Brandplekken na schuiver

funrider

Rookie
28 jul 2008
23
0
Hoogezand
Beetje vreemd topic, maar ik wil graag eens kijken of er meer mensen ervaring hebben met het fenomeen van brandplekken na een schuiver.

Afgelopen zondag een flinke domper meegemaakt. Na een lekker eindje gereden te hebben waren we bijna aan het eind van onze bestemming (lees 20 meter), waarbij ik in een flauwe bocht merkte dat mijn voorrijder stil stond en in een fractie van een seconde probeerde bij te remmen....ofwel, in bocht, gas los, (te hard) bijremmen...geen houden an. Met gangeje van 20 km per uur onderuit. Afin...5 meter doorglijden op het asfalt leverde (na flink wat gevloek op mezelf) me dus een flinke deuk in m'n ego op.

Nu ben ik van het type "altijd beschermde kleding aan". Ik had net een nieuw pak van dane (welke nu bij de vuilnis kan). Echter heb ik ook flinke schaafplekken op mn arm....en dit is iets wat ik niet had verwacht.

De motorjas was nog compleet in takt, zowel binnen als buiten en toch heb ik behoorlijke schaaf/brandwonden op mijn arm ;( . Moet er niet aan denken hoe het er uit had gezien als ik bijvoorbeeld alleen in t-shirt had gereden wat je bij sommige rijders ook wel ziet.....

Maar....komt dit jullie bekend voor??? Ik dacht juist dat beschermende kleding dit soort dingen voorkomt :? . Ik had onder mijn pak dan wel een t-shirt aan en dan vraag ik me af of ik dit bijvoorbeeld had kunnen voorkomen door een shirt met lange mouwen of was het dan in mn huid gebrand.

Kortom...dit geintje heeft me gelukkig niet onzeker gemaakt over het rijden maar heeft wel een aantal vragen bij me opgeroepen.

Wat is jullie ervaring hiermee?
 
Nooit als kind gevallen met je fiets ?
Aan je lange broek niks te zien ... maar daaronder serieuze schaafwonden ....

Iets dragen is nog altijd beter dan niets dragen.
 
Ooit een schuivertje gehad met zo'n 100 kmpu in de bocht. Alpinestars velletje had zn werk goed gedaan maar was wel zo goed als door. Na mezelf elemaal doof te hebben gescholden opgestaan en niks aan het handje verder (persoonlijke schade dan)
 
Met 140 onderuit gegaan met beschermende jas- en van mijnpols tot elleboog een schaafplek - hoe dat kwam? - Jas was omhoog geschoven. Dat gaat zo razendsnel dat je denkt dat er niks verschoven is dus bij jou misschien ook wel
 
Yep, heb ik ook gehad, schuivertje gemaakt en ondanks leer toch een rare brandplek op mijn arm.

Mijn verklaring: je leren pak "zet" zich eerst. Je pak hapt in het asfalt, maar je arm heeft wat bewegingsvrijheid in je pak. Dat kleine stukje wrijving is zo heftig dat daardoor je brandplek ontstaat. In mijn geval stond het gaas van de binnenvoering letterlijk in mijn arm.

Op mijn heup werkt het ook trouwens :(
 
Da's wrijving tussen tussen het pak en je huid. :Y Komt heel vaak voor.
 
Laatst bewerkt:
Was/is een textiel pak van Dane. Spiksplinternieuw roept er hier eentje naast me (verjaardagscadeau....)
Hoorde dat je met leer dit soort geintjes niet hebt....of is dat een fabel? Ben in dat geval weleens benieuwd hoe Rossi uit de grindbak stapt nadat hij hij een lekkere schuiver heeft gemaakt. Maar ik begrijp dat er niet echt veel aan te doen is. Niet dat ik van plan was dit nog een keer mee te maken, maar toch....je weet het nooit he.
 
Da's wrijving tussen tussen het pak en je huid. :Y Komt heel vaak voor.


:Y

ik had het al n x gezien bij blik op de weg daar was ook iemand onderuit geschoven...had ook schaaf / brandplekken... lijkt mij ook gewoon wrijving tussen pak en huid..
 
Was/is een textiel pak van Dane. Spiksplinternieuw roept er hier eentje naast me (verjaardagscadeau....)
Hoorde dat je met leer dit soort geintjes niet hebt....of is dat een fabel? Ben in dat geval weleens benieuwd hoe Rossi uit de grindbak stapt nadat hij hij een lekkere schuiver heeft gemaakt. Maar ik begrijp dat er niet echt veel aan te doen is. Niet dat ik van plan was dit nog een keer mee te maken, maar toch....je weet het nooit he.
rossi komt nooit in de grindbak,laat dat maar aan stoner en pedrosa over.....owja en de kawarijders natuurlijk :+


ot: zolang je pak niet net zo strak zit als een 2e huid heb je kans dat je tussen de lagen schuurplekjes kunt krijgen
 
Denk inderdaad dat het met leer niet was gebeurd, omdat dat strakker om je heen zit. Zelf ook met 50+ onderuit gegaan. Beperkte schade aan het pak en niets aan mijn huid, terwijl ik toch wel een stukje gegleden heb.
Sterkte verder.
 
Toch wel apart ...
Ik heb ook weleens een schuivertje gemaakt,
maar heb er nooit brandplekken aan over gehouden.
Wel een heleboel andere dingen, had ik mogen kiezen,
dan had ik wel voor de brandwonden gegaan :Y .
Maar goed, ik draag nog geen leren pak,
dus heb ik dit topic misschien ook niet zoveel te zoeken.
Ik rij zowat het hele jaar door in m'n "Grand-Canyon" (airvent) broek,
en m'n Macna Coast (airvent) jas (tenzij onder de 5 grd).
Kan't je best aanraden hoor, al schijnt leer ook super te zijn :? .
 
Laatst bewerkt:
Veel wond vocht , schrijnende pijn , voelt echt aan als 2e graads brandwond :(

Krijg het weer eens niet voor elkaar om meerdere foto's te plakken :X B|
 
Laatst bewerkt:
Yep, heb ik ook gehad. Ik heb er zelfs blijvende littekens op mijn arm aan over gehouden. Niet heel erg, maar toch. Ik ben gegaan met ongeveer 75 km/h.

Maar ik ben erg blij dat ik mijn pak aanhad, want ik wil niet weten hoe het er uit had gezien zonder pak. :N
 
Was/is een textiel pak van Dane. Spiksplinternieuw roept er hier eentje naast me (verjaardagscadeau....)
Hoorde dat je met leer dit soort geintjes niet hebt....of is dat een fabel? Ben in dat geval weleens benieuwd hoe Rossi uit de grindbak stapt nadat hij hij een lekkere schuiver heeft gemaakt. Maar ik begrijp dat er niet echt veel aan te doen is. Niet dat ik van plan was dit nog een keer mee te maken, maar toch....je weet het nooit he.

je hebt leer en leer , zit soms behoorlijk kwaliteitsverschil in ,vaak de goedkopere pakken hebben ook minder kwalitatief leder dus ook minder slijtvast, dan hebben de goedkopere pakken ook vaak een voering die bij het glijden de hoge wrijvingstemperatuur niet aankunnen en verbranden , na een glijpartij is je pak dan nog relatief heel en is de voering in je huid gebrand , ik heb zelf een MJK maatpak , kost wel wat maar dan heb je ook wel kwaliteit en dat heeft zich al bewezen na een foutje :$ op Assen , mijn motto is dan ook : bezuinig niet op kleding , laterrr :W :W
 
Laatst bewerkt:
Ik ben met mijn textielletje (pak dan dus, met protectoren en zo) met ongeveer 70 onderuit gegaan. :X
Draag daar dan dus wel gewoon een spijkerbroek en t-shirt onder. :Y
Had alleen een wondje op mijn pols omdat mijn handschoen opgestroopt was. :(
Verder aardig blauw rondom, maar heel en niet geschaaft of verbrand. :W
Mijn pak was wel goed heet geweest want er zaten plekken op die gewoon gesmolten waren. Het is dus goed mogelijk dat als ik geen protectoren en 'eigen' kleding aan had gehad, ik ook verbrand zou zijn geweest.
 
Zelf draag ik strakke thermokleding onder mijn pak omdat ik het anders niet meer uit krijg...

Maar volgens mij helpt het ook voor een groot deel tegen schaafplekken bij een schuivertje?
 
Hoe strakker de kleding hoe minder last je hiervan hebt. Lange onderkleding scheelt ook..
Dus een lekker strak leren pak met onderkleding en je zal goede kans weinig last hiervan hebben. Met een textiel pak, wat altijd wat ruimer zit, is dit inderdaad vrij normaal.
Het stroopt ook wel wat op, maar het zal echt niet zo zijn dat je met je blote arm op het asfalt hebt gezeten, wat iemand hierboven insinueert. Dan zou het ook vol vuil en zo zitten, had je wel gezien dan ;).
 
Het is maar een vermoeden, maar ik denk dat de brandwonden komen door de hitte die ontstaat door het glijden van je pak over de weg. Die hitte wordt door gegeven naar je huid > huid verbrandt.
De wrijving tusen je huid en het pak kan nooit veel zijn want het beweegt alleen op het moment dat je pakt aan de weg gaat plakken. Tijdens het schuiven zal de positie van je huid ten opzichte van je pak niet veel veranderen. Ook het feit dat mensen patronen van de binnevoering in hun huid terugvinden betekend dat die niet verschoven is tijdens het 'inbraden'.
Waarschijnlijk isoleert leer wat beter als textiel zodat je er in een leren pak minder last van hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan