Bout uitlaat afgebroken

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
De bout waarmee mijn uitlaat vastzit in het blok is afgebroken. Het zit zo ik demonteer de uitlaat daarbij zitten er per uitlaatbocht 2 schroeven om hem vast te schroeven in het blok. Die zaten daar al lekker 12 jaar te roesten. Dus ze zaten aardig vast. Wat blijkt 1 wil niet goed los, naar veel kracht zetten breekt de bout, na de helft eruitdraaien aan de buitenkant af. Er steekt nu zon 3mm uit het blok en er zin nog zon 5 mm in. Hoe krijg ik deze het beste eruit?
Mijn pa zegt uitboren. Vriend van me heeft een links tapje liggen. Iemand nog tips. (moet vermeld worden dat het eruitdraaien van de bout niet lukte zelfs niet na 85 kilo aan gewicht op een ijzeren buisje om de inbussleutel.)
 
03954774.jpg

Dit is een slagschroevendraaier.
De handmatige die een kwartslag verdraaien als je er vanachter met een hamer erop tikt zijn in jouw geval beter.
 
Perfect bedankt voor de tip! Dan ga ik morgen maar even zon handmatige huren. Ik laat wel even weten of het gelukt is. Nu ga ik even in de zon mijn uitlaatje schuren, mzzzls!
 
Als aanvulling op de tips hierboven:

Vaak helpt het om het laaste stukje in te spuiten met kruip olie, en dan weer een stuk in te draaien, zodat de olie een beetje over de schroefdraat verdeelt.

Daarna met de slagschroevendraaier er weer uit draaien.
 
Let HEEL goed op wat voor linkse tapjes gebruikt!! De meeste die je tegen komt zijn van de gamma of van de kijkshop, gebruik deze NIET en helemaal niet als het om een vast geroeste bout gaat. Als hij vast geroest zit is mijn ervaring (5 jaar monteur) dat het altijd uit geboord moet worden omdat het boutje zowat een geheel is geworden met het blok. Als hij nog niet was af gebroken kan je het beste goed in spuiten met de-block oil, een nachtje laten staan en dan weer proberen. Als het dan nog niet lukt, met een brander het aluminium er omheen goed heet maken en af en toe weer in spuiten met de-block. Een linkse tap moet je pas gebruiken als het van een goede kwalitijd is (snap-on b.v.) Het meest voorkomende probleem bij de goedkope troep is dat de tapjes af breken... als dit gebeurd ben je verder van huis om dat de tapjes van zulk hard materiaal zijn dat je er daarna NOOIT meer een gaatje in kan boren om uit eindelijk als nog nieuw schroefdraad in te maken. Wat ook een probleem is bij linkse tapjes is dat door dat je deze er in draait de uit geboorde bout uit zet en nog meer vast komt te zitten. (ook geen optie dus...)
Het beste is dus nog altijd heel voorzichtig steeds iets groter boren, tot je de goede maat hebt. (niet te diep, anders zit je IN je cilinder kop)

Veel succes!
En als je vragen hebt, je weet me te vinden.
 
Tune Boy, het is dus zo dat we de bout voor 2/3 eruit hadden en dat toen ineens de bout niet meer verder wou. En er toen lompe kracht tegenaan gegooid hebben om een los te krijgen met als resultaat dat het uitgeschroefde gedeelte afbrak. Kortom de bout zit niet vastgeroest. Mij lijkt een sleuf maken in de bout en dan de bout met een slagschroevendraaier los krijgen tot nu toe de beste optie, als dat niet lukt kunnen we altijd nog gaan boren.
 
Tune Boy, het is dus zo dat we de bout voor 2/3 eruit hadden en dat toen ineens de bout niet meer verder wou. En er toen lompe kracht tegenaan gegooid hebben om een los te krijgen met als resultaat dat het uitgeschroefde gedeelte afbrak. Kortom de bout zit niet vastgeroest. Mij lijkt een sleuf maken in de bout en dan de bout met een slagschroevendraaier los krijgen tot nu toe de beste optie, als dat niet lukt kunnen we altijd nog gaan boren.
Als de slagschroevendraaier niet lukt en je moet gaan boren, het resterende stukje bout haaks met de cilinderafzagen, desnoods het laatst stuk vijlen.
Anders kan je nooit loodrecht boren. Best hoge kwaliteits boren gebruiken, niet van een doe- het -zelf zaak.
succes.
 
En dan nu de vraag voor de wasmachine: Waar haal ik in godsnaam zon klopschroevendraaier vandaan? Ik wil hem eigenlijk niet kopen tenzij het niet anders kan. De lokale bouwmarkt had al zoiets van: "Ah je bedoelt een klopboor..." ik zo: "Nee een klopschroevendraaier" .... heel twijfelende stem aan de andere kant: "meneer volgens mij bestaat zoiets niet, althans wij hebben het niet." ik: "oke dan kijk ik wel even verder"
 
Er zijn blijkbaar geen betere doe het zelf zaken meer :P
Gamma, karwei, hubo, en bo-rent hebben er geen liggen dus tja. Iemand tips in de omgeving boxtel (den bosch/eindhoven).
 
Beetje achteraf gel*l natuurlijk, maar als er eerst beweging in zat, had je gewoon moeten stoppen met uitdraaien toen die vast ging zitten.
Beter weer inspuiten met kruipolie en weer een stukje indraaien.
Je hebt nu dus met zo'n 85 kilo de bout lekker vast gezet en gebroken '(
Met vastzittende bouten, moet je gewoon geduld hebben en met beleid handelen.
Ik hoop dat je morgen nog wat opschiet met de afgebroken bout, want die bouten zijn redelijk hard.
Vergeet iig niet eerst te centeren (met een centerpons een putje in het midden van de bout slaan) voordat je gaat boren.
Suc6
 
Hee, daar is hij weer!
Als je het boutje er uit hebt gedraait tot een bepaalde hoogte ene hij stopt met draaien en breekt af zit hij waarschijnlijk behoorlijk vast! Anders zou toch nooit zo maar af breken toch..
Misschien ook nog een tipje, als je uit eindelijk een gaatje in de bout hebt geboord kan je beter in plaats van een lingse tap een tork bitje of een klein inbusje er voorzichtig in tikken. Deze breken veel minder snel af en als het boutje echt te erg vast zit lukt het daar ook niet mee en kan je het beste alles er uit boren. Als het een M6 boutje is moet je om het orginele schroefdraad te laten zitten niet veel groter gaan dan een boortje 5.5mm En voor een M8 boutje is het ongeveel 7mm.
Als je het met een tork of inbusje probeert is het altijd raadsaam om het in combinatie te gebruiken met heet stoken en in spuiten met kruip olie.
Heet stoken met een vlammetje en af en toe in spuiten is tot nu toe de meest toe gepaste metode in een werk plaats.
Als je op één of andere maniet goede grip heb op het boutje, (met een tang, schroeven draaier, inbusje of wat ook) niet alleen maar los draaien. Probeer er weer een beetje beweeging in te krijgen door het vast en los te bewegen. Als er een klein beetje beweging in hebt heb je voor 99% zeker zo goed als er uit. Veel in spuiten en warm maken, een stukje er in draaien en er dan weer uit en dan merk je van zelf dat hij er steeds verder uit komt.

Sterkte!

PS, het blijft moeilijk om dit soort dingen uit te leggen...
 
Linkse tap: inderdaad niet aan beginnen.
10 tegen 1 dat hij afbreekt en dan gaat het geld kosten.
Als je hem met zoveel kracht hebt afgedraaid, is uitboren waarschijnlijk de enige optie. En indien nodig een helicoil.
 
vandaag 17:00 grote heetstookactie @ mijn blok daarnaast overmatig gebruik van kruipolie en een slagschroevendraaier. :) kom tot zien kom tot zien !

edit*** pff niet meer tikken op het forum als ik zat ben..... /edit***
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan