Bouwjaar aanpassen bij RDW

HoferV

Rookie
30 jun 2020
5
7
Goedemiddag allen,

Ik heb sinds deze zomer een Honda VT500FT (ascot). Het is volgens het VIN plaatje een motor uit 1984. Echter staat de datum eerste toelating op 1990. Nou heb ik mij laten vertellen dat deze motoren niet in nederland geleverd zijn en dat deze dus geimporteerd moet zijn. Nu probeer ik uit te zoeken of ik kan achterhalen of deze al voor 1-1-1988 ergens op kenteken is gezet zodat ik recht heb op het bijzonder tarief overgangsregeling voor oldtimers. Ik probeer al via het VIN nummer te kijken of ik hier informatie over kan vinden, maar hier kom ik niet verder mee. Heeft iemand een tip hoe ik hier mee om kan gaan?

alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_20200815_201943.jpg
    IMG_20200815_201943.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 7
  • IMG_20200928_142516.jpg
    IMG_20200928_142516.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 8
Datum eerste toelating is de eerste keer dat een voertuig een kenteken kreeg. De rest zal de RDW aan hun achteruitgang oxideren en lijkt me dan ook vrij zinloos om te proberen. Je zou een frame met kenteken kunnen zoeken dat wel aan jouw eisen voldoet en de boel ombouwen
 
Denk dat de importeur geen tijd in een importfiets gaat steken.
Als je op Ovi RDW kijkt en je kenteken invult, wat staat er dan als datum eerste toelating?
Dat is niet perse de datum waarop jouw motor in NL een kenteken kreeg.
Edit, kan je hier wat mee?

 
Daarnaast bestaat de kans dat jouw fiets een "winkeldochter" is die daadwerkelijk pas in '90 een kenteken kreeg..
 
Als ze niet eerder geleverd zijn in Nederland zal je geen typegoedkeuring hebben voor jou type voor het bouwjaar 1984. Dan zou je misschien een (Lelystad) keuring bij het RDW kunnen overwegen om het bouwjaar op kenteken te krijgen.

Wil je echt goed advies? Even de RDW zelf bellen, dan vragen naar de technische dienst/keurmeester. Die kan meer zien dan wij bij elkaar.
 
Gaat de oldtimer regeling op bouwjaar, of datum eerste inschrijving?
 
De enige manier is om een DET of vergelijkbaar document op te snorren dat aantoont dat hij eerder op kenteken is gezet. Had hetzelfde met een grijze import XJ700 Maxim uit Canada. Had wel 5 bewijzen dat het bouwjaar toch echt eerder was, maar helaas, RDW ging er niet in mee. Alleen een bewijs van op kenteken zetten geldt. En die kreeg ik niet vanuit Canada, want niet (meer) beschikbaar.
 
Volgens mij is de Ascot trouwens gewoon in NL geleverd. Ik herinner mij de officiele Honda Nederland-folder van iets van 1983-84, waarin deze stond. k Moet m nog ergens hebben (vraag me niet waar, ergens op zolder). Honda NL is tegenwoordig niet meer de echte importeur (geen voorraad, geen showroom, enz.), maar wel een kantoor. Kijk hier Welcome to Honda maar eens, wie weet willen ze je wel helpen met jouw vraag. Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan