Bout afgebroken in aandrijf as (Honda CBR)

KevinMark

Rookie
15 aug 2017
6
1
Den Haag
Beste mede-motorrijders :] ,

Ik zit met een probleem:

Terwijl ik aan mijn Honda CBR uit 1988 aan het sleutelen was, is de bout waarmee het voorste tandwiel vast wordt gezet aan de aandrijf as afgebroken.
Een stuk van de bout zit ook nog vast in de as.
Is hier nog wat aan te doen?

Ik heb vernomen dat ik hem moet gaan uitboren, maar is dat wel te doen als de as niet uit het blok is gehaald?

Zijn hier nog andere oplossingen voor, of moet ik er een andere as/versnellingsbak in monteren?

Alle tips welkom!
Alvast bedankt. :W
full
 
Als je deze vraag stelt... is het maar de vraag op je wel weet waar je mee bezig bent, en of het verstandig is dit zelf aan te pakken O-)

Uitboren kan zeker met de as in de motor, voorzichtig eerst een goed centerpunt maken en dan voorzichtig uitboren en hopen dat het laatste stuk van de bout toch uit de schroefdraad komt.
Let op ! de bout is waarschijnlijk behoorlijk hard, als er boortjes afbreken in de bout tijdens het uitboren ben je nog verder van huis.
Verder zal het advies van een linkse tap wel voorbij gaan komen, mijn advies is gebruik ze niet, een afgebroken boortje al niet fijn, een afgebroken tap ben je kansloos.
 
Laatst bewerkt:
als hij afbrak tijdens het monteren moet het niet zo moeilijk zijn. gebeurde het door de verkeerde kant op draaien dan moet het ook wel lukken. gebeurde het bij het losdraaien dan kan het wat lastiger worden.
gewoon gaatje in het midden van het afgebroken stuk (dat nog in de motor zit) boren draad er in tappen en dan kan je er een boutje in vast lijmen met locktite en dan heb je weer een kopje om een sleutel op te zetten. en dan natuurlijk wel de goede kant op draaien want niet elke bout gaat los als je naar links draait.
 
Stap één in spuiten met echte kruipolie (dus niet WD40) als voor bereiding voor later.

Stap twee boor er een gaatje in zoveel mogelijk in het midden. Probeer indien mogelijk met een centerpons daarom eerst een puntje in het midden te slaan van de bout.

Kies een boortje dat zo klein is dat je het schroefdraad niet beschadigd. Dus als het niet lukt om exact in het midden te boren neem dan een iets kleiner boortje.

Boor kaarsrecht.

Gebruik een laag toerental bijvoorbeeld de schroefstand van een accuboor machine.

Gebruik regelmatig snijolie om het boortje te koelen.

Als het gaatje geboort is, is de spanning er af en kan je het restje er makkelijk uitdraaien met behulp van een priem of puntje van een klein schroeven draaiertje. (stap één helpt daarbij)
 
Makkelijkste is om er iets op te lassen, maar omdat je geen stompje hebt kan het zijn dat dat hier niet mogelijk is.
Gebruik geen linkse tap maar een linkse boor, als het rechtse draad is.
Eerst voorboren zodat de bout in diameter wat kan krimpen.
Als je dan een beetje geluk hebt loopt ie er zo uit.
Als je veel tijd hebt eerst een week kruipolie.
 
vreemde bout. Zo 1 ken ik niet op die plek

Als het een cbr1000f type sc21 dan is daar een een later type blok van een sc24 in gemeubeld en dan zit het tandwiel met zo'n bout vast want op de 6kant van de bout en over het pennetje heen geschoven zit namelijk de aandrijving voor de snelheidsmeter/kilometer teller.
 
als hij afbrak tijdens het monteren moet het niet zo moeilijk zijn. gebeurde het door de verkeerde kant op draaien dan moet het ook wel lukken. gebeurde het bij het losdraaien dan kan het wat lastiger worden.
gewoon gaatje in het midden van het afgebroken stuk (dat nog in de motor zit) boren draad er in tappen en dan kan je er een boutje in vast lijmen met locktite en dan heb je weer een kopje om een sleutel op te zetten. en dan natuurlijk wel de goede kant op draaien want niet elke bout gaat los als je naar links draait.

Welke loctite mag dat zijn?
 
Als het niet wil lukken, of je heb een afgebroken boor of tap in het gat, dan zou ik zelf het tandwiel erop schuiven en, vast maken met punt lassen , kan je in ieder geval weer rijden , je moet dan wel iedere keer die puntlassen er af slijpen als je tandwiel eraf moet.
 
Als het niet wil lukken, of je heb een afgebroken boor of tap in het gat, dan zou ik zelf het tandwiel erop schuiven en, vast maken met punt lassen , kan je in ieder geval weer rijden , je moet dan wel iedere keer die puntlassen er af slijpen als je tandwiel eraf moet.

Daar heb ik ook al over nagedacht, alleen heb ik ook wat verhalen gehoord dat het allemaal te heet werd en de lagers/seals het begaven.
Maar als het uitboren niet lukt ga ik het idd met punt lassen aan de slag.

Bedankt voor je reactie iig.
 
Als het niet wil lukken, of je heb een afgebroken boor of tap in het gat, dan zou ik zelf het tandwiel erop schuiven en, vast maken met punt lassen , kan je in ieder geval weer rijden , je moet dan wel iedere keer die puntlassen er af slijpen als je tandwiel eraf moet.

Dat is de agrarische manier, de meeste agrariërs hebben als belangrijkste gereedschap een haakse slijper en een lasapparaat.
 
een losse bus in het gat zetten met daarin een gat gedraaid
op een draaibank waar een boor in past een soort geleide bus
op zo een manier krijg je het gat in de midden,
mocht het rest stuk hard zijn dan een steen boor in model slijpen
daar mee kan je door behoorlijk hard ijzer boren,
en boor niet te ver door
 
Dat is de agrarische manier, de meeste agrariërs hebben als belangrijkste gereedschap een haakse slijper en een lasapparaat.
Yup. Hoeft niet netjes te zijn, als het maar vast zit.
Maar uiteindelijk gaan wel de seals er aan op je uitgaande as - Ik heb zo m'n halve brommertijd rondgereden, waarbij uiteindelijk tegelijk met benzine er ook weer olie in moest.
Scheelde wel ketting smeren overigens ;-)
 
dan zou ik zelf het tandwiel erop schuiven en, vast maken met punt lassen

niet het tandwiel direct aan de as lassen, maar eerst een stuk ijzer aan het midden van de as lassen en dan dat ijzer aan het tandwiel. zo moet je niet lassen aan de spiebanen zelf en blijven deze altijd goed voor als het er weer eens af moet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan