BPM, wie weet het?

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Oke, er zijn plannen om de BPM af te schaffen maar weet iemand hoe het hiermee zit?

Nu lijkt het mij sterk dat overal geld bij moet en dat de BPM weggaat. Zullen ze je wel op een andere manier naaien.

Oke, wie het weet mag het zeggen.

:)
 
Voor zover ik weet gaat de BPM vervallen jah. Dit omdat ew bij de europese unie horen :) ( Jippie 1 heel voordeel die europese unie )

Maar omdat anders een nieuwe auto/motor goedkoper zou worden als een gebruikte als ze dat in 1 jaar gaan doen wordt dit verspreid over 10 jaar. Ieder jaar gaat er dus een stukje van de bpm af waardoor deze uiteindelijk op 0 uitkomt. Nadeel : je merkt er voorlopig nog zeer weinig van. Voordeel je kan wel uitrekenen dat nieuwe modellen die ieder jaar duurder worden bij ons in nederland gelijk blijven omdat de prijs die ze omhooggaan er weer in bpm vanafgaat :P MAW de prijzen liggen voor 10 jaar vast :P :P
 
De BPM gaat welliswaar verdwijnen maar de kale autoprijs (en wellicht geldt hetzelfde voor motoren) gaat sterk stijgen. De kale prijs (zonder BTW, BPM etc) is in Nederland zo'n 20-30% lager dan in ons omliggende landen en moet vanwege de zelfde Europese wetgeving op een met het buitenland vergelijkbaar peil komen te liggen. Het prijsvoordeel zal dus best meevallen.
 
De Nederlandse overheid heeft de voordelen van de EU versneld ingevoerd (oa verhoging BTW) en voert de nadelen zeer langzaam in (oa afschaffing BPM).
 
Als ze het BPM gaan afschaffen van de een op andere dag, dan beginnen de problemen pas echt (behalve voor de diegene die niets in te ruilen hebben en nieuw gaan kopen). De aanschafprijs voor nieuw komt lager uit, maar daarentegen wordt het inruilverhaal heel erg moeilijk, want dan zal die zoveel op moeten afschrijven! De verkoper kan geen 1 jaar jonge auto voor dezelfde prijs doorverkopen als een nieuwe auto.

Het zal nog even duren voordat ze eruit zijn hoe ze het zullen gaan aanpakken, maar ik kan als ex-autoverko(o)p(st)er vermelden dat de klant de 'schade' mag betalen. :(
 
Als ze het BPM gaan afschaffen van de een op andere dag, dan beginnen de problemen pas echt (behalve voor de diegene die niets in te ruilen hebben en nieuw gaan kopen). De aanschafprijs voor nieuw komt lager uit, maar daarentegen wordt het inruilverhaal heel erg moeilijk, want dan zal die zoveel op moeten afschrijven! De verkoper kan geen 1 jaar jonge auto voor dezelfde prijs doorverkopen als een nieuwe auto.

Het zal nog even duren voordat ze eruit zijn hoe ze het zullen gaan aanpakken, maar ik kan als ex-autoverko(o)p(st)er vermelden dat de klant de 'schade' mag betalen. :(

Jij bent gehersenspoeld door onze regering en trapt er nog in ook. Er is inderdaad een hele kleine groep mensen die benadeeld wordt, maar het voordeel voor de consument is per saldo groter.

De aanschafprijs voor nieuw komt lager uit en het inruilbedrag wordt ook lager. Moet je per saldo weer hetzelfde bijbetalen.

Laat je nou nix wijsmaken (hoewel de autobranche natuurlijk doodsbang is dat consumenten de aanschaf van een nieuwe auto gaan uitstellen als bekend is wanneer de BPM wordt afgeschaft.
 
Jij bent gehersenspoeld door onze regering en trapt er nog in ook. Er is inderdaad een hele kleine groep mensen die benadeeld wordt, maar het voordeel voor de consument is per saldo groter.

De aanschafprijs voor nieuw komt lager uit en het inruilbedrag wordt ook lager. Moet je per saldo weer hetzelfde bijbetalen.

Laat je nou nix wijsmaken (hoewel de autobranche natuurlijk doodsbang is dat consumenten de aanschaf van een nieuwe auto gaan uitstellen als bekend is wanneer de BPM wordt afgeschaft.

Tuurlijk heb jij gelijke daarin, maar denk jij dat de branch daar geen gebruik van zal maken? Denk jij dat die gasten netjes de klanten per saldo hetzelfde zullen laten betalen, wanneer zij hiermee meer winst kunnen behalen? Joh, je hebt het over handelaren die overal winst in zien en hoe meer winst des te beter. Geloof me maar, ze zullen de slimste klant nog weten te tricken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan