Bout binnenbuis voorvork losdraaien?

JanBijl

Rookie
9 jun 2022
7
11
Ik wil de voorpoten van mijn VT750C uit '83 demonteren, alles lukt behalve de socketbout (zie beide foto's). Deze draait (samen met de Piston waar hij in zit) vrolijk rond. Heeft iemand van jullie een tip voor mij hoe ik deze los kan krijgen? Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20220719_104711.jpg
    20220719_104711.jpg
    248,9 KB · Weergaven: 34
  • 20220719_105012.jpg
    20220719_105012.jpg
    143 KB · Weergaven: 36
Zit de veer nog in de poot?
Die kan dan voor tegendruk zorgen waardoor het binnenwerk niet meer mee draait.
Anders met een slagmoersleutel.
Meestal bestaat er ook wel een speciale sleutel die je in de poot kan schuiven om het binnenwerk tegen te houden.
Heb je al in een werkplaatsboek gekeken?
 
Volgens mij heb ik het volgens handboek gedaan, poten uit beide balhoofdsteunen, boven kapbouten eraf, olie eruit, dan de bout.....
Ik heb een slagmoersleutel maar aangezien de piston meedraaid haalt dát niet zoveel uit.
 
Ik wil de voorpoten van mijn VT750C uit '83 demonteren, alles lukt behalve de socketbout (zie beide foto's). Deze draait (samen met de Piston waar hij in zit) vrolijk rond. Heeft iemand van jullie een tip voor mij hoe ik deze los kan krijgen? Alvast bedankt!

Twee oplossingen.
1. Gebruik een slagmoersleutel.
2. Duw een stok bijvoorbeeld een bezemsteel in de poot om daarmee het doordraaien te voorkomen.
 
Volgens mij heb ik het volgens handboek gedaan, poten uit beide balhoofdsteunen, boven kapbouten eraf, olie eruit, dan de bout.....
Ik heb een slagmoersleutel maar aangezien de piston meedraaid haalt dát niet zoveel uit.

Heb je de slagmoersleutel geprobeerd? Het idee is dat door de korte klappen de bout loskomt door de massa traagheid. M.a.w. niet denken dat het niet werkt proberen.
 
Haynes geeft de tip een moer ter grootte van de uitsparing binnenin vastmaken op een stuk pijp (of een draadeind en dan 2 moeren op elkaar onder voor in de demper en 2 boven om tegen te houden te klemmen) om de demper tegen te houden. Geldt voor Triumph en die heeft naar ik begreep redelijk standaard vorkpoten.
 

Bijlagen

  • tool.jpg
    tool.jpg
    55 KB · Weergaven: 19
3BB1E73D-70DD-49DE-A5A6-BF2BC0D5906C.jpeg

Stom toevallig ken ik dit probleem. Wat ik gedaan heb is het volgende. Van een knel verbinding 12 dit is als je een steeksleutel gebruikt 19mm de knelmoer op een stuk cv buis 15mm gesoldeerd aan de andere kant kun je dit ook doen zodat je hierop een steeksleutel kunt zetten, dit druk je aan een kant in de voorpoot vast houden dan aan de onderkant los maken.
 
Wat zegt het boek een pagina terug over disassembly?
Honda had beter de volgorde om kunnen draaien want dat was (voor mij) de oplossing. Ik zal ook moeten leren LEZEN want ik zie het nu staan linksonder in het kader nu ik er een foto van maakte......8)7. Bedankt allen voor de bijdrage, ik kan weer verder!
 

Bijlagen

  • 20220719_160733.jpg
    20220719_160733.jpg
    121,9 KB · Weergaven: 37
Terug
Bovenaan Onderaan