Bout van kleppendeksel stukgedraaid, schroefdraad stuk

Jeroen1a2b

Rookie
3 mrt 2013
5
0
Delft
Beste MF-ers,

Helaas heb ik tijdens het klussen aan mijn NTV 650 een bout van de kleppendeksel kapot gedraaid. Nu zit de bout vast in mijn alu blok. (zie foto)

Ik heb geprobeerd met een scherpe schroevendraaier en sleuf in de bout te slaan en hem zo voorzichtig los te kunnen draaien. Dat lukte niet, en een linkse tap er in boren heeft ook niet gewerkt. Door het prutsen is het schroefdraad boven de bout en de bout vervormd.

Nu wil ik proberen om de bout uit te boren (lijkt mij nu zo'n beetje de enige optie?). Omdat het aluminium dan beschadigd raakt moet er een (groter) schroefdraad in, alleen zal de dikkere bout dan waarschijnlijk niet in mijn kleppendeksel passen.

Nu had ik bedacht dat het misschien een idee is om een bout zonder kop in het blok past te zetten zodat aan de buitenkant van de deksel er gewoon een moer op gedraaid kan worden.
Dit is wel een gebeunde manier, en ik vraag me af of het kan werken.

Zo ja, hoe kan ik het beste de bout in het blok bevestigen? (bestaat er bijvoorbeeld geschikte hars voor of iets dergelijks?)

Ik hoop dat het nog te redden valt en ik hem nog niet hoef weg te brengen om het onderdeel te vervangen. Aangezien me dat nogal prijzig lijkt.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Groeten,
Jeroen
full
 
ik weet niet of hij erg vast zit maar je kan er ook een klein gaatje in boren en daar een oud torxbitje inslaan en dan er uit draaien.
zijn ook setjes voor te koop met boortjes en stiften die je er in kan slaan.
 
Bedankt voor je bericht!

Maar krijg je dan niet een te dunne bout? er is namelijk niet heel veel ruimte om een groter gat te boren.
Blijft er dan niet te weinig aluminium over? (zie foto)

De bout die er in zit is M6.
 
Kan je er niet met de dremel een sleuf in slijpen zodat je er een schroevendraaier in kan zetten ?

Natuurlijk dan de boel wel heeeeel super goed dichtstoppen met doeken en keukenrol papier zodat er geen slijpsel in je blok komt :/

Of eerst een stuk karton uitknippen dat de boel zo goed mogenlijk afdicht, en dan verder afwerken met doek enzo.
 
Ed Honda,

Voor de foto heb ik alle tape en plastic eraf gehaald maar ik heb m goed ingepakt!;) tnx anyway.
De bout zit alleen echt in het gat, en hij is niet rond te draaien gezien het erboven allemaal wat vervormd is..
 
Kan je er niet met de dremel een sleuf in slijpen zodat je er een schroevendraaier in kan zetten ?

Natuurlijk dan de boel wel heeeeel super goed dichtstoppen met doeken en keukenrol papier zodat er geen slijpsel in je blok komt :/

Of eerst een stuk karton uitknippen dat de boel zo goed mogenlijk afdicht, en dan verder afwerken met doek enzo.

dat is wel erg link hoor!
slijpstof kruipt echt overal in.
 
ik zou hem opboren met boortje 6 (dus schroefdraad EN schroef die er nog vast in zit , let op! boor recht! de bout is waarschijnlijk harder, dus zodra je deze raakt wil de boor het alluminium volgen)
op boor 6 kan je direct M7 tappen, je zal nog genoeg materiaal overhouden.
 
ik zou hem opboren met boortje 6 (dus schroefdraad EN schroef die er nog vast in zit , let op! boor recht! de bout is waarschijnlijk harder, dus zodra je deze raakt wil de boor het alluminium volgen)
op boor 6 kan je direct M7 tappen, je zal nog genoeg materiaal overhouden.


inderdaad en dan past de bout ook nog wel door het gat van de klepdeksel waarschijnlijk.
 
Ik lees niet waarom je er geen moer op kan lassen? Is de bout laag afgebroken?
Anders zou ik inderdaad gaan boren. Met 2,5 centreren en dan met 6mm uitboren. Als je het goed doet blijft de draad in je blok heel. Anders is een Heli coil een prima oplossing.
 
Met boor 4 mm gaatje in de bout boren stofzuiger erbij om het boorsel onmiddellijk af te zuigen
Dan met boor 5 (= tapmaat) op boren, met stofzuiger uiteraard.
Daarna opnieuw tappen al je de troep uit het gat hebt gevist.
 
dat is wel erg link hoor!
slijpstof kruipt echt overal in.

Dat is het ook, mja, lijkt me wel de makkelijkste manier.

Boren is ook niet altijd een succes, en meestal zijn die motorblok bouten ook van behoorlijk hard staal.

Ik weet het anders ook niet.

Misschien is het ook een idee, of je nou gaat boren of slijpen, om er ook gewoon een magneet bij de leggen. Scheelt misschien ook weer wat :)
 
Ik lees niet waarom je er geen moer op kan lassen? Is de bout laag afgebroken?
Anders zou ik inderdaad gaan boren. Met 2,5 centreren en dan met 6mm uitboren. Als je het goed doet blijft de draad in je blok heel. Anders is een Heli coil een prima oplossing.

Volgens de ts is de bout in het blok afgebroken, hij kan er moeilijk bij komen, moer oplassen lijkt me dus geen mogelijkheid, dit is ook wel te zien in de foto's.

Zoals hier boven werd gezegd is ook wel een goed idee, probeer eerst m6 te tappen (de draad schoontappen) ik heb op dezelfde manier een vastgerotte uitlaatbout weggewerkt (was m6, nu nogsteeds, enkel met boren en tappen)

boren met boor 5 (min 4,917 max 5,153) en daarna tappen met M6.
het is natuurlijk weer erg van belang dat je loodrecht boort. Ook alles afdekken, je wil geen troep in het blok achterlaten.

Mislukt dit toch? probeer dan pas m7, zo heb je een extra kans stel het gaat mis.
 
ik zou hem opboren met boortje 6 (dus schroefdraad EN schroef die er nog vast in zit , let op! boor recht! de bout is waarschijnlijk harder, dus zodra je deze raakt wil de boor het alluminium volgen)
op boor 6 kan je direct M7 tappen, je zal nog genoeg materiaal overhouden.

Dat gaat volgens even uit de losse hand niet werken, even door zoon een boutje.
Was geen aanval trouwens :P meer als meedenken, weet niet wat voor gereedschap ts heeft.

de-boor-pers-van-de-bank-thumb18119438.jpg


Met zoon een moet het wel lukken hoe heet dat ding ook alweer :P
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat volgens even uit de losse hand niet werken, even door zoon een boutje.
Was geen aanval trouwens :P meer als meedenken, weet niet wat voor gereedschap ts heeft.

[afbeelding]

Met zoon een moet het wel lukken hoe heet dat ding ook alweer :P

heb je gelijk in, is niet makkelijk uit de losse hand, maar ook niet onmogelijk. Heb bij mijn motorfiets dus ook ''uit de losse hand'' de uitlaatbout opgeboord, en dat was geen comfortabele houding waarin ik zat, om de boormachine er recht op te krijgen :p.

Dat ding heet een kolomboor, en zou het wel vergemakkelijken mits het een recht vlak was, en dat betwijfel ik in de situatie van de ts, en hij wil vast ook niet de moeite doen om het hele blok los te halen :p.

maar om het helemaal volgens het boekje te doen, moet je het gevaarte wel goed inklemmen in een kolomboor o.i.d. en gewoon zeker weten dat je loodrecht boord.

Problemen kunnen altijd ontstaan wanneer je het met de losse hand probeert.
 
Je kan proberen een binnendraad-snijder in te korten, en dan het binnendraad boven de afgebroken bout enigzins te herstellen.
Normaal zit er een opbouw in het snijdraad en daardoor zal je niet het gehele binnendraad tot aan de afgebroken bout kunnnen bereiken.
Daarna nog eens met linkse tap proberen, en een paar keer de bout flink laten schrikken.

En anders uitboren of laten doen, en helicoil laten plaatsen, dat is een nettere oplossingen als opboren en opnieuw snijden.
Een helicoil kan je later eventueel weer vervangen namelijk.

Succes *O*
 
Laatst bewerkt:
Kernmaat van M6 = 0,8 x 6 = 4,8 mm. Als je recht boort met 5 mm zorgt dat ervoor dat de schroefdraad van de oude bout als een veer in de schroefdraad van de kop zit. Dit kan je er dan uit peuteren met een kraspen.

Zorg wel dat de kop van de afgebroken bout zo vlak is dat je met een centerpunt precies in het midden een putje kan slaan. Dan met 3 mm voorboren, daarna 4 mm er achteraan en als laatste de 5 mm door dat gat.

Of dat je recht boort kan je controleren door de boor omgekeerd in het gat te zetten en dan met een blokhaak controleren. Je kan een scheef geboord gat iets corrigeren door bij de volgende maat die boor iets schuin (rechter) te houden waardoor er aan die verkeerde kant iets meer materiaal weggeschraapt wordt.

Op deze manier al verschillende keren afgebroken tapeinden kunnen fixen.
 
Goed center gaatje er in meppen. Dan beginnen met een 3mm boor oid. Als het even kan zelf een linkse boor. Mocht die toch nog grijpen dan draai je hem nog los ook nog, vervolgens in kleine stappen opboren naar de maat die bij deze set hoort:

http://www.ebay.nl/itm/Thread-Repai...872?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5aef881e20

Dan de tap van die set er door halen en de helicoil er in proppen, nieuw boutje regelen en klaar ben je.

Zoals alle anderen al melden: ZORG DAT DIE STUKJES METAAL NIET IN HET BLOK KOMEN.

Voor tappen kun je daar een dikke klodder lagervet gebruiken, ze blijven er lekker aan vast plakken. Misschien bij boren werkt het ook, nog niet geprobeerd.

mvg

db
 
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik ga hem eerst uitboren, en daarna kijken wat het meest geschikt zou kunnen zijn, schroefdraad tappen m6 a 7 of een helicoil erin.

Ik het helaas geen kolomboor, en het liefst zou ik ook niet het hele blok eraf halen;)

Weet iemand misschien hoeveel het dan ongeveer zou kosten om hem weg te brengen? Mocht het onverhoopt mislukken.

MVG
Jeroen
 
Ik heb zoiets ooit 1x gehad, jaren terug bij m'n eerste motor. Dat was voor mij het moment om het ding weg te brengen. Als het me nu weer zou overkomen dan zou ik hem denk ik weer weg brengen. Zeker omdat het omringende materiaal veel zachter is als de bout, en als je in het blok uitschiet met de boor heb je echt een probleem.

Geen idee meer wat ik toen kwijt was, dat is denk ik al zo'n 7/8 jaar geleden. Maar 100 euro ben je dan zo kwijt denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan