Bout zit muurvast..!!

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.793
46
Leeuwarden
Deze bout zit muurvast in zijn bus/lager van het zwingarm gedeelte. In de bevestiging aan het frame draait hij wel moeizaam rond. Aan de andere zijde heb ik al wel de moer kunnen verwijderen en kan ik hem netjes op zijn kop tikken, helaas zonder resultaat. Hij heeft reeds een nacht in de kruipolie gestaan maar denk dat roest niet het enige probleem is, ik ben bang dat het lager ook stuk is en vergruisde delen hem mede klem zetten. Durf hem ook niet te verwarmen gezien dit alles vlak onder de benzine tank zit.

Iemand nog ideeën?

Mocht het wat uitmaken, het gaat om een Suzuki Intruder VL1500LC uit 98.
 

Bijlagen

  • 20200308_160302_resized.jpg
    20200308_160302_resized.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 33
  • 20200308_160302_resized2.jpg
    20200308_160302_resized2.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 36
Aceton werkt sterk capillair en zal door de porien van het roest/oxide/carbonaat (meeste verwering hebben een belangrijk deel koolstof in zich) heendringen, net als cola zou doen... met het indringen van de aceton wordt olie meegenomen wat voor de smerende = lossende werking moet gaan zorgen... De aceton draagt de olie feitelijk naar binnen, het heeft weinig nut om het op de kop van de bout te spuiten, wel op de schroefdraad/moerkant
 
Aceton werkt sterk capillair en zal door de porien van het roest/oxide/carbonaat (meeste verwering hebben een belangrijk deel koolstof in zich) heendringen, net als cola zou doen... met het indringen van de aceton wordt olie meegenomen wat voor de smerende = lossende werking moet gaan zorgen... De aceton draagt de olie feitelijk naar binnen, het heeft weinig nut om het op de kop van de bout te spuiten, wel op de schroefdraad/moerkant
Mee eens, maar hoe krijg je die kruipolie tussen de kop van de bout door de schroefdraad in?
 
Niet, maar een eigenschap van veel bouten is dat de schroefdraad aan het andere eind zit... zo bedoelt ik 😘



-O- Of effe losdraaien....

Ik heb echter toch stellig de indruk dat kruipoliefabrikanten verdomd goed op de hoogte zijn van wat er wel of niet in kruipolie moet zitten, beter dan Aceton/ATF mengers, maar okee, Oma's Trukenboek staat vol met nuttige weetjes
 
Laatst bewerkt:
De bus zit opgesloten tussen de stalen platen aan het frame. De kop van de bout zit vast tegen de stalen plaat. De kruipolie moet tussen de kop van de bout en die stalen plaat door en dan nog door het boutgat voordat het bij die bus is waar het dan ook nog in moet. Ik geef dat erg weinig kans van slagen.
 
Aan de meest kruipolie soorten heb je in dit geval niet veel die hebben vaak niet een roest/oxide oplossend vermogen om in dit geval te werken
Weet trouwens niet eens of dat er nog is kende roest/oxide oplossende kruipolie van Kent industries al ben ink bang dat die er niet meer is gezien dat al weer 30 jaar gelden was
Bedoel je deze: Rusty Penetrant - 400ml
 
De bus zit opgesloten tussen de stalen platen aan het frame. De kop van de bout zit vast tegen de stalen plaat. De kruipolie moet tussen de kop van de bout en die stalen plaat door en dan nog door het boutgat voordat het bij die bus is waar het dan ook nog in moet. Ik geef dat erg weinig kans van slagen.
Dat is (helaas) de enige juiste constatering.

Wat een geduld... Mogelijk kan de dalai lama nog een cursus bij je volgen?
Heb er groot respect voor dat je alles zo rustig aan blijft pakken en netjes probeerde te doen.
Heeft helaas weinig opgeleverd.

Afgelopen dinsdag de bout 3 maal met een inductie-heater roodgloeiend gestookt, helaas zonder resultaat.
Hij blijft muurvast zitten.

Morgen gaat de slijptol erin.
 
Dat is (helaas) de enige juiste constatering.


Heeft helaas weinig opgeleverd.

Afgelopen dinsdag de bout 3 maal met een inductie-heater roodgloeiend gestookt, helaas zonder resultaat.
Hij blijft muurvast zitten.

Morgen gaat de slijptol erin.
Nou dat zit wel muur vast. Wanneer zelf roodgloeiend stoken niet heeft geholpen dan weet ik ook niet meer. Succes met slijpen. Pas op dat je niet uit schiet.
 
Het koppie roodheet maken heeft geen nut. Je moet effe flink doorpoken.

Alz de brandweer weg is en de Plaats Delict vrijgegeven zal je zien dat je m met je Leathernan zo losdraait
 
Laatst bewerkt:
Nog niet geprobeerd met een draadeind eraan lassen en zo een trekker creëren?
Nee, gezien de krachten die ik hierop reeds heb losgelaten zag ik hierin weinig toegevoegde waarde.

TOOL EXPECTATIONS
Gelukkig was stap 5 niet nodig.. :+

Succes met slijpen. Pas op dat je niet uit schiet.
Was idd nog een puzzeltje, maar het is gelukt.

20200321_132744_resized.jpg


Helaas niet zoals gehoopt maar bijdeze is het probleem opgelost dus wat mij betreft kan hier een slotje op.
 
Nee, gezien de krachten die ik hierop reeds heb losgelaten zag ik hierin weinig toegevoegde waarde.


Gelukkig was stap 5 niet nodig.. :+


Was idd nog een puzzeltje, maar het is gelukt.

Bekijk bijlage 1476737

Helaas niet zoals gehoopt maar bijdeze is het probleem opgelost dus wat mij betreft kan hier een slotje op.
Je vergeet dat je hiermee tevens erg veel warmte in de bout brengt.
Wat je nu gedaan hebt zou echt mijn laatste optie zijn.
Heb je al een andere?
 
Je vergeet dat je hiermee tevens erg veel warmte in de bout brengt.
Wat je nu gedaan hebt zou echt mijn laatste optie zijn.
Heb je al een andere?
Je hebt helemaal gelijk hoor maar, zoals al eerder gezegd, heb ik dit gedaan in combinatie met de hete lucht brander en later met de inductie heater. Bloemert Motoren had nog eentje liggen wat de beslissing om de slijper erin te zetten zekers bespoedigde. In de 2 dwarsdoorsneden kon je ook duidelijk zien dat hij over de volle lengte (4cm) vast geroest zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan