Bouwjaar of datum 1e inschrijving?

EdHornet

Die hard MF'er
21 feb 2003
680
0
Ik begrijp niet echt waarom bij een auto de datum van 1e inschrijving op het kenteken belangrijk is bij inruil/verkoop en bij de motor blijkbaar alleen het bouwjaar :?

Mijn motor heeft bouwjaar 2002 maar ik heb hem oktober 2003 nieuw gekocht en toen is de motor ook op kenteken gezet. Bij inruil telt volgens de dealers alleen het bouwjaar.

Wanneer een auto te koop staat wordt blijkbaar het jaar gebruikt waarop de auto is ingeschreven en wanneer een motor te koop staat wordt het bouwjaar gebruikt.

Kan iemand dit verschil voor mij verklaren?
 
Hmm, zeg dat niet te hard. Ik heb regelmatig motoren te koop zien staan die als nieuw(er) type te koop staan, maar er eigenlijk de datum van het kenteken wordt bedoeld.

Andersom is het volgens mij ook niet zo. Auto's worden normaal gesproken ook altijd op bouwjaar verkocht. Of ben ik nu alleen bij de eerlijke dealers binnen gelopen. O-) ;)
 
Hmm, zeg dat niet te hard. Ik heb regelmatig motoren te koop zien staan die als nieuw(er) type te koop staan, maar er eigenlijk de datum van het kenteken wordt bedoeld.

Andersom is het volgens mij ook niet zo. Auto's worden normaal gesproken ook altijd op bouwjaar verkocht. Of ben ik nu alleen bij de eerlijke dealers binnen gelopen. O-) ;)

Ja, te koop staan ze wel in de voor de verkoper meest voordelige situatie natuurlijk :)

Wat de auto's betreft, waarom doen mensen dan altijd moeite om een nieuwe auto die ze bijvoorbeeld in december afgeleverd krijgen pas in januari van het volgende jaar op kenteken te zetten?
 
...
Mijn motor heeft bouwjaar 2002 maar ik heb hem oktober 2003 nieuw gekocht en toen is de motor ook op kenteken gezet. Bij inruil telt volgens de dealers alleen het bouwjaar.
...

Wedden dat de dealer hem dan toch weer verkoopt als zijnde een 2003-motor...

Het werkt bij auto's en motoren dus hetzelfde, datum eerste toelating geld, en is makkelijk te controleren op de papieren.
 
Bij inruil geldt gewoon de datum van afgifte van het kenteken, dat is wettelijk zo geregeld. Laat je dus niet in de zeik nemen door een dealer met de mededeling dat jouw motor van bouwjaar 2002 is. Hij is voor de wet gewoon van 2003... ;)

Daarom willen mensen hun auto pas in januari hebben en nemen de leasemaatschappijen na 15 november geen opdrachten aan tot 1 januari, simpelweg omdat ze dat teveel aan waarde kost. De datum dat een motor/auto of motor van de band loopt, is dus niet bepalend, wel de datum van afgifte van het kentekenbewijs... :)

Overigens, als je zo'n overjarig model ziet staan kun je weer leuke kortingen bedingen... *D
 
Wedden dat de dealer hem dan toch weer verkoopt als zijnde een 2003-motor...

Het werkt bij auto's en motoren dus hetzelfde, datum eerste toelating geld, en is makkelijk te controleren op de papieren.

O ja, datum eerste toelating ipv eerste inschrijvng, na een paar Grolschjes ben ik niet meer zo scherp |( :+
 
Bij inruil geldt gewoon de datum van afgifte van het kenteken, dat is wettelijk zo geregeld. Laat je dus niet in de zeik nemen door een dealer met de mededeling dat jouw motor van bouwjaar 2002 is. Hij is voor de wet gewoon van 2003... ;)

Daarom willen mensen hun auto pas in januari hebben en nemen de leasemaatschappijen na 15 november geen opdrachten aan tot 1 januari, simpelweg omdat ze dat teveel aan waarde kost. De datum dat een motor/auto of motor van de band loopt, is dus niet bepalend, wel de datum van afgifte van het kentekenbewijs... :)

Overigens, als je zo'n overjarig model ziet staan kun je weer leuke kortingen bedingen... *D

Tja rechtsgeldig, wat heb ik eraan. Ik ruil mijn motor niet in wanneer ze er naar mijn inzicht te weinig voor terug willen geven. Ze staan klaar met hun bovag koerslijst boekjes om te laten zien wat een BOUWJAAR 2002 voor inruilprijs heeft.
Wanneer ik dan over de datum 1e toelating begin verhogen ze hun bod toch niet, of in ieder geval niet noemenswaardig. Ik vind het verwarrend maar begrijp het commerciele oogpunt natuurlijk wel van degene die hem in wil kopen.
 
Tja rechtsgeldig, wat heb ik eraan. Ik ruil mijn motor niet in wanneer ze er naar mijn inzicht te weinig voor terug willen geven. Ze staan klaar met hun bovag koerslijst boekjes om te laten zien wat een BOUWJAAR 2002 voor inruilprijs heeft.
Wanneer ik dan over de datum 1e toelating begin verhogen ze hun bod toch niet, of in ieder geval niet noemenswaardig. Ik vind het verwarrend maar begrijp het commerciele oogpunt natuurlijk wel van degene die hem in wil kopen.

Als de dealer zegt dat jouw motor van het bouwjaar 2002 is, zeg je tegen hem dat hij net zo goed als jij weet dat hij van 2003 is. Dat hij niet me je moet lopen fokke, want die dealer verkoopt hem ook gewoon als 2003 motor. Dat is ie tenslotte ook... ;)

Ik heb zelf vorig jaar een motor gekocht van 2001 (overjarig), welke dus in april 2003 op kenteken kwam. Deze heb ik gewoon als zijnde 2003 motor ingeruild na 5½ maand voor een prima prijs. Dus ik weet waar ik over praat... :) :)

Overigens, het is niet verwarrend. Datum van afgifte kenteken is gewoon het bouwjaar. Niet de datum dat dat ding van de band af liep, dat is de productie datum en daar heb je verder weinig mee van doen. Het 2005 model wat je straks kan kopen in februari is ook gewoon eind dit jaar geproduceerd, maar omdat het het zogenaamde 2005 model is, is die zeker wel van bouwjaar 2005... :z ......
 
Als ik eind 2004 modeljaar 2005 koop, dan heb ik bij inruil dus een mazzeltje. :)
 
Als de dealer zegt dat jouw motor van het bouwjaar 2002 is, zeg je tegen hem dat hij net zo goed als jij weet dat hij van 2003 is. Dat hij niet me je moet lopen fokke, want die dealer verkoopt hem ook gewoon als 2003 motor. Dat is ie tenslotte ook... ;)

Ik heb zelf vorig jaar een motor gekocht van 2001 (overjarig), welke dus in april 2003 op kenteken kwam. Deze heb ik gewoon als zijnde 2003 motor ingeruild na 5½ maand voor een prima prijs. Dus ik weet waar ik over praat... :) :)

O, daar moet ik ook zijn dan. Welke dealer was dat dan ga ik kijken of die nog iets leuks heeft waar ik mijn motor tegen in kan ruilen :+

Maar ik vind natuurlijk ook dat je gelijk hebt, maar ik kan ze niet dwingen.
 
O, daar moet ik ook zijn dan. Welke dealer was dat dan ga ik kijken of die nog iets leuks heeft waar ik mijn motor tegen in kan ruilen :+

Maar ik vind natuurlijk ook dat je gelijk hebt, maar ik kan ze niet dwingen.

Zij kunnen je niet dwingen een nieuwe bike bij ze te kopen. Dus allereerst niet zeggen dat het een overjarig model is, gewoon zeggen dat het bouwjaar 2003 is. Mocht er een slimmerd zijn die weet dat het een overjarig model is en dus een te laag bod doet, gewoon veel succes wensen en weglopen. D'r zijn meer dealers hoor... ;)
 
Ik begrijp niet echt waarom bij een auto de datum van 1e inschrijving op het kenteken belangrijk is bij inruil/verkoop en bij de motor blijkbaar alleen het bouwjaar :?

Mijn motor heeft bouwjaar 2002 maar ik heb hem oktober 2003 nieuw gekocht en toen is de motor ook op kenteken gezet. Bij inruil telt volgens de dealers alleen het bouwjaar.

Wanneer een auto te koop staat wordt blijkbaar het jaar gebruikt waarop de auto is ingeschreven en wanneer een motor te koop staat wordt het bouwjaar gebruikt.

Kan iemand dit verschil voor mij verklaren?


Heel simpel. In geval 1 wil jij iets aan de verkoper doen. Dan is de "oudste datum" voor hem het makkelijkste, aangezien hij dan minder kan bieden, immers is ie dan al 2 jaar oud, en niet 1.

In het 2e geval wil een verkoper een auto verkopen, dan noemt ie de nieuwste datum, om het omgekeerde motto, de auto is maar 5 jaar oud, en niet 6 :+

Is dus gewoon maar hoe het de verkoper uitkomt, zo lang hij maar weinig hoeft te betalen, en veel mag ontvangen. Welkom in de wondere wereld van de verkoper :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan