Boven en onder bij WP veren

slijtboutje

MF veteraan
15 okt 2001
3.201
10
Ik had voor de Supertenere al een tijdje terug WP-binnenveren gekocht.
Ze hebben een tijdje in de schuur gelegen en vanavond vond ik het eens tijd worden ze erin te schroeven.

Toen ik ze, een tijdje terug al, uit de verpakking haalde, zat er op een van de veren een sticker met daarop 'TOP', bovenkant dus.
Op een of andere manier is die sticker verdwenen. '(

Dus de vraag is: Welke kant moet boven?
De kant met de normale windingen, of de kant waar de windingen dicht op elkaar zitten?
 
Volgens mij maakt het voor de luchtkamer ook niks uit. als je de veer andersom zou monteren dan stijgt het olieniveau waardoor je dezelfde luchtkamer overhoud.
Of niet :?
Als het olieniveau stijgt, wordt de luchtkamer toch kleiner?
----> hogere druk---->hardere vering.

Overigens, lijkt het idd het meest logisch om de kant met de grootste spoed boven te houden.
 
Als het olieniveau stijgt, wordt de luchtkamer toch kleiner?
----> hogere druk---->hardere vering.
Er veranderd toch niet aan je luchtkamer door je veer andersom in je vork te zetten :?
Het totale volume van de veer samen met de olie blijft exact hetzelfde en daarmee je luchtkamer ook.
Als je de meeste windingen van de veer boven de olie hebt zitten zorgt het volume van de veer voor een kleine luchtkamer.
Heb je de meeste windinegn onder in de olie zitten, dan heb je de olie wel hoger staan maar je hebt minder volumevan de veer. de lucht die je in de vork hebt blijft precies hetzelfde. Toch :?
 
Er veranderd toch niet aan je luchtkamer door je veer andersom in je vork te zetten :?
Het totale volume van de veer samen met de olie blijft exact hetzelfde en daarmee je luchtkamer ook.
Als je de meeste windingen van de veer boven de olie hebt zitten zorgt het volume van de veer voor een kleine luchtkamer.
Heb je de meeste windinegn onder in de olie zitten, dan heb je de olie wel hoger staan maar je hebt minder volumevan de veer. de lucht die je in de vork hebt blijft precies hetzelfde. Toch :?
Ik denk dat je gelijk hebt.
Denkfoutje mijnerzijds :o
 
het gaat toch om het 'progressieve' remgedrag, oftewel, hoe harder je remt, hoe stugger hij veert.
De luchtkamer bouwt lineair druk op, terwijl de windingen van de veer steeds sneller dichter bij elkaar komen en daardoor dus stugger wordt.
daarvoor dus het dichter gewonden deel onder
 
het gaat toch om het 'progressieve' remgedrag, oftewel, hoe harder je remt, hoe stugger hij veert.
De luchtkamer bouwt lineair druk op, terwijl de windingen van de veer steeds sneller dichter bij elkaar komen en daardoor dus stugger wordt.
daarvoor dus het dichter gewonden deel onder
De luchtkamer loopt zeker niet lineair. Telkens als de luchtkamer wordt gehalveerd wordt de druk verdubbeld. Als de druk bij 10cm inveren 10 bar is dan is hij bij 5cm inveren maar 1 bar.
De progessive veer wordt dit doordat de windingen op elkaar komen liggen waardoor dit gedeelte van de veer niet meer meewerkt.
 
De luchtkamer loopt zeker niet lineair. Telkens als de luchtkamer wordt gehalveerd wordt de druk verdubbeld. Als de druk bij 10cm inveren 10 bar is dan is hij bij 5cm inveren maar 1 bar.
De progessive veer wordt dit doordat de windingen op elkaar komen liggen waardoor dit gedeelte van de veer niet meer meewerkt.

dus de druk loopt versnelt op...
maar de veer levert op het lang gewonden deel minder weerstand dan op het kort gewonden deel, hij gaat dus naarmate de remkracht toeneemt eveneens 'versneld' weerstand gaan leveren, dacht ik.
jij zegt dus dat het lang gewonden deel totaal ingeveerd wordt en dat dan het kort gewonden deel een rol gaat spelen.
maar als het langere deel ingedrukt wordt, dan begint dat spul onderin toch ook al weerstand te leveren ?
 
dus de druk loopt versnelt op...
maar de veer levert op het lang gewonden deel minder weerstand dan op het kort gewonden deel, hij gaat dus naarmate de remkracht toeneemt eveneens 'versneld' weerstand gaan leveren, dacht ik.
jij zegt dus dat het lang gewonden deel totaal ingeveerd wordt en dat dan het kort gewonden deel een rol gaat spelen.
maar als het langere deel ingedrukt wordt, dan begint dat spul onderin toch ook al weerstand te leveren ?
Als de vork zo'n 6cm ingeveerd is, dan liggen de kort bij elkaar liggende windingen geheel op elkaar waardoor de veer een stuk stugger wordt.
 
Als de vork zo'n 6cm ingeveerd is, dan liggen de kort bij elkaar liggende windingen geheel op elkaar waardoor de veer een stuk stugger wordt.

dus de weerstand is in de hele veer hetzelfde, alleen omdat in het kortere deel de windingen eerder op elkaar liggen speelt deze niet meer mee...

ik was i/d veronderstelling dat dit deel dikker was of anders gedraaid om nog meer weerstand te leveren.

dank voor deze verheldering
 
Dat klopt precies. De windingen die dicht bij elkaar liggen gaan elkaar raken bij inveren en doen qua veren dan niet meer mee. De overgebleven windingen vormen een kortere veer en is daarom "harder".

Om dit nu te vertalen naar wat de bovenkant is:
De windingen die op elkaar liggen doen niet meer mee als veer en zijn dus gewoon een stuk massa geworden. Deze massa kan je onder (onafgeveerd gewicht) of boven (afgeveerd gewicht) de veer plaatsen. Afgeveerd gewicht is gunstiger voor het rijgedrag, daarom is altijd de kant waar de windingen dicht bij elkaar liggen de bovenkant. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan