Bouw van een Honda CB500 Four classic racer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Howell

MF veteraan
28 aug 2007
1.000
19
Heteren
Bouw van een Honda CB500 Four classicracer

Mijn zoon en ik hebben het plan opgevat om een classic racer te gaan bouwen op basis van een Honda CB500 Four.
Mijn zoon kwam op het idee nadat zijn wegmotor een week of zes geleden werd gestolen en de verzekering te kennen gaf de aanschafwaarde en nog wat extra gemaakte kosten uit te gaan keren en er zodoende geld voor de bouw beschikbaar kwam.
Hij had het rijden op de weg inmiddels ook wel gezien na bijna twee keer ontsnapt te zijn aan het inleveren van zijn rijbewijs.
Het racen is hem niet vreemd aangezien hij in 2002 in de Aprilia RS250 cup heeft deelgenomen.
Ikzelf heb ook wat jaartjes aan classic races en demo’s meegedaan en indertijd ook zelf daar twee racers voor gebouwd.
De intentie van mijn zoon is om bij de KNMV classics te gaan rijden en wat Belgische wedstrijden.
Voor ons was de keuze van het merk motor niet zo moeilijk , uiteraard een Honda.
Mede door het feit dat een goede kennis ook met een CB500 prima resultaten (podium) weet neer te zetten .
Hij beschikt over een potent blok klaargemaakt door ook weer een goede kennis van mij die ook mijn CB750 heeft gekieteld.

Inmiddels zijn we al met de bouw begonnen , we hadden compleet niets dus moesten we op zoek naar onderdelen.
Het blok was geen probleem , onze tuner , Classic Bike Tuning ,zal voor een compleet getuned blok gaan zorgen.
Hij heeft ‘wat’ donor Honda blokken op voorraad liggen.
Wel zorgen we zelf voor een racebak uit Engeland en een set Keihin CR 29 mm racecarburateurs.

Het rijwielgedeelte zal door ons opgebouwd gaan worden, hierbij gaan we uit van het standaardframe.
Inmiddels hebben we een frame aangeschaft en hebben ook een achtervork type Dresda van vierkante pijp van een CB750 gevonden met conische lagering.
Deze achtervork past zonder aanpassingen zo tussen het frame.
Ook al een achterwiel met kleine naaf gevonden van een Honda XL , wel gaat de velg vervangen worden door een Morad velg.
Om de fiets goed sturend te krijgen moet de balhoofdshoek en de naloop veranderd worden omdat dit ouderwetse waarden zijn en de motor straks goed de hoek om moet en ook nog goed rechtuit moet gaan.
Hiervoor zullen onder andere nieuwe aluminium vorkkroonplaten gemaakt moeten worden en schokbrekers van een grotere lengte dan de standaard worden aangeschaft om de motor achter hoger te zetten..
Ook de voorvering moet goed voldoen om het geheel goed sturend te krijgen , maar het KNMV regelement schrijft voor dat er een maximale diameter van 35mm gebruikt mag worden.
En dan is de keuze van een goede voorvork beperkt vooral omdat het ook nog betaalbaar moet blijven.
Ik had nog wel een Honda voorvork staan en weet inmiddels deze ook goed dempend te krijgen maar de keus is op een Yamaha RD350LC vork gevallen op aangeven van onze racende kennis en info van anderen.
Deze Yamaha vork heeft praktisch geen last van stickslip , blijven plakken van de vork tijdens in en uitveren , omdat deze verkoperde glijbussen heeft tussen de binnen en buitenpoten waardoor een aanmerkelijke vermindering van stickslip ontstaat.
We hebben nu twee van deze vorken gevonden van verschillend type die beide deze bussen hebben.
Van deze twee gaan we de beste componenten samenvoegen , is uitwisselbaar , de vork wordt ook nog voorzien van cartridge demping en preload adjusters.
De achterschokbrekers (nieuw) worden van het merk YSS , deze zijn ook volledig instelbaar en hebben we al op het oog.
Een vier in een uitlaatbochten set is ook al gevonden , nu nog op zoek naar een moderne titanium of carbon ovale demper die niet meer mag leveren dan 103 decibel.
Via een kennis heb ik een Suzuki GT750 duokabel voorremhendel bemachtigd om de fourleadingshoe te bedienen.
Het frame is inmiddels ontdaan van alle overtollige beugels en schetsplaten.
Voor het achterwiel heb ik pasbussen gedraaid om dit uitgelijnd te krijgen tav de ketting en dat het wiel in het midden staat.
Een electronische Pitsch LZ13 toerenteller is ook gevonden.

Dit is waar we nu staan , er staat nog een hoop te doen , met name de zoektocht naar diverse rijwielonderdelen.
Zoals oa :
Clipons 35 mm
Koppelingshendel
Snelgashendel
Voorrem fourleading , wordt hoogst waarschijnlijk een Honda RC replica rem
Kuip
Kuipruit
Tank
Zitje
Rem/schakelset
Uitlaatdemper
En nog een waslijst ander klein spul.

Mochten er lezers zijn die hier iets van hebben liggen stuur dan even een PB.

Al met al komen we zo de winter wel door in de garage.
De bedoeling is om in februari de fiets geheel compleet te hebben.
Want alvorens de wedstrijden beginnen zal het eea motorisch en rijwieltechnisch goed afgesteld moeten worden op de testbank en gedurende circuittrainingen.

Ik moet nog van de huidige stand van zaken nog foto’s maken en zodra ik die heb zal ik ze plaatsen.

Ik zal dit topic regelmatig gaan updaten met tekst en foto’s over de vorderingen.
 
'omze tuner' zegt ie dan..Gerrit is al een tijdje actief voor het hele hondavolk zo ongeveer hiero... _O-

Maar ik neem aan dat je eren 18 inch voor zult gaan monteren ? Dan is de naloop wel aardig verbeterd t.o.v. de 19 inch...
 
Laatst bewerkt:
Bij deze de eerste foto van het nog geheel naakte frame zoals het er nu bijstaat, ik zeg erbij dat dit geen Hailwood/Redman replica gaat worden.
We gaan hem naar eigen inzicht bouwen , de functionaliteit/effectiviteit staat voorop.
full
 
Laatst bewerkt:
'omze tuner' zegt ie dan..Gerrit is al een tijdje actief voor het hele hondavolk zo ongeveer hiero... _O-

Maar ik neem aan dat je eren 18 inch voor zult gaan monteren ? Dan is de naloop wel aardig verbeterd t.o.v. de 19 inch...


Uiteraard komt er een 18 inch voorwiel in maar dan nog wil zo'n ding niet echt sturen.
Als referentie hebben we de motor (nr 46) van een goede kennis , die er redelijk goed mee rondrijdt bij de KNMV (podium) en waarbij dit allemaal al zo gedaan is.

En ' onze' tuner heeft ook zijn blok klaargemaakt.

Dus waarom zouden we het wiel opnieuw gaan uitvinden.
Wij gaan de motor hetzelfde afstellen
full
 
Laatst bewerkt:
mooi project,
worden er nog framemodificaties doorgevoerd,
zoals verstevigingen bij balhoofd, ...
Ben benieuwd,
u heeft er alvast een lezer/plaatjeskijker bij.
 
mooi project,
worden er nog framemodificaties doorgevoerd,
zoals verstevigingen bij balhoofd, ...
Ben benieuwd,
u heeft er alvast een lezer/plaatjeskijker bij.


We gaan voorlopig geen frame verstevigingen aanbrengen, frame is sterk genoeg zo.
De praktijk zal leren of dat alsnog moet gebeuren
En we moeten ook aan het gewicht denken , gaan we zo laag mogelijk proberen te houden.
 
Donderdagavond op naar Schijndel bij :www.promax-racing.nl/ om de YSS schokbrekers op te halen.
Deze zijn dan nog in standaard afstelling , de demping en de juiste veren worden pas als de complete fiets op de wielen staat afgesteld op het gewicht van de motor en de rijder.
Ik heb ze nu nodig om de onderste schokbrekerbevestiging op de juiste plaats op de achtervork te lassen.
full
 
Laatst bewerkt:
Bij deze de Yamaha vorkpoten die we hebben van verschillend type.
De bedoeling is dat we de zilveren onderpoten gaan gebruiken met de binnenpoten van de zwarte.
De binnenpoten van de zwarte zijn over de gehele lengte 35mm en die van de zilveren niet.
Aangezien de kroonplaten voor een 35 mm vork zijn kunnen we de zwarte vorkpoten in de kroonplaat behoorlijk laten doorsteken.
De zilveren poten hebben tussen de kroonplaten een dikte van 33mm, de mogelijkheid om de vork door de kroonplaten te laten zakken is daarbij vrij gering.
full
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard komt er een 18 inch voorwiel in maar dan nog wil zo'n ding niet echt sturen.
Als referentie hebben we de motor (nr 46) van een goede kennis , die er redelijk goed mee rondrijdt bij de KNMV (podium) en waarbij dit allemaal al zo gedaan is.

En ' onze' tuner heeft ook zijn blok klaargemaakt.

Dus waarom zouden we het wiel opnieuw gaan uitvinden.
Wij gaan de motor hetzelfde afstellen[afbeelding]


Hey René,

Er zitten wel 2 verschillende rijders op, ga er niet van uit dat wat voor de een goed is, meteen ook voor de ander goed is. Zelfs de mannen die echt kunnen sturen hebben, vaak, niets aan elkaars afstellingen.
Toch denk ik dat het wel goed komt.

Groet, Rob
 
Laatst bewerkt:
Hoezo de andere onderpoten gebruiken ?Mij leek de positie van de ogen op de zwarte nmakkelijker om evt. schetsplaten te laten maken..voor de brembootjes..

Hoezo brembootjes , gewoon een ouderwetse fourleading shoe , met ouderwets handknijpwerk.
Onderste vorkpootogen worden erafgezaagd en vervolgens nog eens netjes afdraaien , aan de bovenste ogen komen de remverankeringsplaten.
De rem die we gaan gebruiken is een Honda RC 163 replica.
full
 
Laatst bewerkt:
Hey René,

Er zitten wel 2 verschillende rijders op, ga er niet van uit dat wat voor de een goed is, meteen ook voor de ander goed is. Zelfs de mannen die echt kunnen sturen hebben, vaak, niets aan elkaars afstellingen.
Toch denk ik dat het wel goed komt.

Groet, Rob

Hey Rob,

Klopt helemaal wat je roept , maar met de basis frame geometrie kom je bij de 'moderne' classics niet meer mee.
We nemen de '' nr 46' fiets als referentie , vervolgens gaan we de vering vooraf afstellen op het gewicht van de rijder en motor, circuittesten zullen dan moeten gaan uitwijzen hoe we het rijwielgedeelte nog verder moeten afstellen.
Toch schijnen er bij het Fiat Yamaha MotoGP team twee rijders te zijn die elkaars afstellingen kopieren


gr.René
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag maar eens gaan kijken bij Harrie v.d.kruijs naar wat polyester werk.
Vwb de kuip zijn we er al uit , dat wordt deze:
pol39.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey Rob,

Klopt helemaal wat je roept , maar met de basis frame geometrie kom je bij de 'moderne' classics niet meer mee.
We nemen de '' nr 46' fiets als referentie , vervolgens gaan we de vering vooraf afstellen op het gewicht van de rijder en motor, circuittesten zullen dan moeten gaan uitwijzen hoe we het rijwielgedeelte nog verder moeten afstellen.
Toch schijnen er bij het Fiat Yamaha MotoGP team twee rijders te zijn die elkaars afstellingen kopieren


gr.René

Om te kijken of het werkt, maar Rossi schijnt de afstelling van Lorenzo niet te zien zitten.
 
Net terug van Promaxx Racing in Schijndel waar we een mooi pakketje hebben opgehaald, wel nog even in standaard trim:
full


Ook nog even naar valve emulators gevraagd van YSS voor de voorvork, deze hadden ze wel maar waren twee keer zo duur als bij Heiden Tuning in Amersfoort.
Vandaag het frame en de achtervork ontdaan van de oude laklaag met afbijt en de slijptol met een roterende staalborstel erop.Pleures werk.
 
Laatst bewerkt:
hier wordt zeker niet bespaard op onderdelen,
vooral die fourleading shoe is en zal een droom blijven voor mij.
 
Gaaf project zeg. En wat lekker dat jullie in dit tempo kunnen bouwen (en spullen aanschaffen). Erg kl*te van de gestolen motorfiets van je zoon.. hij krijgt er zo te zien wel wat moois voor terug!

Hoe zit dat trouwens met de four leading shoe replica? Is dit van magnesium of deels gietijzer/ aluminium? En wat is de kwaliteit van deze replica naaf eigenlijk?

Het tandwiel wat op het achterwiel zit, gaat dat ook gebruikt worden? Dat is een flink tandwiel zo te zien!
 
Vandaag de ophanging van de schokbrekers op de juiste plaats op de achtervork gepuntlast , zo ook ophangpunt gemaakt voor de rem/schakelset met een sjabloon voor de aluminium schetsplaat.
Deze schetsplaten ga ik uit een plaat van 5mm dik aluminium zagen.
Ik puntlas eerst alles zelf en laat het dan door een goede lasser aflassen , ben niet zo'n kunstenaar op dat gebied.

oph1.jpg


resch.jpg


fr1hh.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project zeg. En wat lekker dat jullie in dit tempo kunnen bouwen (en spullen aanschaffen). Erg kl*te van de gestolen motorfiets van je zoon.. hij krijgt er zo te zien wel wat moois voor terug!

Hoe zit dat trouwens met de four leading shoe replica? Is dit van magnesium of deels gietijzer/ aluminium? En wat is de kwaliteit van deze replica naaf eigenlijk?

Het tandwiel wat op het achterwiel zit, gaat dat ook gebruikt worden? Dat is een flink tandwiel zo te zien!

De bouw gaat ons nog te langzaam , veel wachttijden nog op diverse onderdelen.
Mijn zoon is niet meer rouwig om de diefstal , hij verheugd zich op deze motor.
Het geld van de verzekering is binnen vandaar dat we het eea aan goede spullen kunnen aanschaffen.
We besparen daarom zeker niet op onderdelen , de vering en demping moet gewoon heel goed in orde zijn om een hoge bochtensnelheid te kunnen aanhouden , dit heb je nodig bij classicracen omdat je te weinig vermogen hebt om hard een bocht uit te accellereren.
De voorrem is geheel van aluminium omdat dit te lassen is mocht het nodig zijn.
Er zit nog een oud tandwiel op het achterwiel, maar maak je geen zorgen hier komt ook het juiste tandwiel op.
Ook gaan de spaken en de velg eruit , komt een Morad velg voor in de plaats.
 
Laatst bewerkt:
Ook gaan de spaken en de velg eruit , komt een Morad velg voor in de plaats.

waarom Morad ?
als je een paar Borranis op de kop kan tikken bespaar je op een WM2 200 gram
en op een WM 3 300 gram . dit is samen een halve kilo
en ik weet zeker dat je de Honda zo licht mogelijk wilt hebben dus moet je alles wat je
beetpakt op de weegschaal liggen en dan de lichtste componenten monteren

Eldert
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan