Bout afgebroken

sphere2

MF veteraan
26 dec 2007
1.652
2
Ik heb een bout door de swingarm gesloopt toen ik mijn achterwiel uit wilde bouwen. Er is geen moer op te lassen, het restant zit in het gat. Heeft iemand een adres om dit omg. Leiden eruit te laten halen?
 
Ik heb een nieuwe bout binnen en de oude opgeboord. Het lijkt een maatje M8, en er zit nu redelijk in het midden een 4mm gat in door en door. Proberen heet te stoken met een verfstripper en ingesopt met IMAL.

Zou ik er nu een 4mm linkse tap indraaien, of beter opboren naar 5 of 6 en dan een tap erin? Ik zit niet zo te wachten op een afgebroken tap. Die bout zit in aluminium dus het lijkt me niet zo'n goed idee om veel groter te boren dan 6, afhankelijk van hoe schuin het gat is boor ik dan de draad misschien aan stront.

Weer vergeten foto te maken :X
 
Moet je de IMAL er nu nog indoen? (of heb je al geweekt vanaf 31 juli)
Zo groot mogelijk boren. (en hierbij steeds controleren dat je de schroefdraad niet raakt)
 
IMAL sinds gisteren, gewoon niet aan toegekomen. Probleem is dat ik maar van een kant kan kijken, de andere kant zit de swingarm er hinderlijk voor. Misschien dat een foto van die kant lukt.
 
Geen linkse tap. Niet voorzichtig. Ook niet om te proberen. Ook niet omdat het op televisie wel werkt. Ook niet omdat het de makkelijkste oplossing lijkt. Gewoon niet doen.

Tenzij je graag straks een volgend topic opent over hoe je een afgebroken linkse tap moet verwijderen. Dan wel.
 
Yep.
Maar we weten nog steeds maar heel weinig over de bout, de locatie en of jouw sleutelvaardigheden en mogelijkheden.

Kun je er bij om te verhitten?
Is er ruimte voor een griptang?
Kun je er een torx of inbus in meppen?
Kan er een moer opgelast worden?
Is het een losliggend onderdeel of zit de rest van de scoot er nog aan vast?
Wat voor gereedschap heb je tot je beschikking?
 
Maar we weten nog steeds maar heel weinig over de bout, de locatie en of jouw sleutelvaardigheden en mogelijkheden.

Kun je er bij om te verhitten?
- Verzonken in het aluminium. Dus met een vlam wellicht geen goed idee?

Is er ruimte voor een griptang?
- Nee (want verzonken)

Kun je er een torx of inbus in meppen?
- Waarom is dit een goed idee, dan komt er (weer) spanning op de draad te staan?

Kan er een moer opgelast worden?
- Nee

Is het een losliggend onderdeel of zit de rest van de scoot er nog aan vast?
- Tis het carter aan de brommer vast.

Wat voor gereedschap heb je tot je beschikking?
- Basis handgereedschap

Zoiets, maar dan minus de kop en het blanke deel (zonder schroefdraad). Zit er een centimeter of wat verzonken in.
full
 
Hoeveel ruimte zit er tussen de startmotor en het carter?
Als het niet lukt om het restant eruit te krijgen is het misschien mogelijk om er een slotbout van binnenuit in te steken?

Of anders een helicoil
 
Uitboren (door iemand met kennis van zaken)
:^
Een M8 bout heeft een kern van 6,8mm.
Gepruts dat ik zou doen:
Voorboren met 3 of 4mm boortje.
Kijken hoe goed ik in het midden zit.
Als ik goed in het midden zit, dan met 6,5mm boortje uitboren. Die laatst 6,8-6,5=0,3mm / 2 = 0,15mm er uit peuteren.
Als het voorgeboorde gat niet goed in het midden zit dan zou ik uitboren met de grootste boor tot aan de rand.
De rest zit dan niet meer klem, hooguit wat vastgerot.
(en dat kan nog heel weerbarstig zijn)
 
Laatst bewerkt:
Afgeleverd bij hhmotoren.com. Bout zat zo vastgerot dat moer twee keer afbrak na oplassen. Rood stoken en derde moet kon een half slagje draaien. Uiteindelijk eruit gekregen. Kost een paar uur maar dan heb je ook wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan