Brakke voorvering

Sidewinder

MF veteraan
13 feb 2003
2.611
0
De laatste tijd bemerk ik dat de dempende werking van mijn voorvork steeds minder wordt. Wanneer ik de rem aanrek duikt ie al snel helemaal in. Na een beetje hier gelezen te hebben lijkt het een tekort aan olie te zijn in de vork. Vreemd want hij lekt niet. De keerringen die zichtbaar zijn zien er wel beschadigt uit maar er zit geen olie aan de vork.

Mijn Suzuki GSX 600 f is van 1996 en heeft ongeveer 63000 km gelopen. Dus mischien is de olie gewoon oud ?

Ben eigenlijk pas kort bezig met zelf sleutelen, heb het geld gewoon ff niet om alles te laten doen maar wil zeker niet bezuinigen op onderhoud. Moet binnenkort toch een beurt doen en wil eigenlijk dan gelijk de vork er maar onderuit halen voor een beetje onderhoud.

Wat voor problemen kan ik tegen komen en waar moet ik op letten ?
 
gewoon nieuwe olie er in. deze word oud en er zat bij mij zelf water in (zal wel condensvorming zijn geweest) olie was wit.
als je een aftapbout hebt is dit makelijk, deze zit onder aan de veerpoot.
die er uit draaien olie er uit laten lopen bout.
heb je geen aftapbouten zoals bij mijn suzuki gsf 600 n dan moet je het voorwiel er uit halen, dus eerst remmen er af dan de ashouderbouten los en dan de as zelf losdraaien.
spatbord verwijderen. (let goed op deze wil niet meer erop als t wil er al in zit)
en hierna bijde vorkpoten er 1 voor 1 uithalen de bovenste moer verwijderen (die zal wel een mooie naam hebben maar weet ik niet) denk er wel om dat er nog wat druk achter de veren staat. poten op de kop, laten leglopen en weer volgooien.
eventueel met wat stugere olie 10W 15W of nog dikker.
sucses!
 
De zwarte ring die je ziet zitten is je stofkap, daaronder zit je olie keerring. Wip met een schroeven draaier even deze stofkap omhoog en kijk of de keerring die je dan ziet zitten ook droog is, als dit zo is kun je idd. de oude olie aftappen en nieuwe erin doen.
 
Ben bang dat die spontaan in stukken uit een valt als ik daar een schroevendraaier onderzet. Voor het mooi zou ik die ook willen vervangen. Dit zou mogenlijk moeten zijn als die bovenste schroeven op me kroonplaat los maak.
 
ik denk ook dat een oliewissel al een wereld van verschil is.

heb zelf de 750 met vergelijkbare kmstand inmiddels, was niet te spreken over de voorvering aangezien ik soms gewoon met de kuip op het spatbord zat :?

had 1 van de keeringen lek en deze door een kennis laten vervangen, bleek dat in de andere poot amper olie zat ;)

de lekke was ook al bijna leeg dus logisch dat het beroerd veerde. na de nieuwe keeringen en de nieuwe olie herken ik de voorvork niet meer terug. overwoog destijds serieus andere veren (progressieve) van wp ofzo maar kan voorlopig hier echt wel weer mee leven :)


edit: het veren was vanaf aanschaf al beroerd terwijl de lekke keering pas een jaar later kwam.
 
Ga me dus maar eens verdiepen in een het reviseren van de voorvork dus. Heeft dit nog een kans van slagen voor iemand die dit voor het eerst gaat proberen ?

Heb onlangs momentsleutels en een setje steekringsleutels van Rahsol (gedore) gekocht dus met gereedschap ben ik op de goede weg. Heb ik voor me voor veren nog speciale tooltjes nodig die handig kunnen zijn ?
 
Ga me dus maar eens verdiepen in een het reviseren van de voorvork dus. Heeft dit nog een kans van slagen voor iemand die dit voor het eerst gaat proberen ?

Heb onlangs momentsleutels en een setje steekringsleutels van Rahsol (gedore) gekocht dus met gereedschap ben ik op de goede weg. Heb ik voor me voor veren nog speciale tooltjes nodig die handig kunnen zijn ?

bij de how-to's staat een handleiding met foto's volgens mij.

zelf durfde ik het niet aan en heb de hele motor weggebracht naar een kennis, voor jou mischien een optie om de vorkpoten te demonteren en mocht je er zelf niet uitkomen deze gewoon weg te brengen?
 
ik zou zeggen, gewoon zelf doen.
beetje grensverleggend aan het werk gaan, als je beetje handig wilt worden en je bent dit niet dan leer je dit niet uit boeken is mijn mening.
En een voorvork is eigenlijk heel simpel als je het 1 keer gezien hebt.
in het geval je er niet uit komt gewoon even posten hierzo.
altijd wel iemand die je uit de brand kan helpen!
sucses!
 
Als je dan toch die vorkpoten eruit demonteert, zet er dan gelijk progressieve voorveren in, ben je meteen voor altijd van dat duiken af :P :P ...........maarja, moet je wel de centen voor hebben *D *D
 
Ben met eerder posters eens dat olie af en toe vervangen moet worden. Zelfs als je die er na een zeg 10 dkm uithaalt weet je niet wat voor troep je ziet, laat staan na 60 dkm. Bij de meeste motoren is olie vervangen goed zelf te doen, de genoemde aftapplug -als je het geluk hebt die te hebben- maakt het al helemaal makkelijk.

Setje progressieve veren met olie en handleiding hoeft niet meer te kosten dan 99 Euro. Bij de meeste motoren het geld meer dan waard, maar ff alleen de olie verversen kan al flink verschil maken en iedereen legt de lat op z'n eigen hoogte nietwaar?

Veel suc6, Dutch
 
Waarschijnlijk gaat de motor 2 rond 2 februeri weg voor een niet gecastreerde fiets. Of ik moet toch verweg gaan afstuderen dan rijd ik deze nog wel ff af. 1000 km per week wil ik niet op een nieuwe supersport doen. Beetje zonde binnen een half jaar 20000 km rijksweg op een fiets.
 
Mocht je het met een beetje hulp willen doen, ik heb in zoetermeer een gargebox met heftafel en alle gereedschappen om je motor te kunnen repareren, ook genoeg kennis om je te helpen met de vering. En eventueel andere reparatie's
 
Mocht je het met een beetje hulp willen doen, ik heb in zoetermeer een gargebox met heftafel en alle gereedschappen om je motor te kunnen repareren, ook genoeg kennis om je te helpen met de vering. En eventueel andere reparatie's

Dank je voor het aanbod. Maar heb zelf via me werk beschikking over een mooie verwarmde werkruimte. Ben er ondertussen achter dat je er wel 4 keer langer over doet maar uiteindelijk weet je wel precies hoe het in elkaar zit.
 
Chevy454 moet ff met Motorbazaar mailen, kan ie toch mooi een paar tientjes op zak houden. :)

Ik moet dan 100km verder gaan rijden wat me benzine en tijd kost om enkel tientjes te besparen. Als het nu gigantisch veel zou schelen zou het wel de moeite waard wezen maar voor zulk spul ga ik wel naar de motorzaak waar ik altijd goed bedient wordt en daar dan ook graag mijn geld achter laat.
 
kheb vorige week 2 poten uit elkaar gehaald van dat model. onderaan zit een aftapboutje, gewoon eruit halen. let op het spuit een eind weg. allebei de kanten tegelijk.
als hij leeg lijkt, moet je een aantal keren flink veren, zodat de laatste restjes olie eruit spuiten.
daarna bovenin de dop losdraaien, en nieuwe olie in donderen. ik vond het best lastig om de juiste hoeveelheid erin te gooien, zonder boek bij de hand, maar hier hebbie de juiste pagina:

http://wuffen.nl/fotos/extrazooi/OlieGSX.jpg (Olie enzo)
 
Ik moet dan 100km verder gaan rijden wat me benzine en tijd kost om enkel tientjes te besparen. Als het nu gigantisch veel zou schelen zou het wel de moeite waard wezen maar voor zulk spul ga ik wel naar de motorzaak waar ik altijd goed bedient wordt en daar dan ook graag mijn geld achter laat.

Een goede dealer is wel wat waard, goed om die in ere te houden (dat mag ook wel eens gezegd worden). Is ook de reden dat ik errug terughoudend ben met helmen en kleding: eerst passen en advies vragen bij een motorzaak en dan voor 2 euro minder op internet bestellen is ook niet mijn ding.

Maar voor de doe-het-zelver die weet wat ie wil (is ook niet zo moeilijk: voorvorkset CBR600F of remleidingset GSX-R750 om maar eens een zijstraat te noemen) is Motorbazaar imho een goed alternatief. Omrijden is niet nodig, voor 5,50 porto brengt tante post het nog aan je voordeur ook :)

Groetjes, Noud
 
Terug
Bovenaan Onderaan