Bouw van een Honda CB500 Four classicracer
Mijn zoon en ik hebben het plan opgevat om een classic racer te gaan bouwen op basis van een Honda CB500 Four.
Mijn zoon kwam op het idee nadat zijn wegmotor een week of zes geleden werd gestolen en de verzekering te kennen gaf de aanschafwaarde en nog wat extra gemaakte kosten uit te gaan keren en er zodoende geld voor de bouw beschikbaar kwam.
Hij had het rijden op de weg inmiddels ook wel gezien na bijna twee keer ontsnapt te zijn aan het inleveren van zijn rijbewijs.
Het racen is hem niet vreemd aangezien hij in 2002 in de Aprilia RS250 cup heeft deelgenomen.
Ikzelf heb ook wat jaartjes aan classic races en demo’s meegedaan en indertijd ook zelf daar twee racers voor gebouwd.
De intentie van mijn zoon is om bij de KNMV classics te gaan rijden en wat Belgische wedstrijden.
Voor ons was de keuze van het merk motor niet zo moeilijk , uiteraard een Honda.
Mede door het feit dat een goede kennis ook met een CB500 prima resultaten (podium) weet neer te zetten .
Hij beschikt over een potent blok klaargemaakt door ook weer een goede kennis van mij die ook mijn CB750 heeft gekieteld.
Inmiddels zijn we al met de bouw begonnen , we hadden compleet niets dus moesten we op zoek naar onderdelen.
Het blok was geen probleem , onze tuner , Classic Bike Tuning ,zal voor een compleet getuned blok gaan zorgen.
Hij heeft ‘wat’ donor Honda blokken op voorraad liggen.
Wel zorgen we zelf voor een racebak uit Engeland en een set Keihin CR 29 mm racecarburateurs.
Het rijwielgedeelte zal door ons opgebouwd gaan worden, hierbij gaan we uit van het standaardframe.
Inmiddels hebben we een frame aangeschaft en hebben ook een achtervork type Dresda van vierkante pijp van een CB750 gevonden met conische lagering.
Deze achtervork past zonder aanpassingen zo tussen het frame.
Ook al een achterwiel met kleine naaf gevonden van een Honda XL , wel gaat de velg vervangen worden door een Morad velg.
Om de fiets goed sturend te krijgen moet de balhoofdshoek en de naloop veranderd worden omdat dit ouderwetse waarden zijn en de motor straks goed de hoek om moet en ook nog goed rechtuit moet gaan.
Hiervoor zullen onder andere nieuwe aluminium vorkkroonplaten gemaakt moeten worden en schokbrekers van een grotere lengte dan de standaard worden aangeschaft om de motor achter hoger te zetten..
Ook de voorvering moet goed voldoen om het geheel goed sturend te krijgen , maar het KNMV regelement schrijft voor dat er een maximale diameter van 35mm gebruikt mag worden.
En dan is de keuze van een goede voorvork beperkt vooral omdat het ook nog betaalbaar moet blijven.
Ik had nog wel een Honda voorvork staan en weet inmiddels deze ook goed dempend te krijgen maar de keus is op een Yamaha RD350LC vork gevallen op aangeven van onze racende kennis en info van anderen.
Deze Yamaha vork heeft praktisch geen last van stickslip , blijven plakken van de vork tijdens in en uitveren , omdat deze verkoperde glijbussen heeft tussen de binnen en buitenpoten waardoor een aanmerkelijke vermindering van stickslip ontstaat.
We hebben nu twee van deze vorken gevonden van verschillend type die beide deze bussen hebben.
Van deze twee gaan we de beste componenten samenvoegen , is uitwisselbaar , de vork wordt ook nog voorzien van cartridge demping en preload adjusters.
De achterschokbrekers (nieuw) worden van het merk YSS , deze zijn ook volledig instelbaar en hebben we al op het oog.
Een vier in een uitlaatbochten set is ook al gevonden , nu nog op zoek naar een moderne titanium of carbon ovale demper die niet meer mag leveren dan 103 decibel.
Via een kennis heb ik een Suzuki GT750 duokabel voorremhendel bemachtigd om de fourleadingshoe te bedienen.
Het frame is inmiddels ontdaan van alle overtollige beugels en schetsplaten.
Voor het achterwiel heb ik pasbussen gedraaid om dit uitgelijnd te krijgen tav de ketting en dat het wiel in het midden staat.
Een electronische Pitsch LZ13 toerenteller is ook gevonden.
Dit is waar we nu staan , er staat nog een hoop te doen , met name de zoektocht naar diverse rijwielonderdelen.
Zoals oa :
Clipons 35 mm
Koppelingshendel
Snelgashendel
Voorrem fourleading , wordt hoogst waarschijnlijk een Honda RC replica rem
Kuip
Kuipruit
Tank
Zitje
Rem/schakelset
Uitlaatdemper
En nog een waslijst ander klein spul.
Mochten er lezers zijn die hier iets van hebben liggen stuur dan even een PB.
Al met al komen we zo de winter wel door in de garage.
De bedoeling is om in februari de fiets geheel compleet te hebben.
Want alvorens de wedstrijden beginnen zal het eea motorisch en rijwieltechnisch goed afgesteld moeten worden op de testbank en gedurende circuittrainingen.
Ik moet nog van de huidige stand van zaken nog foto’s maken en zodra ik die heb zal ik ze plaatsen.
Ik zal dit topic regelmatig gaan updaten met tekst en foto’s over de vorderingen.
Mijn zoon en ik hebben het plan opgevat om een classic racer te gaan bouwen op basis van een Honda CB500 Four.
Mijn zoon kwam op het idee nadat zijn wegmotor een week of zes geleden werd gestolen en de verzekering te kennen gaf de aanschafwaarde en nog wat extra gemaakte kosten uit te gaan keren en er zodoende geld voor de bouw beschikbaar kwam.
Hij had het rijden op de weg inmiddels ook wel gezien na bijna twee keer ontsnapt te zijn aan het inleveren van zijn rijbewijs.
Het racen is hem niet vreemd aangezien hij in 2002 in de Aprilia RS250 cup heeft deelgenomen.
Ikzelf heb ook wat jaartjes aan classic races en demo’s meegedaan en indertijd ook zelf daar twee racers voor gebouwd.
De intentie van mijn zoon is om bij de KNMV classics te gaan rijden en wat Belgische wedstrijden.
Voor ons was de keuze van het merk motor niet zo moeilijk , uiteraard een Honda.
Mede door het feit dat een goede kennis ook met een CB500 prima resultaten (podium) weet neer te zetten .
Hij beschikt over een potent blok klaargemaakt door ook weer een goede kennis van mij die ook mijn CB750 heeft gekieteld.
Inmiddels zijn we al met de bouw begonnen , we hadden compleet niets dus moesten we op zoek naar onderdelen.
Het blok was geen probleem , onze tuner , Classic Bike Tuning ,zal voor een compleet getuned blok gaan zorgen.
Hij heeft ‘wat’ donor Honda blokken op voorraad liggen.
Wel zorgen we zelf voor een racebak uit Engeland en een set Keihin CR 29 mm racecarburateurs.
Het rijwielgedeelte zal door ons opgebouwd gaan worden, hierbij gaan we uit van het standaardframe.
Inmiddels hebben we een frame aangeschaft en hebben ook een achtervork type Dresda van vierkante pijp van een CB750 gevonden met conische lagering.
Deze achtervork past zonder aanpassingen zo tussen het frame.
Ook al een achterwiel met kleine naaf gevonden van een Honda XL , wel gaat de velg vervangen worden door een Morad velg.
Om de fiets goed sturend te krijgen moet de balhoofdshoek en de naloop veranderd worden omdat dit ouderwetse waarden zijn en de motor straks goed de hoek om moet en ook nog goed rechtuit moet gaan.
Hiervoor zullen onder andere nieuwe aluminium vorkkroonplaten gemaakt moeten worden en schokbrekers van een grotere lengte dan de standaard worden aangeschaft om de motor achter hoger te zetten..
Ook de voorvering moet goed voldoen om het geheel goed sturend te krijgen , maar het KNMV regelement schrijft voor dat er een maximale diameter van 35mm gebruikt mag worden.
En dan is de keuze van een goede voorvork beperkt vooral omdat het ook nog betaalbaar moet blijven.
Ik had nog wel een Honda voorvork staan en weet inmiddels deze ook goed dempend te krijgen maar de keus is op een Yamaha RD350LC vork gevallen op aangeven van onze racende kennis en info van anderen.
Deze Yamaha vork heeft praktisch geen last van stickslip , blijven plakken van de vork tijdens in en uitveren , omdat deze verkoperde glijbussen heeft tussen de binnen en buitenpoten waardoor een aanmerkelijke vermindering van stickslip ontstaat.
We hebben nu twee van deze vorken gevonden van verschillend type die beide deze bussen hebben.
Van deze twee gaan we de beste componenten samenvoegen , is uitwisselbaar , de vork wordt ook nog voorzien van cartridge demping en preload adjusters.
De achterschokbrekers (nieuw) worden van het merk YSS , deze zijn ook volledig instelbaar en hebben we al op het oog.
Een vier in een uitlaatbochten set is ook al gevonden , nu nog op zoek naar een moderne titanium of carbon ovale demper die niet meer mag leveren dan 103 decibel.
Via een kennis heb ik een Suzuki GT750 duokabel voorremhendel bemachtigd om de fourleadingshoe te bedienen.
Het frame is inmiddels ontdaan van alle overtollige beugels en schetsplaten.
Voor het achterwiel heb ik pasbussen gedraaid om dit uitgelijnd te krijgen tav de ketting en dat het wiel in het midden staat.
Een electronische Pitsch LZ13 toerenteller is ook gevonden.
Dit is waar we nu staan , er staat nog een hoop te doen , met name de zoektocht naar diverse rijwielonderdelen.
Zoals oa :
Clipons 35 mm
Koppelingshendel
Snelgashendel
Voorrem fourleading , wordt hoogst waarschijnlijk een Honda RC replica rem
Kuip
Kuipruit
Tank
Zitje
Rem/schakelset
Uitlaatdemper
En nog een waslijst ander klein spul.
Mochten er lezers zijn die hier iets van hebben liggen stuur dan even een PB.
Al met al komen we zo de winter wel door in de garage.
De bedoeling is om in februari de fiets geheel compleet te hebben.
Want alvorens de wedstrijden beginnen zal het eea motorisch en rijwieltechnisch goed afgesteld moeten worden op de testbank en gedurende circuittrainingen.
Ik moet nog van de huidige stand van zaken nog foto’s maken en zodra ik die heb zal ik ze plaatsen.
Ik zal dit topic regelmatig gaan updaten met tekst en foto’s over de vorderingen.