Bouten remklauw eenmalig gebruik ?

Nelus_V

MF'er
17 aug 2018
153
183
Goedemiddag allemaal,

Ik heb vandaag mijn remklauwen eraf gehaald en goed schoongemaakt. Nu staat er in het werkplaatsboek dat de bouten van de remklauw eenmalig gebruikt mogen worden.
Ik snap op zich wel dat het er niet voor niks instaat maar komt dit echt zo nauw ?
Bij de dealer al een keer navraag gedaan maar ik geloof niet dat hun het doen.
En adviseert alleen honda dit of doen meer merken dat ?

Iemand ideeën hierover ?
 
Denk je dat Honda bij de productie al rekening houd met lomp aandraaien van zijn opgeleide buitenlandse monteurs, dealeronderhoud?
En beperkt zich dit dan tot de vier bouten van de remklauwen?? Kan het me niet voorstellen, maar vind het wel opmerkelijk dat andere merken dat niet hebben. Maar ja. kan ook niet alles verklaren.
 
‘Bij een ander <noem het op> kan ik dit wel blind vasthoeren en dat gaat het niet stuk’ is nooit een argument om een bepaald <noem het op> af te kraken.
????????????????????????????

Aardig taalgebruik. De meest fatsoenlijke monteurs gebruiken een momentsleutel, daarvoor heben ze per bout een eigen moment verzonnen tijdens de ontwikkeling. Dus ik ga er dus maar van uit dat ze bij welke merkdealer de zaak niet "vasthoeren", maar gewoon op moment zetten. En ik zie vraagtekens en geen "afkraken".
Dit in normale mensentaal i.p.v. popy yopie taal.
 
????????????????????????????

Aardig taalgebruik. De meest fatsoenlijke monteurs gebruiken een momentsleutel, daarvoor heben ze per bout een eigen moment verzonnen tijdens de ontwikkeling. Dus ik ga er dus maar van uit dat ze bij welke merkdealer de zaak niet "vasthoeren", maar gewoon op moment zetten. En ik zie vraagtekens en geen "afkraken".
Dit in normale mensentaal i.p.v. popy yopie taal.

De meeste monteurs gebruiken echt geen momentsleutel. En degene die zich monteur noemen en hem wel gebruiken doen dat vaak verkeerd.

Vasthoeren is in dit geval het juiste woord, wat ik onlangs weer heb mogen bevestigen met mijn wielbouten die met 250nm vast zaten ipv 120. Alles met de slagtol vast " nee dat komt echt niet los meneer", nee niet als je het wil (met een lekke band langs de weg) en wel als je het niet wil.

Ik ben een leek en beginnend enthousiasteling maar heb al heel wat beunhazerij gezien, ook bij officiële dealers waar je de volle mep betaald.

Maar dan gaan we met de discussie weer geheel de verkeerde kant op.
 
Ja ja , het is weer een echt MF topic waar men met allerlei reacties door elkaar weer langs elkaar reageert.

Uiteraard begint het met een onvolledig verhaal van de topic starter, die niet vermeld welke motor of bouwjaar.
uitgaan van de avatar is ook lastig aangezien de remmen van een cbr600rr van 2003/4 gewoon zijn en daarna radiaal, dat is ook nogal een verschil waarmee ze vast zitten :

http: www.cmsnl.com/honda-cb750f2-seven-fifty-1992-n-englandmph_model1734/bolt-flgdr-8x32_90131kbv003/#.XcmK1FdKguU

http: www.cmsnl.com/honda-vfr1200f-2010-a-european-direct-sales_model21392/bolt-flange-dr-10_90133mge000/#.XcmMBldKguU

Je hoeft niet te klikken, maar 3 euro tov 8 euro voor de radiale bouten zoals omschreven in het vfr topic.
hoe vaak daar 'ik vermoed' 'het lijkt erop' etc staat is teveel om te kopiëren en plakken, maar niet zo gek dat men het dan maar wegschuift onder het mom dat de accountant het wel verzonnen zal hebben.
Dat staat ook open voor interpretatie, kiest men dan goedkope k*tkwaliteit of kiest men voor een dure bout waarvan men aanraad die vaak te vervangen, maar is en blijft een non-verhaal , allemaal verzonnen of bedacht.

afijn het 'goede antwoord' is al gegeven in de 2e reactie en daar staat het woord REMbout , geen rekbout wat dan weer een term is die terug blijft komen.

Ook is het een idee om niet op iemand te reageren als je eigen bericht niet word geciteerd en als je op iemand reageert dat citeren wel te gebruiken.

owja : een cbr600rr van 2007 , radiale remklauwen en een Toxico remklauw.
Nou, @MasterTommy , mijn neef heeft een john deere en daar zit ook took ie soow op, maar gewoon vasthoeken dan ofnie ;) (sarcasme smiley) , of bedoel je soms dat dat juist nooit de redenatie mag zijn ;)


cbr600rr 2007.jpg



Als niet elke familie minimaal 1 idioot had waarbij het meeste goed ging en hetgeen niet goed ging snel in de doofpot werd gestopt, zou er misschien heel geen apk nodig zijn #thoughtoftheweek .
 
Laatst bewerkt:
Ja ja , het is weer een echt MF topic waar men met allerlei reacties door elkaar weer langs elkaar reageert.

Uiteraard begint het met een onvolledig verhaal van de topic starter, die niet vermeld welke motor of bouwjaar.
uitgaan van de avatar is ook lastig aangezien de remmen van een cbr600rr van 2003/4 gewoon zijn en daarna radiaal, dat is ook nogal een verschil waarmee ze vast zitten :

http: www.cmsnl.com/honda-cb750f2-seven-fifty-1992-n-englandmph_model1734/bolt-flgdr-8x32_90131kbv003/#.XcmK1FdKguU

http: www.cmsnl.com/honda-vfr1200f-2010-a-european-direct-sales_model21392/bolt-flange-dr-10_90133mge000/#.XcmMBldKguU

Je hoeft niet te klikken, maar 3 euro tov 8 euro voor de radiale bouten zoals omschreven in het vfr topic.
hoe vaak daar 'ik vermoed' 'het lijkt erop' etc staat is teveel om te kopiëren en plakken, maar niet zo gek dat men het dan maar wegschuift onder het mom dat de accountant het wel verzonnen zal hebben.
Dat staat ook open voor interpretatie, kiest men dan goedkope k*tkwaliteit of kiest men voor een dure bout waarvan men aanraad die vaak te vervangen, maar is en blijft een non-verhaal , allemaal verzonnen of bedacht.

afijn het 'goede antwoord' is al gegeven in de 2e reactie en daar staat het woord REMbout , geen rekbout wat dan weer een term is die terug blijft komen.

Ook is het een idee om niet op iemand te reageren als je eigen bericht niet word geciteerd en als je op iemand reageert dat citeren wel te gebruiken.

Ja gaat om een 600rr uit 2004.
Mijn vraag ging er meer om dat ik het zelf al gelezen had in het wphb dat ze eenmalig te gebruiken zijn en of mensen daar wat toelichting over konden geven. Wat ze gedaan hebben. Mij leek dit forum daar een goede plek voor.
 
Ja gaat om een 600rr uit 2004.
Mijn vraag ging er meer om dat ik het zelf al gelezen had in het wphb dat ze eenmalig te gebruiken zijn en of mensen daar wat toelichting over konden geven. Wat ze gedaan hebben. Mij leek dit forum daar een goede plek voor.

Heb je helemaal goed gedaan hoor ;) :t , maar er loopt al even een discussie dat het handig zou zijn als de topicstarter die info al geeft, meer ter bescherming van de mensen die gelijk overal op reageren omdat ze de ontbrekende info dan zelf wel verzinnen of aannemen.

ik heb net even gekeken in het wphb van het 2003/4 model aan daar geeft men aan om de oude weg te gooien en met nieuw te monteren.
Of je dat inderdaad moet doen kan je beoordelen aan de hand van de foto's van Zot , dus of je rembouten zijn opgerekt.

een goede tip uit het vfr topic wat werd aangehaald was om probolt bouten te monteren, hier benoemt men de Titanium variant die best prijzig zijn , hoewel dat afhankelijk is van hoe je verzekert ben wat ik zojuist begrepen heb grapje :+ (doe nu echt alles dubbel en niet meer dubbelzinnig ) .

Maar ze hebben ook RVS wat goedkoper is, maar ook hiervoor gelden gewoon aanhaalmomenten en of je de bouten met iets moet behandelen.
De al eerder genoemde visuele controle, oftewel goed kijken is het eerste wat je moet doen.

Ook een goede tip uit het VFR topic ( ja er stond niet alleen maar onzin en aannames ;) is het reinigen van de bout , de oude vloeibare borging weghalen , ook wel bekend onder de naam Loctite , maar er zijn ook betaalbaardere alternatieven : Borgmiddel Cyberbond blauw (borgen) 10G .
Maar dus ook vaak het reinigen/verwijderen van het vet en andere dingen die men er met alle goede bedoelingen opsmeert.

Zodra ze dan schoon en droog zijn en voorzien van nieuw borgmiddel kan je ze terug monteren met 30 Nm wat je waarschijnlijk al gezien had.

Voor het 2007 Toxico model is dit 45 Nm , maar dat zijn dan ook grotere bouten vanwege de radiale remklauwen.
Als je iemand dit tzt leest en een 2005 of 2006 model heeft moet men nog even verder zoeken als je het aanhaalmoment zoekt :P

Succes , moet wel lukken denk ik ;)
 
Ik heb er nog nooit van gehoord, om dat soort bouten preventief te moeten vervangen.(Edit; wat niet wegneemt dat dat niet zou kunnen voorkomen-)
Mijn ervaring vwb monteurs is dat de meeste wel een momentsleutel gebruiken, iig degene die hun werk serieus nemen. Zelf gebruik ik em iig altijd, zeker bij dit soort verbindingen.

Honda geeft in de off. manual niet aan dat de bouten vervangen moeten worden bij de VFR RC36.
03A02686-E840-494D-8FDF-563B531C5F2B.png
 
Laatst bewerkt:
mooie dremometer.
Heb ze zelf ook, zie alleen dat ze niet helemaal hetzelfde zijn.
Mijn type A en B kunnen zowel linksom als rechtsom gebruikt worden, komt bijna nooit voor natuurlijk, 1 keer gebruikt voor het aandraaien van het waterpomp rad van een oude Honda Cr 250, daar zat linkse draad op.

@Nelus_V
Als je hierdoor zelf ook bent gaan nadenken om een momentsleutel te kopen, als je er een koopt met een bereik van 10 tot 40 of 50 nm dan heb je verreweg de meeste kleinere bouten van je motor te pakken.
Moer van de achteras, blokbouten, swingarm bouten en dat soort dingen zitten vaak rond de 100 nm.
Mijn grote momentsleutel gebruik ik voornamelijk voor de moeren van aandrijfassen ( niet dat dat vaak voorkomt maar goed ) zitten zo rond de 150-200 nm, zit ook een verloop bij van 1/2 inch naar 3/4 inch, die moeren zijn vaak 32-34-36 mm ofzo, net iets te groot voor 1/2 inch.


gedore.jpg
 
Effe voor mijn beelvormin de volgende vragen:
Wat heeft het nut dat die bouten oprekken en daarmee belangrijk verzwakken, dermate verzwakken dat ze bij mij al helemaal geen remklauw meer vast zouden mogen houden en er 12.9 in zou gaan.? Ik weet van kopbouten die rekbouten zijn de bedoeling.
En waarom worden die klauwen met rekbouten vastgezet?
 
@Bas750 Dankjewel, paar jaar over gedaan om het bij elkaar te verzamelen.
Zijn allemaal gebruikt gekocht, daarna laten ijken, nieuw zijn ze erg prijzig.

@Rob RD het idee erachter is denk ik dat hierdoor voorkomen wordt dat de bouten te strak worden aangedraaid.
In plaats van dat je de schroefdraad ergens uittrekt, of iets vervormt, wat in jouw geval misschien meer voor de hand liggend is, rek je de bouten op.
Sommige autofabrikanten geven bij sommige bouten ( niet cilinderkoppen ) toleranties op, dat houd in dat een bout over 10 windingen bijvoorbeeld x aantal procent of x aantal mm's op mag rekken voor ze niet meer hergebruikt mogen worden.

Edit: Zie dat je er al over uit bent, met nieuwe bouten zit het natuurlijk altijd snor.

@Ivan
Nooit te strak aangedraaid dus, goed gedaan :)
 
een goede tip uit het vfr topic wat werd aangehaald was om probolt bouten te monteren, hier benoemt men de Titanium variant die best prijzig zijn
Honda/ nissin heeft gekozen voor een materiaal dat niet breekt bij overbelasting. Ze zijn daar niet dom, maar willen een laag gewicht en zo min mogelijk materiaal(kosten). Ik ben geen metallurg, en weet dus niet hoe breekbaar de tiet boutjes zijn, maar doe mij maar lekker de originele.
 
Heb daar ook bedenkingen bij. Rekbouten zijn in mijn beleving ontworpen om verschil in spanningen op te vangen. Worden o.a. gebruikt om cilinderkoppen vast te zetten. Op moment en dan nog een aantal graden. En aardig lang. Bij warm worden hebben ze de capaciteit om het uitzetten op te vangen en bij afkoeling toch nog op de juiste spanning te blijven. Kan me niet voorstellen dat de bevestigingsnokken op een voorvork hetzelfde gedrag vertonen. Worden wel warm en koud, maar als ik kijk naar de gebruikte lengte is dat uitzetten echt minimaal. Daar zou ik niet meteen aan rekbouten denken. Afschuifmoment is hier meer op zijn plaats als rek. Dus ook geen RVS gebruiken, is minder taai en breekt sneller als een goede stalen bout.
 
Honda/ nissin heeft gekozen voor een materiaal dat niet breekt bij overbelasting. Ze zijn daar niet dom, maar willen een laag gewicht en zo min mogelijk materiaal(kosten). Ik ben geen metallurg, en weet dus niet hoe breekbaar de tiet boutjes zijn, maar doe mij maar lekker de originele.
Het lijkt me sterk dat een goeie stalen bout wel zou afbreken , afgezien dan dat je draad zou vernielen in de vork. Maar dat heb je zelf in de hand. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan