Boutjes remolie potje

Fokker

MF'er
16 sep 2009
202
6
Kan iemand mij vertellen hoe ik de beschadigde boutjes (ster schroevendraaier) van mijn remolie potje los krijg ?
Diverse schroevendraaiers geprobeerd maar helaas, is heel voorzichtig uitboren de enige oplossing ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ik verbaas me hogelijk over het DOMME JIS gebazel in dit topic. Dat boutje is geen JIS, geen PHILLIPS maar VERKANKERD

Dan maakt het geen jota meer uit wat voor schroevedraaier je er in slaat

Uitboren, wederom gewoon gehoorzaam naar @Leejoow luisteren
Ik zou het eerst met een schroevendraaier proberen die wel past. Dat is maar een bedenksel die vloeit uit de info die @TS verstrekt. Geen enkele info, geen enkele foto. Aanname, er is niks aan de hand, de schroeven kunnen er nog gewoon uit met het juiste draaiertje. Dus als je al ergens op wil slaan doe dat dan alleen op het juiste gereedschap, te weten, een JIS schroevendraaier.
 
Je hoeft in principe niets te veranderen aan wat de wijzen bij de fabriek hebben bedacht en ik zie me in het rempotje van een Yamaha nog geen veerring of kartelring onder het rempotboutje draaien en al helemaal geen borgmiddel toepassen...

Er trilt niks los, er trilt niks vast, het enige wat het doet is vastrotten... Ofwel je doet er niks aan, dan rot het vanzelf vast, of je doet met klein onderhoud ook even IN het potje kijken ipv alleen door het glaasje en dan blijft alles gangbaar... Het zelfde geldt voor remtangen. Alles rot vast, koperpasta helpt niet trekt nog meer vuil aan...
Maak het maar wat vaker los.

In de race gingen bij ons de remmen 5, 6 keer in een weekeinde uit elkaar voor controle, in de jaren dat zo'n klauw meeging nog nooit wat losgetrild of vastgerot, gewoon omdat het te vaak open is, en ook daar gebruikten we geen wondermiddeltjes voor.
Goed idee. Ben alvast begonnen met de demontage. Slechts vier motoren. Fluitje van een cent dus. 😇
 
14... of 15, misschien 13, weetikveel
Spreiden, muziekje er bij, biertje... Da's gewoon een ZEN zaterdagavond...

En ik sta ook wel es te kloten met potjes, zuigertjes, carterboutjes heus...
Slagschroeverdaaier ligt niet voor niks boven in m'n kistje
 
RVS bouten en aluminium legeringen gaat prima zolang een paar basisregels in acht worden genomen. Gebruik tijdens montage het zgn "ceramic grease",het witte vet in pasta of spuitbus. Dit compenseert het eventuele contact-corrosie. .Molykote, innotec,Motip,leveren deze ceramic vetten. Reinig de schroefdraad gaten voor definitieve montage met een (3e) snijtap om een glad verloop te waarborgen tijdens het aandraaien, RVS vreet zichzelf tijdens deze handeling graag vast als het draad enige beschadigingen bevat.
Om er na anderhalf jaar toch weer achter te komen dat de boel vastgerot is... 🤷‍♂️
 
14... of 15, misschien 13, weetikveel
Spreiden, muziekje er bij, biertje... Da's gewoon een ZEN zaterdagavond...

En ik sta ook wel es te kloten met potjes, zuigertjes, carterboutjes heus...
Slagschroeverdaaier ligt niet voor niks boven in m'n kistje
Ik heb ook al meerdere keren gehad dat die schroefjes van het remvloeistof potje niet meer los wilden. Gewoon een tikje met een slagschroevendraaier en ze zijn los. Wel nieuwe erin natuurlijk :9
 
Naar aanleiding van dit topic en het bericht van @Han S, dit setje in CN besteld en vandaag binnengekregen:

919CD102-FAD8-4483-98FF-030E55B71F61.jpeg


Nu is het wachten op een afgebroken bout 😀
 
Naar aanleiding van dit topic en het bericht van @Han S, dit setje in CN besteld en vandaag binnengekregen:

Bekijk bijlage 1568882

Nu is het wachten op een afgebroken bout 😀

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een defecte momentsleutel en niet naar je eigen gevoel luisteren als je een boutje met 10 Nm moet vastdraaien en je bent al 5 slagen verder na handvast draaien, je succes kans op deze wens behoorlijk vergroot.
 
@Vinney Ja zo werkt het wel ongeveer. Of vastdraaien totdat ‘ie breekt en dan een halve slag terug.

Momenteel een 50 cc’tje van junior in de garage staan, daar is door de vorige eigenaar in de 6 weken dat hij hem had (nieuw gekocht) wel wat aan verziekt qua boutjes. Klein spul, op 1 na. Misschien wordt dat wel de 1e test met dit setje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan