Brake Free helm remlicht

Ghetto Bassie

VTR SP-1 Dark Grey Edition
Donateur
28 okt 2008
45.786
23.093
Hoeksche Waard
Aloha MF-ers :W

Ik heb hier op MF even gekeken, maar kwam er nog geen onderwerp van tegen...

Ik was een beetje aan het zoeken op het www en kwam het onderwerp van het Brake Free helm remlicht tegen. Het is een remlicht voor achterop je helm welke zelfstandig zijn ding doet. Deze zou via crowd funding op de markt moeten komen en uiteindelijk rond de €105,- moeten gaan kosten.

full


Filmpje:

Er zijn al diverse attributen op de markt gebracht die de motorrijder beter zichtbaar zouden moeten maken. De lamp ziet er best netjes uit, maar is dit een zoveelste gadget of zou het echt dé uitvinding voor de zichtbaarheid zijn? Wat denken jullie?

Bron: Een remlicht op je helm
 
Ik rem niet vaak.. dus voor mijn zichtbaarheid zou het niet heel veel uitmaken. Misschien dat een achterlicht meer uitkomst biedt.
 
Ergens al eens iets vergelijkbaars behandeld op MF. Waar het op neer kwam, was dat dit een extra licht is, wat niet mag.
 
Ik zag iemand met Deze (denk ik)

Werkte niet zo goed.
Persoon reed weg bij het stoplicht: lichtje begon te knipper en ging een tijdje aan
Vervolgens remde de persoon en deed het lampje niets
 
Altijd interessant om wat meer op te vallen wanneer je remt.
Ik heb zelf deze gemonteerd : Hyperlites Flashing led motorcycle brake lights, runing lights, and turn signals, Standard Dual Function

Knipperen de eerste seconden dat je remt, gaan daarna over naar permanent branden. Komen opgestuurd uit de USA op ongeveer dezelfde prijs.
Ik had dit op mijn vorige motor ook al, rijd er dus al zo'n jaar of 7 meer rond. Nooit een negatieve opmerking gehad, wel positieve.
Trouwens, op de nieuwste BMW's zitten ook actieve remlichten, dus zo erg verboden zal het wel niet zijn.
 
Ergens al eens iets vergelijkbaars behandeld op MF. Waar het op neer kwam, was dat dit een extra licht is, wat niet mag.

Klopt. Verlichting moet (in NL wetgeving) vast bevestigd zijn op/aan de motor. Dus een derde remlicht in de topkoffer (bijvoorbeeld) mag wel.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn al diverse attributen op de markt gebracht die de motorrijder beter zichtbaar zouden moeten maken. De lamp ziet er best netjes uit, maar is dit een zoveelste gadget of zou het echt dé uitvinding voor de zichtbaarheid zijn? Wat denken jullie?

Gadget, bovendien niet toegestaan op de openbare weg op deze manier.
 
Streng verboden. Twijfel ook een beetje aan het nut. Iemand die kijkt, die ziet jou en je remlichtje toch wel, en iemand die niet kijkt ziet je ook niet als je als kerstboom verkleed gaat.

Het gaat bij motorrijden meer om kijken dan om gezien te worden, mijns inziens.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Streng verboden. Twijfel ook een beetje aan het nut. Iemand die kijkt, die ziet jou en je remlichtje toch wel, en iemand die niet kijkt ziet je ook niet als je als kerstboom verkleed gaat.

Het gaat bij motorrijden meer om kijken dan om gezien te worden, mijns inziens.


Als je dat maar door hebt !

(anders wordt je niet oud )
 
Laatst bewerkt:
of het nu mag of niet als het via croudfunding gaat haak ik af. nu betalen voor misschien in de toekomst een product te ontvangen nee dank je dat heb ik al veel te vaak fout zien gaan en maar een enkele keer komt er ook echt uit wat er belooft wordt in de advertentie en dan nog vaak van een bedenkelijke kwaliteit. ik wacht wel tot de tweede of derde generatie gewoon in de winkel ligt en dan maak ik dan wel een besluit of ik het echt hebben wil.
 
Op ali expres koop je ze voor een fractie van dat bedrag, beginnend bij 2 tientjes.

Afwerking is veel minder fancy, maar de werking is hetzelfde.
 
Of je koopt een Nolan met een N-com B5, heb je de communicatie en een remlicht.
box-B5L.jpg
 
Streng verboden. Twijfel ook een beetje aan het nut. Iemand die kijkt, die ziet jou en je remlichtje toch wel, en iemand die niet kijkt ziet je ook niet als je als kerstboom verkleed gaat.

Het gaat bij motorrijden meer om kijken dan om gezien te worden, mijns inziens.

Ik snap niet waarom mensen denken dat dit binair is. Het gaat toch om de kans gezien te worden? Die wordt groter als je als kerstboom verkleed gaat. Betekent niet dat iedereen je ziet, maar misschien 6 van de 100 koekblikkers ipv 2 van de 100. Da's toch mooi 300% winst!
Bij wijze van. :)
 
Gadget, bovendien niet toegestaan op de openbare weg op deze manier.
Dit verbaasde mij, aangezien het niet gaat om een motorfiets die niet van de benodigde verlichting is voorzien, maar om een extra punt van verlichting dat nog de juiste kleur naar de juiste richting uitstraalt ook. En voor zover ik de wet (WVW 5.4.51) kan lezen staat daar alleen wat in over voertuigverlichting, en lijkt er mij verder sprake van "artikel 5" als je gevaar of hinder veroor zou zaken door bijvoorbeeld een witte lamp achterop je helm. Maar goed, ik ben geheel leek op juridisch gebied :)

Maar toen las ik dit:
http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2016/januari/led-verlichting-op-motorkleding-niet-verboden/

... en die titel zegt dus dat het niet verboden zou zijn. Maar IN het artikel staat een update van 23 november 2016 dat het tóch wel verboden is, omdat "Dit artikel is ooit met de bedoeling geschreven dat alle verlichting op of aan het voertuig moeten zitten."

Dus... Er staat niet dat het niet mag en het conflicteert niet met wat er wel mag en toch is het blijkbaar verboden op grond van die toch zeker niet onbelangrijke, maar onvermelde extra. 't Is weer lekker vaag.


Ik snap niet waarom mensen denken dat dit binair is. Het gaat toch om de kans gezien te worden? Die wordt groter als je als kerstboom verkleed gaat. Betekent niet dat iedereen je ziet, maar misschien 6 van de 100 koekblikkers ipv 2 van de 100. Da's toch mooi 300% winst!
Bij wijze van. :)
:^ Helemaal. Al is er aan de andere kant van dat spectrum wel zoiets als zo erg opvallen dat het weer verwarring of afleiding gaat veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
:^ Helemaal. Al is er aan de andere kant van dat spectrum wel zoiets als zo erg opvallen dat het weer verwarring of afleiding gaat veroorzaken.
En dat is precies wat automobilisten nodig hebben, nog meer afleiding. Sowieso lijkt meer dan de helft al in verwarring als ze in een auto rijden. Dit is ze een nieuw mikpunt geven en dan plak je die ook nog op je hoofd. Nu nog een led verlichte bulls-eye op je borst en het is af.
 
Gadget, bovendien niet toegestaan op de openbare weg op deze manier.

de vraag die me gelijk te binnen schoot is, of de Shark Skwal wel toegestaan is? deze heeft ledjes op voor en achterzijde.

Heb er naar gekeken op de beurs maar doorgelopen en andere gekocht.
 
Bij sommige auto's heb je geen derde remlicht en lichten de normale achterverlichting extra op bij het remmen.. soms (en dan vaak overdag) is dit nauwelijks zichtbaar. Ik snap niet waarom de extra zichtbaarheid niet zou mogen, zie het als het derde remlicht (nu dan tweede, duh).
 
Bij sommige auto's heb je geen derde remlicht en lichten de normale achterverlichting extra op bij het remmen.. soms (en dan vaak overdag) is dit nauwelijks zichtbaar. Ik snap niet waarom de extra zichtbaarheid niet zou mogen, zie het als het derde remlicht (nu dan tweede, duh).
Ach, nog niet zo lang geleden (relatief dan) was een derde remlicht bij de auto nog verboden.. Nu is het verplicht (vanaf bepaald jaartal).
 
Jij voorspelt nu dus dat we over een aantal jaar allemaal met verlichte helm rijden? :P
 
Ergens al eens iets vergelijkbaars behandeld op MF. Waar het op neer kwam, was dat dit een extra licht is, wat niet mag.

Ik kan zo het topic niet terug vinden. Waarom zou dit verboden zijn? Ik deel namelijk de reactie niet dat de artikelen 5.4.51 en 5.4.57 van de Regeling Voertuigen dit niet toestaan. Artikel 5.4.65 RV geeft de verbodsbepaling:
Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen niet zijn voorzien van: a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikel 5.4.51, 5.4.51a, 5.4.57 en 5.4.57a en is voorgeschreven of toegestaan, en b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

Als we naar de definitie van deen motofiets kijken is deze als volgt:
motorfiets: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L3e of L4e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als motorfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een motorfiets is;

Nergens wordt er gesproken over de berijder. Ook in het voertuig aanwezige lichten zijn niet van toepassing omdat de berijder geen onderdeel is van dat voertuig, nog dat het lampje (naar ik aanneem :') ) in de berijder aanwezig is.
Je houdt hetzelfde over als iemand die een witte, rode of blauwe flare op de weg legt. Wenselijk? Nee. Verboden, nee. Artikel 5? Dan moet er echt concreet gevaar zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ergens al eens iets vergelijkbaars behandeld op MF. Waar het op neer kwam, was dat dit een extra licht is, wat niet mag.

Dat was een helm met wit licht naar achter oid. Dat dat niet mag lijkt me helder. Dit is echter een achter/remlicht dat bovendien de juiste kant op straalt.

Zal waarschijnlijk ook niet mogen maar 'hinderlijk' kan ik het niet echt vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan