onder de cilinder; zal dus ook hoeger boven de kop hebben uitgestoken.
Dat checken/stellen doe je normaal met alle 4 EERST, voordat je de cilinder terug er op steekt.

DAT-ie losser was komen te zitten dan fabrieks-af kan bijvoorbeeld komen doordat ooit aan demontage is begonnen geweest aan nog warm blok (op zich niet heel erg, makkelijker losmaken, MAAR na-controleren) en/of (vaker) dat de andere moeren bovenop de kop èn op ongelijke druk èn vaster dan "onderin" waren aangesleuteld.

Vertrouw na dit evenement in ieder geval ook de pakkingen niet meer (goed tegen licht bekijken op mogelijk een scheurtje) en kijk na of de staven nog alle redelijk recht zijn gebleven.

Ik zou gaan voor, als er overal "vlees"genoeg is, voor opruimen van het gat en 1 maat grotere diameter/schroefdraad nieuwe pen; zie een helicoil totaal niet zitten bij zulke kritische spanningen en wisselende temperaturen.
Heb dit bij brommertjes ook wel gezien en 1x zelf gedaan, moest tegen mezelf vechten om ze terwille van de symmetrie niet alle 4 te "standaardiseren" op nieuwe grotere maat maar dat zou toch echt verspilling zijn geweest + 4x zoveel risico om een nieuw foutje te maken.
 
Wat ook mooi is: een verloop tapeind met bijvoorbeeld M7 voor in het carter, terwijl de rest M6 is.

@ Willem1940: het is tegenwoordig bij scootertjes heel gebruikelijk dat de cilinder met bouten ipv tapeinden wordt gemonteerd. :Y
 
Is een TT250 geen 4takt?? (ik denk aan yamaha). Of bedoelt hij TweeTakt 250??

Is het dan de kleppendeksel of toch de kop die los zit?

Vergeet dan niet de koppakking te vervangen

Eerst voor helicoil gaan.

@willem1940:
Helicoil, mits goed uitgevoerd, is sterker dan std alu-draadgat.
 
Het zijn staven met op het einde draad. (morgenvroeg direct nog eens checken)

Heb gepbrobeert een andere van de 4 te gebruiken maar daar was hetzelfde probleem, denk dat de draad in de cilinder dan zelf kapot is.

had vandaag m'n vader op vakantie eens opgebeld :+ die zei ook iets van helicoil.

Zal morgen eens naar de garage bellen, eventueel langsgaan.

is wel lastig, heb hem net gekocht, gebrek niet gezien en onmiddelijk kosten aan -O-

Hallo Jazzzper

Als ik het nu goed begrijp, duurde ff omdat de beschrijving van het probleem niet echt duidelijk was is alleen het schroefdraad dol van je tapeind bovenaan.
Wat ik zou doen is cilinder eraf 4 nieuwe tapeindjes erin,en kop en voetpakking vervangen.
Dit is nodig omdat de kop bij een tapeind los is geweest,en zo goed als zeker lekt of gaat lekken.
Als de cilinder araf is draai je de tapeinden er ook zo uit,en de nieuwe met n beetje zuurvrije vaseline terugzetten.
Geen half werk gaan doen,ff spulletjes regelen oude pakkingresten goed verwijderen weer monteren en hoppa . :]

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan