Boutjes en moertje: Hoe (duurzaam) opknappen?

Royroy

MF'er
9 mei 2011
49
0
Zaanstad
Ik ben er in elk geval achter dat bij het opknappen van je motor het weinig nut heeft om de boutjes en moertjes (zelf, spuitbussen dus) te spuiten.
Ondanks dat ze gestraald, 2x geprimerd, en 2 keer gespoten zijn, is dat effect na montage weer verwaarloosbaar. De verf spat er weer af met als gevolg dat door het stralen de boutjes en moertjes nog harder roesten dan voor het opknappen :') .

De vraag: Hoe kun je de boutjes en moertjes zo (laten) behandelen dat deze als het ware een toevoeging voor de fiets zijn ipv een noodzakelijk kwaad....?

verchromen is uiteraard geen optie...
 
de snelste oplossing: vervangen door RVS
als je helemaal gaat reviseren kun je de hele handel ook laten verzinken ,
dat kost een paar tientjes voor een emmer vol.
dus niet echt een handige oplossing voor een paar boutjes.
 
Tip bij gebruik van RVS boutjes, gebruik kopervet om te monteren. Voorkomt het "vastvreten" tussen alu en RVS.
 
aluboutjes zou ik persoonlijk niet doen, omdat dit een niet echt hard materiaal is, en dus bij goed vast zitten gewoon afbreekt.
rvs zou goed kunnen, is wel redelijk prijzig en soms niet in de goede maat te verkrijgen.
je kan de bouten inderdaad voor niet te veel geld vertinnen, verzinken, en nog een paar dingen.
dan wel in een groot aantal laten doen anders is het wel duur:)
 
Kopervet en alluminium zijn geen vrienden(galvanische corrosie). Je kunt beter keramische(montage)pasta gebruiken. Verder kun je niet zomaar elk boutje moertje van een motorfiets straffeloos vervangen door een alu of rvs exemplaar (trek-/afschuivingsterktes worden bepaald door de metaallegering waarvan de boutjes zijn gemaakt), dus wel opletten welke boutjes je vervangt voor welke, want anders breekt de boel op een gegeven moment af. Originele boutjes zijn altijd het beste en voor elke motorfiets ook gewoon te bestellen. Doe je dit bij een merkdealer dan wordt je vlug minder rijk(of snel armer), denk ik, maar met wat shoppen bij onlineleveranciers van merkonderdelen zou je nog weleens kunnen slagen. Verder is verchromen of verzinken van originele bouten een optie.
 
Dat van die afnemende sterkte kwam ook als eerste in me op bij het lezen van bovenstaande berichten. Nu ben ik niet bang aangelegd, maar RVS is in vergelijking met 8.8 in mijn ogen gewoon slap spul.

Verzinken (en passiveren) lijkt me tot nu toe de beste en betaalbaarste oplossing.
 
Lijkt me sterk, ik zou hoogstens ff goed nadenken bij wielassen en boutjes/moertjes die met de rem(verankering) te maken hebben. Voor de rest kun je alles zonder problemen door RVS vervangen.
Maar ik ken ook mensen in de klassiekerwereld die al jarenlang met RVS wielassen/moeren rondrijden dus...
 
Gewoon polijsten... ;)

full
 
Bedankt voor alle reacties. Ik ben gisteravond begonnen met het zelf verkoperen van boutjes en moertjes. Volgens mij moet dat na een beetje oefenen lukken. Stap 2 is dan vernikkelen, en stap 3 verchromen.
Maar dan zal ik wel gepensioneerd zijn. Tot die tijd neem ik bovenstaande adviezen ter harte, bedankt.
 
Nu ben ik niet bang aangelegd, maar RVS is in vergelijking met 8.8 in mijn ogen gewoon slap spul.

Dat klopt niet helemaal.
Je vergelijkt alle soorten rvs nu met 1 specifieke graad stalen boutjes.
Een rvs bout klasse A70 is voor zover ik weet vergelijkbaar met een stalen klasse 8.8 bout.

On topic; wat zijn de kosten van nieuwe (verzinkte) boutjes? Lekker een uurtje spitten in de bakjes bij een gereedschaphandel en het ziet er weer knap uit. (Bij de bouwmarkt is het (vaak) goedkoper maar niet per stuk te koop en de behandeling is wat minder.
Succes!
 
Dat klopt niet helemaal.
Je vergelijkt alle soorten rvs nu met 1 specifieke graad stalen boutjes.
Een rvs bout klasse A70 is voor zover ik weet vergelijkbaar met een stalen klasse 8.8 bout.

On topic; wat zijn de kosten van nieuwe (verzinkte) boutjes? Lekker een uurtje spitten in de bakjes bij een gereedschaphandel en het ziet er weer knap uit. (Bij de bouwmarkt is het (vaak) goedkoper maar niet per stuk te koop en de behandeling is wat minder.
Succes!

voor een bak vol (5tot 10 liter) ben je zo tussen de 30,- en 50,- kwijt en daar kun je geen nieuw spul voor kopen laat staan het originele spul O-)
 
waar laat je het spul opnieuw verzinken , ik heb enkele maanden terug een prijsopgave gedaan voor een halve emmer klein spul , bouten moeren plaatjes ,ik was bijna 600,- kwijt :Y die lui sporen echt niet
 
4.6 is sterk zat voor gewone toepassing.
Alleen voor de remmen, tandwielen en dergelijke zou ik voor sterker kiezen dan 4.6
 
En RVS is niet altijd zoveel zwakker hoor. Een 8.8 stalen bout heeft een treksterkte van 800N/mm², een goede RVS bout heeft 700N/mm² treksterkte... Qua taaiheid weet ik het wel niet.

Ik heb mijn boutjes allemaal zo behandeld:
jsbkua.jpg


Na het vastdraaien ging ik ze dan allemaal vernissen (gewoon blad met gat erin erover leggen en dan ff spuitbussen). Dat ik heb nog altijd niet gedaan en nu zijn de meeste boutjes al licht oranje :( En dat terwijl ik nog geen 1000 km heb gereden in mooi weer.
Vernikkelen lijkt me het mooist, want die blauwe schijn van zink vind ik minder mooi.
 
als je bang bent voor de kracht en het moet wel mooi blijven... titanium een optie?
heb ik mijn remmen ook mee vast en die zitten er nog altijd :P
wel duur, dat dan weer wel...
 
Ik borstel de boutjes gewoon netjes af en dan lever ik ze in om te laten verzinken...

Het geeft net dat detail wat orgineel een grote gelijkenis geeft en het ziet er goed verzorgd uit...

Deze bak met bouten kost €30,- en daar zit nog meer bij.
IMG_3626.jpg
IMG_3627.jpg


Het werkt zo lekker met frisse bouten als je een fiets opknapt..

DSCF6703.jpg

BrakeCalliper2.jpg

_MG_4001.jpg

_MG_5000.jpg

Bottom.jpg

Engine2.jpg


Het zag er zo uit:
DSCF6639.jpg
DSCF6648.jpg
DSCF6645.jpg
 
Laatst bewerkt:
~
Ik borstel de boutjes gewoon netjes af en dan lever ik ze in om te laten verzinken...

Het geeft net dat detail wat orgineel een grote gelijkenis geeft en het ziet er goed verzorgd uit...

Deze bak met bouten kost €30,- en daar zit nog meer bij.
[afbeelding][afbeelding]

Het werkt zo lekker met frisse bouten als je een fiets opknapt..

en waar laat jij dat doen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan