Bouwjaar Helm

Zzrenz

Die hard MF'er
21 feb 2011
363
0
Zoetermeer
Hallo,

Ik heb onlangs een Rider helm gekregen, van de lidl of aldi.
Ik wil deze gaan gebruiken, maar ik wil eerst weten uit welk jaar deze helm komt ivm 5 jaar regel.
Het type is Gr 1400.

Heb me al sufgegoogled, maar ik poog het hier nog eens.

Het is dit logo,


Rider_Helmets-logo-D9E9897EC6-seeklogo.com.gif


Greetz en een fijn weekend! Bijna dan :P

Renze
 
Ik kan je niks over de helm vertellen, maar ik denk dat de type aanduiding die jij geeft het gewicht is, 1400 gr. Wordt altijd vermeld op een helm.

De E-keur cijfertjes kunnen waarschijnlijk wel meer over leeftijd zeggen. Op de kinband misschien?
 
5 jaar? Ik zou zo'n helm al niet meer vertrouwen na 5 maanden... sterker nog... ik zou 'm niet eens nemen.
Bij een hoop motorzken zijn de 'betere' merken vaak scherp aangeboden, een Shark of HJC van rond de 100 euro. Dat lijkt me toch een interessantere optie....

Alleen Arai had de productiedatum van helmen in het kinbandje geperst maar dat doen ze ook al een aantal jaar niet meer.
 
5 jaar? Ik zou zo'n helm al niet meer vertrouwen na 5 maanden... sterker nog... ik zou 'm niet eens nemen.
Bij een hoop motorzken zijn de 'betere' merken vaak scherp aangeboden, een Shark of HJC van rond de 100 euro. Dat lijkt me toch een interessantere optie....

Alleen Arai had de productiedatum van helmen in het kinbandje geperst maar dat doen ze ook al een aantal jaar niet meer.


Tsjah prijs staat niet garant voor kwaliteit hoor ;)
Was laatst nog zo'n verhelderend topic over.
 
Tsjah prijs staat niet garant voor kwaliteit hoor ;)
Was laatst nog zo'n verhelderend topic over.

Helemaal mee eens. Er zit niets voor niets een E nummer in zo'n helm.
Ik moet wel zeggen dat je ergens wel gelijk hebt, Fazero, maar zit op t moment niet echt op centen. Dit is daarom ook een tussenoplossing.

@ PurpleSuki, lol dat klopt waarschijnlijk wel... |(

Bij het E nummer staan deze cijfers:
E3
0453540 - 599047

Doeg! :W

Edit: inmiddels wel deze lijst gevonden, is helaas alleen voor de motorsport.
http://www.knmv.nl/uploads/files/Documenten_2011/Helmenlijst/Helmenlijst_2011_0526.pdf (We kunnen even niet verder... - KNMV)
 
Laatst bewerkt:
5 jaar? Ik zou zo'n helm al niet meer vertrouwen na 5 maanden... sterker nog... ik zou 'm niet eens nemen.
Bij een hoop motorzken zijn de 'betere' merken vaak scherp aangeboden, een Shark of HJC van rond de 100 euro. Dat lijkt me toch een interessantere optie....

Alleen Arai had de productiedatum van helmen in het kinbandje geperst maar dat doen ze ook al een aantal jaar niet meer.


staat er nog steeds in... maar dan in de schaal zelf, dus verborgen onder de binnenschaal... ;)
 
5 jaar? Ik zou zo'n helm al niet meer vertrouwen na 5 maanden... sterker nog... ik zou 'm niet eens nemen.
Bij een hoop motorzken zijn de 'betere' merken vaak scherp aangeboden, een Shark of HJC van rond de 100 euro. Dat lijkt me toch een interessantere optie....

Alleen Arai had de productiedatum van helmen in het kinbandje geperst maar dat doen ze ook al een aantal jaar niet meer.


NEW LOCATION PRODUCTION DATE

Bij Arai staat het sindsdien in de D ring gelaserd: http://www.araihelmet-europe.com/2010/nl/2464/new-location-production-date/

chinstrap_nov10.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bullshit dus...... -O-

nop... staat er wil in.... als je ns een arai sloopt bij gelegenheid, moet je maar ns kijken... hij zit op een klein zegeltje net onder de binnenste 'laag' van de buitenschaal.... samen met intialen van diegen die de schaal gevormd heeft trouwens... wel in japanse karakters, kan ik ook niet echt goed lezen... :X :') :+
 
Laatst bewerkt:
Bullshit dus...... -O-


speciaaltje voor meneer 'bullshit'... :+ :+


" ABOUT OUR HANDMADE OUTER SHELL
The backbone of every Arai helmet is the ergonomically shaped outer shell. Arai shells are completely handmade by dedicated craftsmen out of several types of Super Fibre carefully blended together in different constructions. It has been developed through Arai know- how.

We have even developed different shaped inner and different sizes outer shells for different continents! One for Europe, one for North and South America, one for Asia because there are significant differences in head shapes among these regions. The semitransparent shell is distinctive for Arai. On its inner surface several markings, numbers, words, etc. can be seen, although most Arai helmets wearers will never see them.

However, these are special identification marks with great importance, both for the owner and maker of the helmet, and are to be found on all Arai helmets. Don’t doubt that they are there. You can check for yourself, but you’ll have to tear the helmet apart to find them!
Every sign and code has of course a special meaning:
When you look at the inside of the outer shell, you first notice:

‘800 OK 6’

This code has the following meaning:
800 is the weight of the shell in grams, OK 6 is the certified number written only at the final shell inspection.

‘69397’

The first digit ‘6’ is the shell inspectors personal identification number, ‘9397’ is the daily serial number which increments by one digit every day since Arai started double shell inspections (one in the shell moulding department and one at the final inspection stage by the quality control Division).

‘UE 86 X 7A’

This code represents the factory name for this type of shell. "

ik heb die spullen 5 jaar elke dag van morgen tot avond in mn handen gehad, geloof t nou maar... ;)
 
Laatst bewerkt:
nop... staat er wil in.... als je ns een arai sloopt bij gelegenheid, moet je maar ns kijken... hij zit op een klein zegeltje net onder de binnenste 'laag' van de buitenschaal.... samen met intialen van diegen die de schaal gevormd heeft trouwens... wel in japanse karakters, kan ik ook niet echt goed lezen... :X :') :+

Ah, dat wist ik weer niet, vond het maar een raar verhaal, omdat de datum tegenwoordig op de D-ring staat. Excuses. :$ Ik heb nog nooit een Arai helm gesloopt, maar als ik de kans krijg zal ik het eens opzoeken.

Als ze de productie datum ook in de shell vermelden, dan zal dat zijn omdat de D-ring band vervangen kan worden. En zo is dus altijd (b.v. na een ongeval) toch de productiedatum van de shell te achterhalen. Smart thinking van Arai. :}
 
speciaaltje voor meneer 'bullshit'... :+ :+


" ABOUT OUR HANDMADE OUTER SHELL
The backbone of every Arai helmet is the ergonomically shaped outer shell. Arai shells are completely handmade by dedicated craftsmen out of several types of Super Fibre carefully blended together in different constructions. It has been developed through Arai know- how.

We have even developed different shaped inner and different sizes outer shells for different continents! One for Europe, one for North and South America, one for Asia because there are significant differences in head shapes among these regions. The semitransparent shell is distinctive for Arai. On its inner surface several markings, numbers, words, etc. can be seen, although most Arai helmets wearers will never see them.

However, these are special identification marks with great importance, both for the owner and maker of the helmet, and are to be found on all Arai helmets. Don’t doubt that they are there. You can check for yourself, but you’ll have to tear the helmet apart to find them!
Every sign and code has of course a special meaning:
When you look at the inside of the outer shell, you first notice:

‘800 OK 6’

This code has the following meaning:
800 is the weight of the shell in grams, OK 6 is the certified number written only at the final shell inspection.

‘69397’

The first digit ‘6’ is the shell inspectors personal identification number, ‘9397’ is the daily serial number which increments by one digit every day since Arai started double shell inspections (one in the shell moulding department and one at the final inspection stage by the quality control Division).

‘UE 86 X 7A’

This code represents the factory name for this type of shell. "

ik heb die spullen 5 jaar elke dag van morgen tot avond in mn handen gehad, geloof t nou maar... ;)

Cross-post, ik geloofde je al. Thanks voor de goede info! Daar doen we het tenslotte voor! :W
 
Tsjah prijs staat niet garant voor kwaliteit hoor ;)
Was laatst nog zo'n verhelderend topic over.
Nee, niet altijd. Pasvorm is het belangrijkst. Maar.... waar komen die verhalen over helmen die alleen op de plaats van de testposities extra verstevigd zijn vandaan?
 
Per wanneer??? Want ik heb hier een RX-7RR liggen die het niet in de ring heeft staan...
En ik ga 'm niet uit elkaar halen :P

Volgens die info van de link staat het dan in de linker kinband (NIET die met de D-ringen).

The production date of an Arai helmet can be found impressed on the left chin strap (the one without the D-rings). This date is offered as a code with the production month followed by the year. For instance 04/09 stands for production date April 2009.

For better durability and visibility of this production date, the date is now laser etched on the steel D-ring fastener of the right chinstrap.
 
Nee, niet altijd. Pasvorm is het belangrijkst. Maar.... waar komen die verhalen over helmen die alleen op de plaats van de testposities extra verstevigd zijn vandaan?

uit de keurcentra... zowel die van CE (wat eigenlijk op zich n certificaat van niets is), Snell (net wel) enz...

het zijn niet alleen 'verhalen'... het is ook zo. ;)
 
Volgens die info van de link staat het dan in de linker kinband (NIET die met de D-ringen).

The production date of an Arai helmet can be found impressed on the left chin strap (the one without the D-rings). This date is offered as a code with the production month followed by the year. For instance 04/09 stands for production date April 2009.

For better durability and visibility of this production date, the date is now laser etched on the steel D-ring fastener of the right chinstrap.
:') Ik ging nog ff kijken... ónder het E keur labeltje zat nóg een labeltje aan het kinbandje vast genaaid met.... de productiedatum! 04/06.
Wéér wat geleerd! Dank u!
 
En zo ging het over Arai helmen... Lol was idd een vrijdag topic misschien, maar goed.
Zojuist in de schaal gekeken, staat niets in gedrukt over een bouwjaar.

@ManxR: Het is toch een helm met E keur, dat zegt toch wel iets over de kwaliteit. Ben met je eens dat het niet de 'beste' helm is, of even goed in jouw woorden als een Arai of een andere helm.
Punt is, de helm heeft een E keur en is gewoon goed.
Echter, dat doet er nu niet meer toe, het bouwjaar kan ik niet vinden dus die helm gaat naar de prul!

Groeten en een regenachtig weekend!

Renze
 
En zo ging het over Arai helmen... Lol was idd een vrijdag topic misschien, maar goed.
Zojuist in de schaal gekeken, staat niets in gedrukt over een bouwjaar.

@ManxR: Het is toch een helm met E keur, dat zegt toch wel iets over de kwaliteit. Ben met je eens dat het niet de 'beste' helm is, of even goed in jouw woorden als een Arai of een andere helm.
Punt is, de helm heeft een E keur en is gewoon goed.
Echter, dat doet er nu niet meer toe, het bouwjaar kan ik niet vinden dus die helm gaat naar de prul!

Groeten en een regenachtig weekend!

Renze

het is idd ff off-topic gagaan, ja, sorry... ;)

en e-keur... tjah... ik hecht er persoonlijk geen snars belang aan. makkelijk zat n helm te laten e-keuren. (of beter gezegd, ik zie bijna niet in hoe n helm op e-keur nog kan falen als de fabrikant de testen kent) ik kijk zelf vooral of diezelfde helm ook n snell keuring gekregen heeft in de US. niet dat dat de perfecte keurvorm is, maar is alvast heel wat correcter dan n e-keur.

maar ik kan je wel gelijk geven, n dergelijke helm waarvan je niet eens t verleden kent, zou ik me zwz al niet aan wagen. voor pakweg 200 euro heb je al degelijke helmen bij bvb HJC en dergelijke. ;)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, T nadeel is dat ik ook nog een helm moet kopen dit jaar, mijn oude HJC wordt 5 jaar over een paar maanden.
Nieuwe helm wordt waarschijnlijk een Shark evoline (systeemhelm) en die kost gewoon 400 pleuro's... Gelukkig hebben ze bij Hans van Wijk (z'meer) hier een 'outlet' voor helmen en kleding. Had daar mn vorige ook vandaan voor 125 euro, dus al met al valt t mee.
In ieder geval bedankt voor jullie advies!
Hopelijk hoeft niemand de regen meer in. Ik net wel nog even om mn achterrem te ontluchten... Blegh.

Fijne dag!
 
Niet alleen bij de Outlet van v Wijk hebben ze helmen voor lage prijzen, ook in de gewone kledingafdeling bij v Wijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan