Bouten remklauw eenmalig gebruik ?

Nelus_V

MF'er
17 aug 2018
105
90
Goedemiddag allemaal,

Ik heb vandaag mijn remklauwen eraf gehaald en goed schoongemaakt. Nu staat er in het werkplaatsboek dat de bouten van de remklauw eenmalig gebruikt mogen worden.
Ik snap op zich wel dat het er niet voor niks instaat maar komt dit echt zo nauw ?
Bij de dealer al een keer navraag gedaan maar ik geloof niet dat hun het doen.
En adviseert alleen honda dit of doen meer merken dat ?

Iemand ideeën hierover ?

Dakkert

Die hard MF'er
14 feb 2018
373
710
Is bij mij van Honda idd wel bekend ja.

Maar goed wat kosten 4 nieuwe bouten dan?

En hoe belangrijk vind jij volledig vertrouwen hebben in je remmen?

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
921
127
Frl
Rekbouten vervang ik altijd, maar dat is puur omdat ik voor die paar euro niet met twijfel wil rondrijden.

Nelus_V

MF'er
17 aug 2018
105
90
Oké, mijn leven is sowieso meer waard dan 4 bouten. Of ze moeten van goud zijn.
Van de week maar eens vervangen dan.

• Like
Waarderingen: Jml

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.924
195
33
Almere
Dus dat, in de praktijk gebeurd dat niet. Kan je zonder meten überhaupt op één of andere manier zien wanneer je met rekbouten te maken hebt?

• Like
Waarderingen: Broos en M14

Dakkert

Die hard MF'er
14 feb 2018
373
710
Gewoon 2 tientjes uitgeven en lekker gaan rijden. Je zit er anders toch mee in je kop anders zou je de vraag niet stellen.

Thank me later 😉

• Like
Waarderingen: Nelus_V

Johan m

MF veteraan
2 jul 2012
3.776
264
43
Thuis
Daarom is een banden wissel zo prijzig bij de dealert...... daar zit de prijs van nieuwe bouten natuurlijk bij inbegrepen....
Nu heb ik niet zo veel verstand van moderne racemotorfietsen, maar kan het wiel er niet uit zonder dat de remklauwen er af moeten?

rmk_

MF'er
1 feb 2015
214
32
30
Friesland
  • Like
Waarderingen: Nelus_V

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.102
1.722
www.snelmotoren.nl
Dus dat, in de praktijk gebeurd dat niet. Kan je zonder meten überhaupt op één of andere manier zien wanneer je met rekbouten te maken hebt?
De honda bouten rekken bij te hoog aanhaalmoment op laatste 5 spoedjes van de bout. Wanneer je de 2 bouten tegenovergesteld op elkaar legt, moet het schroefdraad blijven passen.

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.924
195
33
Almere
Das wel een simpele methode ja. Eigenlijk standaard controleren, of van elke fiets het werkplaatshandboek uit je kop leren.

tribute

Die hard MF'er
7 sep 2008
463
42
48
enschede
De honda bouten rekken bij te hoog aanhaalmoment op laatste 5 spoedjes van de bout. Wanneer je de 2 bouten tegenovergesteld op elkaar legt, moet het schroefdraad blijven passen.
En hoeveel rekken ze bij het juiste aanhaalmoment?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.924
195
33
Almere
Dat lijkt mij af te hangen van de bout, spoed, diameter en samenstelling. Maar da's gewoon wat in mijn hoofd logisch klinkt en nergens op gebaseerd.