bouw van een honda 500 classic racer voor seizoen 2015

jrnhenrard

MF'er
3 mrt 2014
33
0
2340 beerse
Hey .

Ik ben hier nogal vrij nieuw op dit forum dus ik ben nog steeds aan het uitzoeken hoe dat alles hier werkt maar dat zal wel lukken.

Nu heb ik vorig seizoen met mijn honda cb 360 een aantal classic demo's en tt's mee gereden en heb nu helemaal de smaak te pakken . echter heb ik mijn zinnen gezet om met de 4 cilinder te gaan rijden en dan is de keuzen al snel gevallen op een honda cb 500 van 1972 . deze heb ik al reeds gekocht en open gehaald en motorisch nagekeken.deze rijd maar nog niet helemaal naar mijn zin dus ik ben nog een aantal uurtjes zoet om het geheel wat af te stellen .

demo dodenwaard 2014
full

full


bikers classics spa frankorschamps 2014

full

full


in verloop van deze week zal ik een aantal foto's van de 500 er op gooien ik heb het geprobeerd de foto's er op te krijgen maar de bestanden waren te groot .
 
Laatst bewerkt:
Mooi machientje die CB360.
Enne howell van het forum weet heel veel van cb500 racers.
Misschien kan en wil hij je wel helpen mocht je hulp nodig hebben.
 
hé die 360 staat die niet op 2dehands.be? :) Benieuwd naar je volgend project wat die 360 is knap! Welkom op het forum ;) :)
 
uit mijn NOG zeer beperkte honda en motortechniek ervaringen vond ik dat het koppeling systeem moeilijk snel aftelstelen was . nu had ik al ergens een foto gezien dat iemand een hefboom systeem had gemaakt voor zijn honda en het oogde in mijn ogen echt veel mooier dan het originelen .
full


dus na het zien van deze foto ben ik ook maar aan het tekenen gegaan met als resultaat een aantal schetsen die ondertussen al bij een bevriend frezer liggen om het onderdeel te fabriceren . de aantal maten die er opstaan zijn in cm om dat ik van opleiding een schrijnwerker (houtbewerker) ben . dat moet ik mer zelf nog wat afleren en in mm gaan tekenen.

prototype 1 *D
full

full
 
Laatst bewerkt:
een 3 maanden geleden heb ik de 500 aangeschaft was toen niet rijdend :
-koppeling werkte niet
-voorrem geblokkeerd
-en had op cilinder nr 4,3,en 2 een compressie van 8 en op cilinder nr 1 een compressie van 2 .
dus het boeltje enkelen uren na aankoop open gegooid en een kijkje genomen met als conclusie een pakking dat lekte even nieuwe pakkingen er op en al de kleppen gerodeerd en starten maar . :)
full

full

full

full


ondertussen ook een kuipen set op de kop kunnen tikken :P .
full

full
 
uit mijn NOG zeer beperkte honda en motortechniek ervaringen vond ik dat het koppeling systeem moeilijk snel aftelstelen was . nu had ik al ergens een foto gezien dat iemand een hefboom systeem had gemaakt voor zijn honda en het oogde in mijn over echt veel mooier dan het originelen .
[afbeelding]

dus na het zien van deze foto ben ik ook maar aan het tekenen gegaan met als resultaat een aantal schetsen die ondertussen al bij een bevriend frezer liggen om het onderdeel te fabriceren . de aantal maten die er opstaan zijn in cm om dat ik van opleiding een schrijnwerker (houtbewerker) ben . dat moet ik mer zelf nog wat afleren en in mm gaan tekenen.

prototype 1 *D
[afbeelding]
[afbeelding]


Je moet het niet moeilijker maken dan het is, wij hebben nooit problemen gehad met de koppelingshevel afstelling , echter deze wel verlengd voor een lichtere bediening.
 
Laatst bewerkt:
wat is er eigenlijk geworden van die fiets? Verkocht of toch nog steeds in bezit?

Fiets met al het reserve materiaal is al vrij vlot na het ongeval verkocht.
Heb hem maar een keer teruggezien op het circuit , huidige eigenaar dacht er ook snel mee te kunnen gaan maar is geschrokken van het tempo bij de KNMV classics.
Man reed daarna maar demo's maar is twee keer onfortuinlijk ten val gekomen.


Zoals ie te koop stond :


Hier in optima forma zoals ie was met licht gewicht Davies raceframe , 2e plaats KNMV ONK classics Hengelo 2012:
 
Laatst bewerkt:
Dit is de fiets waar ik nu mee bezig ben, Honda CB550K3.
Opgeboord naar 604 cc met Cb650 nokkenas en carburateurs.
Ben nu bezig met de laatste puntjes op de i te zetten.

Is t.z.t . TE KOOP.


 
Laatst bewerkt:
vandaag eens begonnen aan de grote kuis in de garage .om dat ik toch graag een overzichtelijke werkbank wil en veel bewegings-ruimte dat werkt wat prettiger .
vandaag even snel nog een cb 360 blokje in elkaar gezet dat al enkelen maanden op de tafel lag en al de motorblokken en onderdelen die ik niet ga gebruiken foto's van genomen voor de verkoop en netjes in de container gelegd :) .
full

full

full

deze mocht nog in de loods blijven reserve blok O-)
full



in verloop van deze week nog langs een opkoper van houtbewerkingsmachienes gaan en als deze de deur uit zijn ga ik mij een motorlift aanschaffen *D . mensen dat er toevallig 1 verkopen mogen mij altijd contacteren .
 
Voorbije weken groten opruiming gehouden om een hoekje te crieeren waar ik voldoende plaats heb om te werken . ondertussen ben ik nog aan het wachten tot de motorlift aankomt en dan kan echte werk beginnen :P .

full

full

full


Nog een volledig uitlaat systeem van een kawasaki zx6r ninja 2005-2006 opgehaald dat als basis gaat dienen voor de uitlaat systeem voor de honda enkel nieuwe voorbochten en flensen voor maken en hier en daar wat laswerk en passen maar . :]

full

full


Ik heb nog een 6 bak liggen van een honda cb 360 past deze zonder iest aan te passen in het 500 blok of moet er iets aangepast worden :? ? iemand ervaringen mee ?

full

full

full
 
Die 360 bak gaat niet passen,dat idee hebben wij ook wel eens gehad.
Een 350 twin bak wel , alleen de grote buitenlagers lagers vervangen door die van de cb500.
350 bak is sterker en ook beter daar een aantal tandwielen undercut/afgeschuinde aangrijpnokken nokken hebben.

Zie foto hieronder 500 met 350 bak en let op de nokken:






 
Laatst bewerkt:
~
Die 360 bak gaat niet passen,dat idee hebben wij ook wel eens gehad.
Een 350 twin bak wel , alleen de grote buitenlagers lagers vervangen door die van de cb500.
350 bak is sterker en ook beter daar een aantal tandwielen undercut/afgeschuinde aangrijpnokken nokken hebben.


Dank je voor de info dan hoef ik het al niet proberen om deze er in te passen .
Dan zal ik maar eens opzoek gaan naar een betaalbare 6 bak van een 350 .
Die aantal tandwielen afschuinen heb je dat zelf gedaan of heb je dat laten doen ?
 
\
Die 360 bak gaat niet passen,dat idee hebben wij ook wel eens gehad.
Een 350 twin bak wel , alleen de grote buitenlagers lagers vervangen door die van de cb500.
350 bak is sterker en ook beter daar een aantal tandwielen undercut/afgeschuinde aangrijpnokken nokken hebben.


Dank je voor de info dan hoef ik het al niet proberen om deze er in te passen .
Dan zal ik maar eens opzoek gaan naar een betaalbare 6 bak van een 350 .
Die aantal tandwielen afschuinen heb je dat zelf gedaan of heb je dat laten doen ?

Gewoon een vijfbak houden , functioneert prima , wel zorgen dat je de juiste gearing hebt van voor en achtertandwiel.
Voor de vijfhonderd is een specifieke zesbak te koop, maar dat zou ik niet aanraden voor classic demo's , heb je daarvoor geheel niet nodig.
Zesbak:http://www.novaracing.co.uk/ProductHondaCB500-4Gearbox.html
 
ik zie ook op de koppeling cb 650 staan , bepaalde reden ?

Klopt, hierdoor primaire aandrijving veranderd, ook het kleine tandwiel op de tussenas moet dan gewisseld worden.
Voordeel zou moeten zijn dat de bak soepelder schakelt, draait sneller, ook moet je dan de motor wel juist gearen.
 
De de afgeschuinde nokken zijn standaard bij de 350 bak vandaar dat ze beter in elkaar grijpen en beter schakelt en daarom onze keuze hiervoor.Een racebak heeft dit ook maar dan voor alle tandwielen.
 
Klopt, hierdoor primaire aandrijving veranderd, ook het kleine tandwiel op de tussenas moet dan gewisseld worden.
Voordeel zou moeten zijn dat de bak soepelder schakelt, draait sneller, ook moet je dan de motor wel juist gearen.


je moet het maar weten of te weten komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan