Brandstof: hogere octaan - schonere verbranding

pegaso-rider

MF veteraan
6 aug 2011
1.051
12
Fryslân
Eigenlijk is mijn vraag heel eenvoudig en met ja of nee te beantwoorden. Zorgt een hogere octaan gehalte voor een schonere verbranding in de motor?
 
V-power was altijd RON97, alleen deze is niet standaard. 95 en 98 is dat wel. Maar; het was geen RON98 maar 97; dus mag er geen label van 98 op. Vandaar dat V-Power altijd het label droeg van 95; terwijl de klopvastheid 97 was. Nu dus 98; dus ze zullen overal wel nieuwe stikkers gaan plakken ;)

Vond de RON95 al vreemd, meende dat het idd 97 was. Dit verklaart 't :) . Marketing technisch verkoopt zo'n RON98 sticker vast beter.
 
Vond de RON95 al vreemd, meende dat het idd 97 was. Dit verklaart 't :) . Marketing technisch verkoopt zo'n RON98 sticker vast beter.

Was een wettelijk dingetje , alleen 95 en 98 staan daar in , aangezien 97 geen 98 was moesten ze 95 op de pomp zetten
Waarom het niet van het begin 98 was is mij een raadsel , lijkt me niet zo'n probleem te zijn om er 1% meer van te maken
Ookal omdat V power in Duitsland 100 is
Ben er wel blij mee , mijn auto heeft 98 nodig en pompen met super waren best erg zeldzaam
 
Het is wel zeker dat het blok inwendig schoner word,wel is het de vraag of bij met name oudere motoren die niet eerder op V power gereden hebben dat wenselijk is,ik heb een
oude FZR1000 gehad en was over gestapt op V power,wat er gebeurde was dat het olieverbruik wat eerst een liter op 4000km was steeds hoger werd,en na ongeveer 3000km
naar 1 op 1600 steeg ,waarschijnlijk omdat de V power de kool verwijderde die de olieschraapveren nog enige steun gaf bij het afdichten.Ik zou anders geen andere verklaring
kunnen geven voor het zo snel toenemende olieverbruik.Blijft dan wel het feit dat
die motor eigenlijk aan revisie toe was,hij reed verder nog prima.

Dat jij nog geen baan hebt bij TNO of AKZO of iets dergelijks...
Jouw analytische manier van werken is geen speld tussen te krijgen, en je materialen kennis getuigt van een hoog niveau .....wetenschappers over de hele wereld zouden aan je voeten liggen
 
Dat jij nog geen baan hebt bij TNO of AKZO of iets dergelijks...
Jouw analytische manier van werken is geen speld tussen te krijgen, en je materialen kennis getuigt van een hoog niveau .....wetenschappers over de hele wereld zouden aan je voeten liggen
Heb je ook nog een inhoudelijke reactie?

Ok, ik moest er wel om lachen

In moto73 heeft eens een motor (volgens mij kawa zx6r) gestaan welke een jaar lang in bruikleen was als duurtester en waarmee voornamelijk V-power werd getankt. Dit was de motor welke op de jaarbeurs in onderdelen eindigde. De monteu
 
Wel een voorbeeld uit de praktijk,ik was toen op bezoek bij Hoegee motortechniek,
hij was een Hayabusa blok aan het opvoeren en was verbaasd hoe schoon de kleppen
waren,de eigenaar had alleen maar met V power gereden.
Lang geleden, toen ik nog in een Toyota garage werkte, een klant in het bezit van 2 Toyota Crowns, met meer dan 650.000km en 820.000km op de teller, originele motorblokken. Van die laatste moest de cilinderkop pakking vervangen worden, was de eerste grote herstelling in de loop van die auto. Cilinderkop, kleppen, pistons en cilinderwanden waren nog heel mooi. De geplande revisie van het motorblok (wat in samenspraak met die klant besproken was, omdat hij de 1 miljoen wilde halen, die hij intussen wellicht heeft), werd afgelast.

Cilinderkop gevlakt, was ook amper nodig. Alles weer in elkaar en die schone bak reed steeds op 95, stamt uit de tijd dat de 95 zelfs nog niet zo in was, en meneer tankte zelfs regelmatig bij de "bruine pompen" ...

... tegenovergesteld voorbeeld dus ...

Ik hoor het graag, al die beweringen van tankstations dat hun benzine meer energie en een schonere motor oplevert bij een lager verbruik ... die eerste twee in minieme mate misschien, dat laatste helemaal niet.

Dus, ik tank lekker Euro 95 E10, want als ik 98 moet tanken kost mij dat 1,498€/L, ik vind die 1,298€/L voor de E10 al onmenselijk ...
Om nog maar te zwijgen over die torenhoge 1,241€/L voor de diesel, gelukkig verbruikt een diesel auto nog steeds bijna 2L/100km minder ... maar het gaat hier niet om diesel natuurlijk
 
Wat ze bij de tankstations niet zullen beweren is onze benzine verhoogd het verbruik,vervuild
u motor meer dan de benzine van de concurrentie ,dus koop alstublieft onze benzine dan gaat
u motor minder lang mee.Het maakt verder ook weinig uit welke meuk je in je tank gooit
zolang het aan de eisen van je voertuig fabrikant voldoet,heb je een beter gevoel bij de dure
sapjes tank dan vooral die,of het helpt is de vraag,kwaad kan het niet voor je voertuig,wel
voor je portemonnee.
 
zolang het aan de eisen van je voertuig fabrikant voldoet,heb je een beter gevoel bij de dure
sapjes tank dan vooral die,of het helpt is de vraag,kwaad kan het niet voor je voertuig,wel
voor je portemonnee.

98 rijdt zuiniger dan 95, dus een deel van het prijsverschil verdien je terug. 95 blijft alsnog wat economischer dan 98 qua prijs per kilometer, maar het is minder dan het verschil wat je op de pomp ziet staan. Helemaal als je in beschouwing neemt dat de ethanol van 95 op langer termijn mogelijk kosten door schade aan rubbers etc. veroorzaakt. Daarbij rijden bepaalde voertuigen prettiger op 98, ik merk iig wel (iets) verschil tussen 95 & 98.
Voor die paar euro die het per tank scheelt en gezien ik niet zo veel kilometers maak ga ik altijd voor 98.
 
Laatst bewerkt:
98 rijdt zuiniger dan 95, dus een deel van het prijsverschil verdien je terug. 95 blijft alsnog wat economischer dan 98 qua prijs per kilometer, maar het is minder dan het verschil wat je op de pomp ziet staan. Helemaal als je in beschouwing neemt dat de ethanol van 95 op langer termijn mogelijk kosten door schade aan rubbers etc. veroorzaakt. Daarbij rijden bepaalde voertuigen prettiger op 98, ik merk iig wel (iets) verschil tussen 95 & 98.
Voor die paar euro die het per tank scheelt en gezien ik niet zo veel kilometers maak ga ik altijd voor 98.
Volgens mij is dat (kleine) verschil er alleen als je een klopsensor hebt.
Heeft jouw motor een klopsensor?
 
98 rijdt zuiniger dan 95, dus een deel van het prijsverschil verdien je terug. 95 blijft alsnog wat economischer dan 98 qua prijs per kilometer, maar het is minder dan het verschil wat je op de pomp ziet staan. Helemaal als je in beschouwing neemt dat de ethanol van 95 op langer termijn mogelijk kosten door schade aan rubbers etc. veroorzaakt. Daarbij rijden bepaalde voertuigen prettiger op 98, ik merk iig wel (iets) verschil tussen 95 & 98.
Voor die paar euro die het per tank scheelt en gezien ik niet zo veel kilometers maak ga ik altijd voor 98.

nou laat de energiewaarde van die twee dan maar zien...
Alleen daarmee kun je laten zien dat een van de twee meer potentie heeft om zuiniger te rijden...
En met energie waarde bedoel ik dus gemeten, niet van je broers zijn buurman gehoord die een nichtje had die bij shell achter de kassa zat...
Benzine levert volgens mij rond de 10Kwh per liter, ongeacht de soort
 
Terug
Bovenaan Onderaan