Bout in carter

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
Heb een fuckup gemaakt bij men oldtimert '(

Bij demontage van de carters brak een bout af (vast gerot ofzo)
Nu zat een deel nog in het carter. Kon er helaas geen groef inslijpen en eruit tikken.
Dus ding onder de kolomboor, en proberen uit te boren.
Probleem was alleen dat ik door de draadstangen het carter niet fatsoenlijk onder de kolomboor kreeg. Toch proberen met als resultaat: scheef.... |(

Helicoil zal hem niet gaan worden ben ik bang. Omdat er te weinig vlees is.
Gaat om een CB350 twin.

J13KX3V.jpg
 
Heb een fuckup gemaakt bij men oldtimert '(

Bij demontage van de carters brak een bout af (vast gerot ofzo)
Nu zat een deel nog in het carter. Kon er helaas geen groef inslijpen en eruit tikken.
Dus ding onder de kolomboor, en proberen uit te boren.
Probleem was alleen dat ik door de draadstangen het carter niet fatsoenlijk onder de kolomboor kreeg. Toch proberen met als resultaat: scheef.... |(

Helicoil zal hem niet gaan worden ben ik bang. Omdat er te weinig vlees is.
Gaat om een CB350 twin.

[afbeelding]


Enige wat je nu nog kan doe is eruit vonken.
Maar dan moet je wel iemand vinden die zo'n apparaat heeft.... Google maar eens.
 
Heb een fuckup gemaakt bij men oldtimert '(

Bij demontage van de carters brak een bout af (vast gerot ofzo)
Nu zat een deel nog in het carter. Kon er helaas geen groef inslijpen en eruit tikken.
Dus ding onder de kolomboor, en proberen uit te boren.
Probleem was alleen dat ik door de draadstangen het carter niet fatsoenlijk onder de kolomboor kreeg. Toch proberen met als resultaat: scheef.... |(

Helicoil zal hem niet gaan worden ben ik bang. Omdat er te weinig vlees is.
Gaat om een CB350 twin.

[afbeelding]
Revisiebedrijf benaderen?

Die hebben vaak meerdere goede machines voor dergelijk werk.
 
Waarom geen helicoil?

Restantje van de bout (zonder de schroefdraad te beschadigen) eerst met een Dremel wegslijpen. (ja, is een nauwkeurig werkje)
Met 100% aandacht het blokdeel opspannen. (dus met de nodige hulpmaterialen)
Blokdeel goed gecentreerd/uitgelijnd (met behulp van waterpas, meetklok enz) in je kolomboor zetten.
Met scherpe metaalboor de gewenste diameter voor een helicoil boren.
Wat kan er fout gaan? Succes. :)
 
Dat gaat me wel lukken denk ik zo.., ik weet niet waar je vandaan komt, je kunt het eventueel opsturen (beide carterhelften met pasbussen) (als je wilt natuurlijk..) kost wel 70 euro/uur.... + eventueel wat kleinmateriaal.
 
Ah, zijn die dingen om de stoelgang te bevorderen?
Mede MF-ers zeggen dat het kutdingen zijn maar ze moeten dus een gaatje verder. |(

"Het is een manier"

Je moet er mee leren omgaan en ervaring mee krijgen. kruipolie, Schrikken, torx bit, moeren oplassen, materiaal opwarmen, groeven slijpen en griptangen werken de eerste keer vaak ook niet zoals gehoopt. Hetzelfde geld voor linkse tapjes.
 
Linke tappen is één grote ellende. Wegflikkeren die dingen.

Als een M6 boutje al breekt op z'n originele diameter, hoe denk je die dan los te krijgen door er een veel kleiner gaatje (3,5mm) in te boren en er een CONISCHE linkse tap in te frotten? Denk je daar dan mee krackt mee toe te voegen dan met de boutsteel? Ja, in de breedte zodat ie uitzet en nog vaster gaat zitten! Succes!

Het resterende boutdeel is nu dus verneukt. Oftewel, TS had beter eerder hier aan kunnen komen. Dan had ie goede kans dat de boel nog te redden was. Nu word het een heel stuk moeilijker. Niet onmogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Uitvonken tot een 4 kant gat, dan vol lassen met alsi9, dan weer draad tappen, andere keus heb je niet.
De kunst is de juiste positie van het draad te bepalen voor het nieuwe tappen.
Daar heb je het andere carterdeel voor.
Ik zou een boortje door een busje steken zodat het centreert in het gat van het carterdeel en zo in het midden van het boutje boren.
 
Hmm, ja ik hou er nooit zo van om eerst te gaan boren in afgebroken bouten.
Dat gaat in de meeste gevallen scheef.
Ik las altijd een moer op het afgebroken stuk en probeer hem er dan uit te draaien.
Dat gaat niet altijd de eerste keer, maar je kun thet zo vaak proberen al je wilt.
Als je een stalen moer met Mig op een afgebroken bout last hecht het toch nooit aan het aluminium van het carter.
Hier zie je hoe ik dat bij mijn GPZ1100 blok moest doen toen er ook een bout afbrak tijdens het opbouwen;
full

full

full

full

Jij hebt er al in zitten boren maar ik zou het toch even proberen als je een Mig lasapparaatje hebt.
Goed ontvetten, moer er op en door de moer heen het gat vol lassen tot ook de moer is gevuld.
Wie weet? en ik heb ook géén goed ervaring met linkse tappen :N
Als je het restant bout er uit krijgt en de draad is beschadigt kun je hier wel een helicoil gebruiken.
Die moet alleen wel exact in het midden zitten en dat gaat niet met dat scheve gat nu.

Succes :W
 
Het beste werkt toch nog altijd het maken van een gat en er een uitdraaistift in rammen.

En dan wel eentje die buigt in plaats van breekt onder spanning, anders heb je een afgebroken bout met een afgebroken uitdraaistift. Beter een uitdraaistift van slechte kwaliteit ijzer dan eentje van gehard staal.

Bij gebrek aan beter kun je een torx bitje gebruiken. Maar die zijn meestal van gehard staal, dus ook daar mee opletten.

En met een links tap heb ik ooit 1 keer een bout uit kunnen draaien. Alle andere keren lukte het niet en heb ik er achteraf toch maar een torx bitje ingeslagen. En elke keer kwam er toch weer uit dat ik dat meteen had moeten doen in plaats van mijn tijd verknoeien met de linkse tap.

Uitdraaistift:

8946070290462.jpg


Beter is eigenlijk een vierkante uitdraaistift te gebruiken, omdat die wat meer kracht aan kunnen.

Maar ja, allemaal te laat nu. Nu moet je eerst de resten eruit zien te krijgen. En het beste is dan om het gat te vullen, glad frezen, opnieuw te boren en opnieuw te tappen.
 
Laatst bewerkt:
Hulz....een M6 moet je voorboren met 4,5-5,0...een Helicoil voor M6 heeft natuurlijk een andere maat.
De juiste boor wordt meegeleverd, dacht dat het iets van 9.3mm is..

Zoals de meesten al aangeven: óf voorzichtig dremelen (misschien kun je het restant wel lostikken?) en dan helicoil erin..
Als je het zelf niet aandurft uitbesteden aan de vakman../-vrouw../-dinges
 
Het is al verpest, door het uit het midden boren en scheef boren.
Ik zou voordat je nog meer eraan verkloot, maar eens te raden gaan en het opsturen naar die persoon die er wel raad mee wist.
Hoewel elk revisie bedrijf dit voor je op kan knappen...

Je hebt het geprobeerd, maar is mislukt (jammer dan) volgende keer gewoon alles eruit zodat je het wel goed op kunt spannen om zuiver te boren.
 
Ook deze hobbyist heeft hier al mee te maken gehad O-)
In het begin "lijkt" uitboren perfect te gaan, na het overweldigende succes van tappen met als resultaat een afgebroken tap omdat deze zowel linksom als rechtom vast zat.
Deze naar de echte vakman B| gebracht en deze heeft met veel geduld en gepriegel het restant eruit gebeiteld :? , vervolgens een busje ingezet (geen helicoil)
 
Terug
Bovenaan Onderaan