Bouwjaar klopt niet

Dracu

MF veteraan
24 okt 2005
1.750
0
Zee
Kom ik net deze tegen op marktplaats

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-ducati/m666298328-999-bj-2006-met-ohlins-termignoni-en-veel-carbon.html

Staat er: Bouwjaar 2006
jVmCce5.png


Op de website van go-tech zelf, staat deze ook als bouwjaar 2006 te koop.

wUWBCE0.png


Maar waarom? Aan de sleuven in de voorkuip is te zien dat deze motor niet uit 2006 komt, en zelfs niet uit 2005. Maar minimaal uit 2004 of nog ouder.

TjsMsMy.png


Aan het kenteken hebben we niks, die is weg-gesoept.

523NS7u.png


In de advertentie spreken ze over een "Öhlins voorvork en achterveer" Zal je de "achterveer" heel letterlijk moeten nemen? Want de demper is naar mijn idee geen Öhlins. De veer zelf twijfel ik nog over.

XxWFYiQ.png


Wat vinden jullie hier nu van?
 
Laatst bewerkt:
Zie de website van de adverteerder.
Daar staat kenteken: MP-XJ-99 op de foto's.

Info RDW:
Vervaldatum APK N.v.t.B
Datum eerste toelating 12-06-1998
Datum aanvang laatste tenaamstelling Niet geregistreerd
IDatum eerste afgifte Nederland 20-06-2006

Edit:
Als merk PIAGGIO en als gestolen :?
 
Laatst bewerkt:
Kom ik net deze tegen op marktplaats
Wat vinden jullie hier nu van?

Bouwjaar wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon overgenomen van de RDW en dient eigenlijk Datum Eerste Inschrijving te zijn, en dat is de datum waarop die voor het eerst in Nederland op kenteken is gezet.

Dat is in vrij veel gevallen betrouwbaar maar niet altijd correct. Als de motor bijvoorbeeld geimporteerd is, dan is dat de datum van Eerste Inschrijving en zal je dus op veel websites een verkeerd bouwjaar zien.

Ik heb bij een partij gewerkt die deze data levert aan dit soort websites, dus ik weet ook hoe het fout kan gaan :+
 
Laatst bewerkt:
Zie de website van de adverteerder.
Daar staat kenteken: MP-XJ-99 op de foto's.

Info RDW:
Vervaldatum APK N.v.t.B
Datum eerste toelating 12-06-1998
Datum aanvang laatste tenaamstelling Niet geregistreerd
IDatum eerste afgifte Nederland 20-06-2006

Edit:
Als merk PIAGGIO en als gestolen :?

MP JX 99, Pannekoek!
 
Bouwjaar wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon overgenomen van de RDW en dient eigenlijk Datum Eerste Inschrijving te zijn, en dat is de datum waarop die voor het eerst in Nederland op kenteken is gezet.

Dat is in vrij veel gevallen betrouwbaar maar niet altijd correct. Als de motor bijvoorbeeld geimporteerd is, dan is dat de datum van Eerste Inschrijving en zal je dus op veel websites een verkeerd bouwjaar zien.

Ik heb bij een partij gewerkt die deze data levert aan dit soort websites, dus ik weet ook hoe het fout kan gaan :+


Dat het een import fiets was dat leek me al. Dat is opzich helemaal niet erg. Maar dat je als motor bedrijf dit "klakkeloos" overneemt vind ik zelf niet eerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ziedaar op de website van de RDW de bevestiging van mijn verhaal.

Vervaldatum APK: N.v.t.
Datum eerste toelating: 20-03-2006
Datum aanvang laatste tenaamstelling: 20-03-2006
Datum eerste afgifte Nederland: 20-03-2006

Ah, het ding is ook "zakelijk" gereden, dus wellicht een huurmotor of een demomotor.

Van "eerste eigenaar" zou ik dus met een korreltje zout nemen.
 
Dan is het a) import of b) import of c) import of d) 2 jaar te laat op naam gezet, bijvoorbeeld, een showroommodel waar ze niet vanaf geraakten.

En dan vind ik het nog steeds niet eerlijk dat hem als 2006 model te koop zet. Dit kom je heel veel tegen op marktplaats en andere websites. Ik knap er in ieder geval op af.
 
Laatst bewerkt:
En dan vind ik het nog steeds niet eerlijk dat hem als 2006 model te koop zet. Dit kom je heel veel tegen op marktplaats en andere websites. Ik knap er in ieder geval op af.

Die sukkels kloppen gewoon de gegevens in in Marktplaats, en dan komt Marktplaats zelf met die data naar boven. Zelfde voor hun eigen systeem.

Wellicht weet hij niet eens dat het een import is en heeft hij de motor uit een faillissement of bij de Domeinen gehaald.
 
Dan is het a) import of b) import of c) import of d) 2 jaar te laat op naam gezet, bijvoorbeeld, een showroommodel waar ze niet vanaf geraakten.


Bij import is de datum eerste toelating de datum van eerste tenaamstelling in het eerste land.

Ik ga voor antwoord D. Marktplaats maakt van de datum eerste toelating (helaas) bouwjaar.

Bij import zie je dit (gegevens van mij oude motor, dus ik weet dat ie in 1996 in duitsland is geleverd, en in 2000 naar NL is gekomen (ik had alle documentatie daarvan)):
full


En dan vind ik het nog steeds niet eerlijk dat hem als 2006 model te koop zet.
Daar ben ik het roerend mee eens. Vooral omdat ze er ook de waarde van een te nieuwe motor aan hangen, die dus onterecht is (bijv geen upgrade van latere bouwjaren).
 
Laatst bewerkt:
Bij import is de datum eerste toelating de datum van eerste tenaamstelling in het eerste land.

Ik ga voor antwoord D. Marktplaats maakt van de datum eerste toelating (helaas) bouwjaar.

Bij import zie je dit (gegevens van mij oude motor, dus ik weet dat ie in 1996 in duitsland is geleverd, en in 2000 naar NL is gekomen (ik had alle documentatie daarvan)):
[afbeelding]Daar ben ik het roerend mee eens. Vooral omdat ze er ook de waarde van een te nieuwe motor aan hangen, die dus onterecht is (bijv geen upgrade van latere bouwjaren).

Die van jou komt vanuit Europa. Als de motor van buiten (West-)Europa komt dan is het niet zichtbaar en dan is datum Eerste Toelating meteen de datum Eerste inschrijving.
 
Laatst bewerkt:
Is het bouwjaar nou echt zoooo belangrijk?

Het is wel handig als het bouwjaar klopt als je onderdelen gaat bestellen

Ja, omdat de prijs daar ook doorgaans op is gebaseerd, en omdat sommige mensen een bepaald bouwjaar zoeken. Zo ben ik wel in de markt voor een Ford Mustang van NA 1964 maar van VOOR 1967.
 
Is het bouwjaar nou echt zoooo belangrijk?

Het is wel handig als het bouwjaar klopt als je onderdelen gaat bestellen

Ja natuurlijk, vooral als sommige dingen echt anders zijn:

  • Prijs
  • achterbrug,
  • Vermogen
  • Gewicht

Een 2006 model kan je meer voor vangen als een 2003/2004 model. Maar goed, deze 999 staat ook op hun site aangegeven als 2006 model.

Edit: Leg de specs maar naast elkaar:

Ducati 999 2003 specs
Ducati 999 2004 specs
Ducati 999 2005 specs
Ducati 999 2006 specs
 
Laatst bewerkt:
Bouwjaar wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon overgenomen van de RDW en dient eigenlijk Datum Eerste Inschrijving te zijn, en dat is de datum waarop die voor het eerst in Nederland op kenteken is gezet.

Dat is in vrij veel gevallen betrouwbaar maar niet altijd correct. Als de motor bijvoorbeeld geimporteerd is, dan is dat de datum van Eerste Inschrijving en zal je dus op veel websites een verkeerd bouwjaar zien.

Ik heb bij een partij gewerkt die deze data levert aan dit soort websites, dus ik weet ook hoe het fout kan gaan :+

:Y

mijn speedy was van een impopulaire kleur. is van oktober 97, maar in april 99 pas op kenteken gezet. 1,5 jaar bij de dealert gestaan -O-
 
En dan vind ik het nog steeds niet eerlijk dat hem als 2006 model te koop zet. Dit kom je heel veel tegen op marktplaats en andere websites. Ik knap er in ieder geval op af.

Ik herken het. Heb vorige week een Yamaha YBR uit 2008 gekocht. Verder eigenlijk niet naar gekeken maar kwam er pas thuis na een paar dagen achter dat het helemaal geen versie uit 2008 is, maar eerste toelating staat toch echt op juni 2008.
 
Ik herken het. Heb vorige week een Yamaha YBR uit 2008 gekocht. Verder eigenlijk niet naar gekeken maar kwam er pas thuis na een paar dagen achter dat het helemaal geen versie uit 2008 is, maar eerste toelating staat toch echt op juni 2008.

Dan zit jij ook in dat schuitje ja. Maar zodra je hem verkoopt of inruilt dan zou het wel te horen krijgen dat het geen 2008 model is.
 
Die van jou komt vanuit Europa. Als de motor van buiten (West-)Europa komt dan is het niet zichtbaar en dan is datum Eerste Toelating meteen de datum Eerste inschrijving.
Mijn motor is door de eerste Amerikaanse eigenaar naar Nederland meegenomen en op kenteken gezet. Hier is dus wel de datum van 1e toelating in Amerika te zien:

full


Beetje onduidelijk vanwege de verkleining ivm. de bestandsgrootte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan