Boutjes Honda

Frank!

MF veteraan
13 jan 2004
6.692
12
Enschede
Nu m'n blok een revisie krijgt (CR500E), wilde ik nieuwe boutjes gebruiken om het in elkaar te zetten. Alleen, ik kan ze alleen kopen met 25 tegelijk (bv. crosshop.nl). Voor de korte kan dat wel, maar van de langere heb je er maar een paar nodig...
Weet iemand waar je die los zou kunnen kopen? Het gaat om de M6 boutjes met ring, zie plaatje.

Bedankt, Frank!
 
que? plaatje?

ik heb gewoon bij de praxis wat meuk gehaald....rvs bij voorkeur...m6 moet wel lukken dan.
En als je kop van je bout een ring erop heeft, doe je er toch gewoon een los ringetje op? effect is hetzelfde
 
que? plaatje?

ik heb gewoon bij de praxis wat meuk gehaald....rvs bij voorkeur...m6 moet wel lukken dan.
En als je kop van je bout een ring erop heeft, doe je er toch gewoon een los ringetje op? effect is hetzelfde
ditto

Ik heb mijn oude XL bij revisie ook in elkaar gezet met RVS inbusboutjes van de bouwmarkt.
Werkt net zo goed en ziet er nog chic uit ook *D

of je besteld ze bij een erkende Honda dealer
maar dan betaal je waarschijnlijk per boutje net zoveel dan dat je er 25 koopt bij de bouwmarkt of cross-shop :X
 
Ik had ook wat van dat verzinkte spul gebruikt, maar alle roestte na een maandje of zo hoor (vooral na die vakantie, 4 dagen buitenstaan) Bende.. doe mij voortaan alleen RVS.
 
Met rvs moet je wel kopervet gebruiken, dan rot het minder snel vast in het alu. Komt door zogenaamde spanningsverschillen...scheikundige meuk :)
 
Je kunt ook de oude boutjes opnieuw laten galvaniseren. Kost geen ruk.
 
Haal je boutjes bij een vakhandel, daar kun je gewoon per aantal bestellen en ben je waarschijnlijk minder kwijt dan de bouwmarkt waar je alleen per 10 of 20 kunt kopen. Je kunt hier dan ook niet reguliere types kopen.
 
priller
vak handel is natuurlijk net zo goed idd (of beter qua assortiment),
maar bij de meeste bouwmarkten hier in de buurt kun je ook boutjes per stuk kopen hoor (Of eigenlijk op gewicht)

-lvt-
idd, goede opmerking over kopervet!
potentiaalverschil tussen verschillende metaalsoorten kan leiden tot contactcorrosie.
(been there B| )
 
Maar niets haalt het bij orginele boutjes.

Over dat kopervet. koper is ook een metaalsoort en de kans dat je problemen krijgt vergroot je door er nog een metaal bij te gooien. Gewoon lagervet werkt veel beter.
 
Maar niets haalt het bij orginele boutjes.

Over dat kopervet. koper is ook een metaalsoort en de kans dat je problemen krijgt vergroot je door er nog een metaal bij te gooien. Gewoon lagervet werkt veel beter.
Orginele honda boutjes? zoekze zot ;) en dat koper een metaal is...dat is juist goed. Koper is neutraliseerd de potentie tussen het alu en rvs, las ik hier laatst in een ander topic.
 
Orginele honda boutjes? zoekze zot ;) en dat koper een metaal is...dat is juist goed. Koper is neutraliseerd de potentie tussen het alu en rvs, las ik hier laatst in een ander topic.

Die zitten in je motor en anders op de sloop. Dan neem je een emmer vol mee naar de galvanisator en laat dat ff in het bakje vallen. Voor 20 euro heb je alle boutjen, moeren, veren etc. als nieuw.

Verder moet je niet alles geloven wat je leest. Zeker niet op een forum.
 
Honda boutjes zijn lastig te vinden, geloof me. Het vinden van een sloop met de juiste motor al helemaal.

Ik weet idd niet of kopervet echt werkt, want ik heb het nooit geprobeerd, alleen maar gelezen op MF. Dit is dus bs :?
 
wordt ook gebruikt bij je remmen...das ook gegoten alu volgens mij...

denk dat het wel werkt...alleen oppassen met vetten, omdat dit je boutjes vacuum kan trekken en dan krijg je ze niet fijn meer los.
 
Ik weet idd niet of kopervet echt werkt, want ik heb het nooit geprobeerd, alleen maar gelezen op MF. Dit is dus bs :?
Ik werk als monteur bij een garagebedrijf aan alle type auto's en motoren
en ik kan je vertellen dat alle monteurs hier erbij zweren..

ik heb al regelmatig het verschil mogen ervaren (lees hier: afbrekende bouten)

dat spul is speciaal ontwikkeld voor deze doeleinden en werkt echt,
:? waarom zou het anders zo bekend zijn denk ik dan maar (net als WD40)
 
Verder moet je niet alles geloven wat je leest. Zeker niet op een forum.

Behalve Folie dan heheh...
Kiek uut met RVS, want dat heeft namelijk erg de neiging om los te trillen.
Heeft met het rekgedrag te maken. Ik zal niet alweer gruwelijk theoretisch gaan doen. Eigenlijk zou je juist RVS boutjes altijd met een momentsleutel moeten aandraaien. Je kunt ze herkennen aan het A- merkje (voor austenitisch, 1tm5, 4 is standaardkwaliteit)
Ik heb ook wel eens een off road opgebouwd met RVS en dat was altijd handig om de weg naar huis terug te vinden. Het klein duimpje effect.
Nou ja, je carterdeksel mag je toch maar met 1 nm ofzo aandraaien dus die blijven met RVS ook wel plakken. Don't worry about contactcorrosie daar.
Je plastic gaat met een beetje loctite ook nog wel, en dat staat juist zo mooi.

Never never nooit voor je stuur, voetsteunen, motorsteunen etc gebruiken, en never never never never voor je pro link want ze gaan zekersteweten los of doormidden.

Zowel RVS als 'gewone' bouten komen in sterkteklassen, die worden aangegeven door het merkje (5.6 of of 8.8 of 10.9 of 12.9 jeweetwel)
Treksterkte voor 'gewone' of 'ongelegeerde' bouten varieert van 300 tot 1250 N/mm^2 dus je voelt wel dat je niet zomaar bouten uit kunt wisselen.
Vuistregel: gebruik nooit minder dan 8.8 aan je fiets. 10.9 voor bouten waar wat vanaf hangt. 12.9 is voor particulieren nauwelijks te krijgen, maar die is ook doorgaans met speciale draad/vorm uitgerust, dus waar die voorkomt aan je fiets zul je die niet gauw vervangen.
 
O ja, en kopervet vind ik een heel goed idee.
Naast contactcorrosie is er namelijk nog het risico van koudlas (ook wel vreten), en daar werkt kopervet perfect tegen.
In het engels wordt het wel 'anti seize' genoemd.
Komt doordat er koperdeeltjes tussen de oppervlakken komen te zitten, en koper is zoals je weet zacht en enorm rekbaar. Daardoor 'smeert' het uit.
Bovendien is het enorm hittebestendig, ik geloof wel 1000 graden ofzo.
Goed dus om te zorgen dat je uitlaatmoertjes niet vast gaan zitten, ook voor je bougie. Superspul. Ik doe er ook iedere dag wat van op mijn brood...
 
Kheb het wel gebruikt voor de ingaande as van de trommelrem, werd me aangeraden door een kerel die ooit het wereldrecord sprint voor 50cc op zijn naam schreef, hoewel, het werd niet genoteerd want hij gold nie '(

Z'on advies sla ik natuurlijk niet in de wind *D kgeloof niezo maar alles wat ik hier lees, heb wel wAt ervaring hoor Zot :)
 
Kiek uut met RVS, want dat heeft namelijk erg de neiging om los te trillen.
Heeft met het rekgedrag te maken. Ik zal niet alweer gruwelijk theoretisch gaan doen.
jij zit zeker ook in de metaal?
(werktuigkundig) ingenieur?

hoe dan ook, blijf gerust gruwelijk theoretisch doen hoor, ik lust nog wel een paar van die theoretisch onderbouwde argumenten, ipv de gebruikelijke "dat heb ik ergens gehoord of gelezen" ofzo

:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan