Bout in motorblok XTZ 660

Blijepanda

Rookie
29 okt 2019
25
16
Hoofddorp
Ik heb een Yamaha xtz 660. Nu heb ik afgelopen paar maanden een nieuwe cilinder geplaatst alleen bij het terug plaatsen van mijn dynamo cover heb ik een bout dit in het blok zit ter hoogte van de start motor niet vast gezet met locktite. Ik weet dat dit een domme fout is geweest, het is me eerste blok waarvan ik de cilinder vervang en volgde me WPH.

Nu probeer ik dus die bout terug te vinden alleen lukt dat tot nu toe nog niet. Ik denk dat de bout in het gat onder de krukas is beland ( zie foto)
IMG_5123.JPEG


Ik heb al geprobeerd om met een magneet op een stokje de bout er uit te vissen, echter kan ik de bout ook niet zien.
Hebben juillie nog tips die ik kan proberen of moet ik echt gewoon het hele blok gaan splitsen?
 
Endoscoop kopen (voor bijna niets tegenwoordig al te krijgen, ook gewoon via Nederlandse leverancier).

Kan je bij deze motoren de onderkant van het carter losmaken? (Bij een zr7 kan je dat bijvoorbeeld doen, net als bij (veel) auto's.)


Wat is een "me WPH" eigenlijk? Een werkplaatshand boek van de Mobiele Eenheid?
 
Hoe groot is die bout en zit die bout niet aan de magneet van de dynamo?
:^
Vraag mij af welke bout je bedoelt?
Volgens mij kunnen er geen boutjes uitkomen op die van de dynamo na dan.
 
Endoscoop kopen (voor bijna niets tegenwoordig al te krijgen, ook gewoon via Nederlandse leverancier).

Kan je bij deze motoren de onderkant van het carter losmaken? (Bij een zr7 kan je dat bijvoorbeeld doen, net als bij (veel) auto's.)


Wat is een "me WPH" eigenlijk? Een werkplaatshand boek van de Mobiele Eenheid?
Ik denk dat dat hoort bij het me blok
 
heb zelf nog even zitten kijken en het lijkt er op dat Raymond gelijk heeft. De bout kan er nooit uitdraaien omdat een tandwiel van de startmotor ervoor zit. De meneer van ANWB had constateert dat de bout miste en zei dat hij dus in het blok moest liggen. na lang porren met een stukje koper draad niks kunnen vinden/voelen.

Met 'me WPH' bedoel ik 'mijn werkplaatshandboek'

Het gaat om de bout die de dynamo deksel tegen houdt m5x25.

Bij dit blok kan je niet de onderkant er af halen dan moet je het hele blok splitsen.

ja ik ben inderdaad die bout kwijt maar het lijkt er op dat ik hem ben vergeten te plaatsen :?
wel raar dat hij pas na 30km olie uit het gat begon te spuwen.

Sorry voor me slechte Nederlands ben nogal dyslectisch maar doe me best.

Bedankt voor het mee denken
 
Kun je een foto maken en plaatsen van het bout gat, dus waar de bout precies mist. Op de eerste foto is niet direct duidelijk wat er mis zou moeten zijn.

Het alternatief gebruiken van "me", ipv de juiste vorm op die plek in de zin is geen uiting van dyslexie. (Zeg ik niet, zegt het internet)
 
Volgende keer een duidelijkere foto plaatsen als dat kan want ik kon er ook niks van maken.

En mijn advies aan jou is, gebruik tijdens het sleutelen een systeem bijv in de vorm van een bakje of gripzakjes zodat je kan bijhouden of labelen waar het vandaan komt.

Zo behoudt je het overzicht en voorkom je dat je schroeven/bouten overhoudt aan het einde.

En dan hoef je je blok niet te splitsen omdat je op zoek bent naar een bout die er nooit in heeft gezeten 😉
 
Volgende keer een duidelijkere foto plaatsen als dat kan want ik kon er ook niks van maken.

En mijn advies aan jou is, gebruik tijdens het sleutelen een systeem bijv in de vorm van een bakje of gripzakjes zodat je kan bijhouden of labelen waar het vandaan komt.

Zo behoudt je het overzicht en voorkom je dat je schroeven/bouten overhoudt aan het einde.

En dan hoef je je blok niet te splitsen omdat je op zoek bent naar een bout die er nooit in heeft gezeten 😉

Bedankt voor de tip die zal ik onthouden voor de volgende keer! Denk alleen niet dat ik zo snel nog een keer aan een blok ga sleutelen _O-
 
Bedankt voor de tip die zal ik onthouden voor de volgende keer! Denk alleen niet dat ik zo snel nog een keer aan een blok ga sleutelen _O-
Nee joh, vooral niet stoppen met sleutelen. Is veel te leuk.
Wat mij helpt is foto’s maken van de situatie als je begint en later van tussenstappen. En dan zoals aangegeven verschillende bakjes gebruiken opslag.
komt best goed.
En je taalgebruik valt niet op hier er zijn ergere👊🏻

fijne zondag
 
Nee joh, vooral niet stoppen met sleutelen. Is veel te leuk.
Wat mij helpt is foto’s maken van de situatie als je begint en later van tussenstappen. En dan zoals aangegeven verschillende bakjes gebruiken opslag.
komt best goed.
En je taalgebruik valt niet op hier er zijn ergere👊🏻

fijne zondag

Dat is ook nog een hele goede inderdaad, bedankt voor de tip!
Zal niet stoppen met sleutelen, het is inderdaad veels te leuk. Ga voornu eerst wat meer ervaring op doen met de wat makkelijkere dingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan