Bout uitlaat flens afgebroken

peekaa

MF veteraan
14 sep 2004
1.491
519
Bij het loshalen van het spruitstuk van mijn Yamaha Fz1 is een boutje afgebroken met een stuk draadeind er nog in. Nu kan ik bij een van de vier uitlaatbochten de flens monteren met slechts 1 bout, dus aan 1 kant ipv beide kanten. De o ringen sluiten verder nog goed af. Kan ik zo rijden of moet ik het afgebroken tapeind eerst vervangen voordat ik überhaupt een meter ga rijden? En die flens, is die puur voor het fixeren van de uitlaatbocht of ook het tegenhouden van lucht?
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar probleem is het om dat stukje afgebroken bout er uit te krijgen en aangezien hij is gebroken bij het loshalen, moet je dat niet met bruut geweld gaan proberen.
 
Ja, maar probleem is het om dat stukje afgebroken bout er uit te krijgen en aangezien hij is gebroken bij het loshalen, moet je dat niet met bruut geweld gaan proberen.

Nee was ik ook zeker niet van plan. Ik ga het inspuiten met Imal en dat een paar dagen, dan middels een tapeind verwijderaar (soort doppen) proberen te verwijderen.
 
Als dat met die tapeindverwijderaar niet wil zou ik een moertje oplassen; draai je m er zo uit..
Heb je een moertje om mee te draaien en het spul word door het lassen in zeer korte tijd bloedheet en dan wil het er wel uit.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar kijk goed uit hoor, dat stukje zit in het aluminium neem ik aan en dat zit vast als een huis. Hopelijk heb je de ruimte om er een moertje op te (laten) lassen. Dan wordt zoals gezegd dat stompje belachelijk heet, zet uit en na afkoelen is het weer gekrompen. Dan kruipolie van IMAL, want er zit dan immers weer wat ruimte en voorzichtig loshalen. Als hij weer gaat vastvreten ben je verder van huis.

Als hij wil draaien, kruipolie en stukjes heen en weer, tot hij licht genoeg draait om hem er uit te halen. Geen haast maken, alleen kalmte kan je redden. Als hij weer breekt kun je alleen nog boren.
 
Laatst bewerkt:
Als op het uitstekende eindje nog schroefdraad zit kun m je ook verlengen met een 7mm busje waar M6 draad in zit. Als ie op de rand van de flens afgebroken is kun je het ook hiermee oplossen :
P1040594.JPG

Het gaat om de 2 linker onderdelen, die grote ringen mag je vergeten, dat zijn uitlaat verloopringen.

Als je geen ervaring hebt met uitboren en je kunt het anders oplossen zou ik niet gaan uitboren. Je zal niet de 1e zijn die de boel compleet naar de knoppen helpt met uitboren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle adviezen, gelukkig is er nog een klein stukje draad zichtbaar. Dat warmstoken en af laten koelen ga ik mee beginnen. Uitboren zie ik echt als laatste redmiddel.
 
Gezocht: helicoil plaatser / uitlaat draadeind verwijderen

Had hetzelfde. Alle noodoplossingen maakten het alleen maar erger en ik wilde het knap hebben. Een forumlid bood aan om ze uit te boren en helicoils te plaatsen. Echt perfect maar het is even een klusje...

Met de motor die ik daarvoor had ook hetzelfde, maar daar heb ik nog met hulp van een kennis de gas/zuurstof brander op gezet tot witheet en met een moordenaar de bout eruit gedraaid. Ging best makkelijk eigenlijk!

Wat wel zo is, eenmaal vervangen met de juiste draadeinden en keramisch vet = geen problemen meer in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n uitdraai tap gebruik ik liever niet meer sinds er één een keer is afgebroken. Beter een gat in het midden boren met een boortje dat kleiner is dan het schroefdraad. Het rest materiaal is daarna zo weinig en de spanning is er af dat je daarna de restje schroefdraad er zo uitdraait.

Wel langzaam toerental gebruiken en snij olie tijdens het boren gebruiken.
 
voor het uitboren eerst de boel goed vlak maken en een enterpunt slaan , en beginnen
met een centerboor zo dat de metaalboor er mooi in de midden door heen gaat
gebruik desnoods goede nieuwe boren,
is de boel niet vlak dan loopt de boor zo weg uit het midden en dan wordt het moeilijker,
uit boren is wel het laatste redmiddel , maar niet onmogelijk
 
Laatst bewerkt:
Boren zonder juiste middelen niet aan beginnen..
Kans dat je scheef gaat is groot. Je kan zoiets niet uit de hand boren..

Moer oplassen is het makkelijkst en het snelste..
Destijds op een bromscooter ook moeten doen; was een alu kop met staal-verchroomde bouten.. brak er1 af.. lekker dun ook; M5..
 
Boren zonder juiste middelen niet aan beginnen..
Kans dat je scheef gaat is groot. Je kan zoiets niet uit de hand boren..

Moer oplassen is het makkelijkst en het snelste..
Destijds op een bromscooter ook moeten doen; was een alu kop met staal-verchroomde bouten.. brak er1 af.. lekker dun ook; M5..

Dat snap ik met zo'n nickname. :9

Ik heb met een keer gedaan uit het handje op een plek waar je alleen kan boren met een flexibel verlengstuk. Maar dat kan aan mijn handigheid liggen of ik had gewoon geluk. Ik denk zelf het eerste maar ik ben ook eigenwijs.

Als lassen een optie is (qua tijd, geld en risico)doen. Moet je wel al je elektronica los koppelen van het frame denk ik.

Voor welke methode je ook kiest. Bij twijfel over je capaciteiten laten doen ,in dit geval, anders wordt het een kostbaar grapje.
 
Heb nog een blok staan met nog 7 mm tapeind wat uitsteekt, daar zit wel schroefdraad op (M6). Heb vervolgens een busje gedraaid, 7mm buitenmaat (doorsnede) 15 mm lang, en M6 schroefdraad in het gat. Die draai ik wel op dat uitstekende stukje tapeind, nieuw tapeindje daar weer op en klaar.
 
Laatst bewerkt:
heb onlangs nog een zelfde geval gehad met 6 van de 8 tapeinden afgebroken....
Frame zat behoorlijk in de weg, alle optie's bekeken , 2 kon ik er uitdraaien door een moer op te lassen de andere 4 uitboren...
10mm asje in de draaibank ingeboord met 2,5 mm boor, en daar een boor in gesoldeerd....
eerst alle 4 uitgeboord met 2,5 mm, daarna hele riedeltje met 4 mm boor, en uiteindelijk de 5mm boor, draad getapt, zit weer als een nieuwe...
Wel een klusje van 3 dagen ....geduld, goede boren, en goede snij-olie
 
Terug
Bovenaan Onderaan