Boutje oliefilter zit vast (CB400)

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Ik heb net de olie afgetapt (warm), en wilde meteen het oliefilter vervangen. Nu krijg ik alleen die bout waarmee ie vast zit niet los. De vorige eigenaar heeft hem namelijk helemaal dol gedraaid ( de kop) en ik heb hem net nog een stukkie verder kapot gedraaid...Heb er met een vijl vlakke kantjes aan de vijlt, maar kan hem met een waterpomp tang niet los krijgen.
Wie komt er met de goudentip?? :)
 
met een hamer en bijtel (niet er af rossen).
eerst bijtel in de zijkant slaan, dan met de draairichting mee los tikken.
(moet je eigenlijk een keer zien)
maar werkt altijd als kopjes rond zijn.
 
Als alles heeft gefaald: gaatje in de bout boren. Hoeft helemaal niet diep. Linkse schroefdraad in tappen en daar een boutje in draaien (wel voor linkse schroefdraad natuurlijk). vastdraaien en Tadaa, boutje is los.

Ik had het een keer met een schroefje van het remolie reservoir op de brommert. (enkele remschijf voor)

Van alles geprobeerd, maar niets lukte. Ik liep toen stage op VLB Leeuwarden en een van de plaatwerkers heeft hem er toen op deze manier uit gehaald. :}
 
Hehehe, Ja, maar met een M6 boutje....lukt dat niet. Alleen de bout moet los hé, wil het filter wel even heel houden.

Waarom wil je het filter heel houden als je er toch een nieuwe inzet?

[OFF-TOPIC EDIT] Je had toch een gierende koppeling? Heb net vandaag opgemerkt dat mijn motor dat altijd al had :z . Zodra je de koppeling op laat komen hoor je een hoog gierend geluid, bij het rijden hoor je het ook totdat de motor/inlaat/uitlaat het overstemt (bij 3000tpm).
 
Jaaaa!! Hij is eruit...wel op een beun methode maargoed (sleutelwoorden: klopboormachine, haakseslijper, hamer, schroeverdraaier)
Maar die oliebuisleidingdingetje, maw die dikke holle bout die door het filter en filterhuis heen gaat is echt niet meer te redden...k kan dus morgen niet rijden.... ;( Morgen maar even kijken bij de motorboer.K zal RDZ eens even meelen, misschien dat ie nog zo een ding heeft liggen.

Jkoehorst: Het filterhuis moest ook heel blijven. Heb namelijk niet zo camping-gas geval erop zitten.
 
Jaaaa!! Hij is eruit...wel op een beun methode maargoed (sleutelwoorden: klopboormachine, haakseslijper, hamer, schroeverdraaier)
...
LOL,

That's the spirit. De ouwebrikkenmethode.
Meestal val ik dit soort problemen aan met een grip-tang (lastang). Maar die tip van de linkse schroefdraai is volgens mij ook geniaal. Moet je allen een linkse schroef-tap en bout hebben. Waar koop je dat?
 
Ohja, de griptang heb ik natuurlijk ook geprobeerd. Maar zette zoveel kracht dat ik de hele M6 kop er vanaf brak...Daarna ben ik dus op de hierboven beschreven methode te werk gegaan. :P
 
LOL,

That's the spirit. De ouwebrikkenmethode.
Meestal val ik dit soort problemen aan met een grip-tang (lastang). Maar die tip van de linkse schroefdraai is volgens mij ook geniaal. Moet je allen een linkse schroef-tap en bout hebben. Waar koop je dat?

ik heb ze ooit eens bij een speciaalzaak gezien dacht ik. zal wel even voor je kijken.....
 
LOL,

That's the spirit. De ouwebrikkenmethode.
Meestal val ik dit soort problemen aan met een grip-tang (lastang). Maar die tip van de linkse schroefdraai is volgens mij ook geniaal. Moet je allen een linkse schroef-tap en bout hebben. Waar koop je dat?
De praxis verkoopt ze ook, zo een 7 euro, dus valt mee
Let wel op dat ie er ver genoeg in gaat en de bout meeneemt en niet de tap afbreekt
 
Er bestaat zoiets als een linkse uitdraaitap, speciaal om boutjes los te krijgen, dan moet je er ook geen boutje indraaien met links schroefdraad.
10003612_910_KL.jpg

tapjes rechtsonder
 
:^
Idd, de zogenaamde "easy-out" (amazing mike, maar deze werken dus wel)...

Ook heb je nog van die getordeerde stukje vierkant staal, die vreten zichzelf echt goed vast in de bout.

Een trimo, of engelse pijpsleutel, pipe wrench (zelfde) werkt ook super op ronde dingen. Dingen zijn alleen iets duurder maar het werkt ALTIJD.
 
Heb inmiddels een redelijk goede gebruikte gekocht voor €5,=. Wel een nette prijs. Had hem alleen bijna weer gesloopt...k had niet door dat er een 12mm dop op moest, en was dus met een 13mm dop aan de gang |(
Maargoed, hij zit er weer op. Nieuwe olie erin, had er natuurlijk meteen weer teveel in gegooid...weer een half uur verder om er niet té veel en niet té weinig uit te halen...
Nu genoeg en goede olie erin. Mn CBtje zit weer goed in zn nopjes :) en dat merk je meteen. Ze loopt een stuk fijner, lang zo rouw niet als eerst. Morgen even testen hoe het met het ge gier van de koppeling gaat.
De kwaliteit van de oude olie viel me wel tegen overigens. Aan de olie aan het peilstokje zag het er nog wel goed uit...totdat het het blok uit kwam zetten. PIK zwart...
 
Heb inmiddels een redelijk goede gebruikte gekocht voor €5,=. Wel een nette prijs. Had hem alleen bijna weer gesloopt...k had niet door dat er een 12mm dop op moest, en was dus met een 13mm dop aan de gang |(
Maargoed, hij zit er weer op. Nieuwe olie erin, had er natuurlijk meteen weer teveel in gegooid...weer een half uur verder om er niet té veel en niet té weinig uit te halen...
Nu genoeg en goede olie erin. Mn CBtje zit weer goed in zn nopjes :) en dat merk je meteen. Ze loopt een stuk fijner, lang zo rouw niet als eerst. Morgen even testen hoe het met het ge gier van de koppeling gaat.
De kwaliteit van de oude olie viel me wel tegen overigens. Aan de olie aan het peilstokje zag het er nog wel goed uit...totdat het het blok uit kwam zetten. PIK zwart...


Zolang er maar geen brokjes bijzitten...

Mijn dealer vraagt telkens als ik langskom:
"ah, je GS rijdt nog steeds :? "
 
Jep, hele fijne stukjes koper :(

Komt van de lagers zei mijn dealer toen. "Maar veel was het niet dus je kan er misschien nog EVEN mee rijden" :j

gelukkig rijdt mijn beestje nog altijd. :) (en we zijn al meer dan 5000 km verder)

Het komt van met een te laag olie-peil te rijden. Ik was op de snelweg op weg naar huis, en al een hele tijd topsnelheid aan het maken. Olielampje sprong aan, maar ik dacht ik ben zo meteen toch thuis...

Maar toen ik dan de afrit afkwam en weer het motorgeluid hoorde ipv rijwind... Toen kon ik huilen.

En sindsdien is de motor blijven tikken, en als die echt warm komt durf ik er zelfs niet meer naar te luisteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan