brandstof probleem zx6r '96

zante

Rookie
26 mrt 2012
12
0
arnhem
Hoi,

Ik heb sinds een jaar of 4 een zx6r uit '96.
De motor is mij altijd zeer goed bevallen, echter heeft ie sinds vorig jaar enkele problemen.
Het begon vorig jaar zomer met een lekkende benzinekraan op de reserve stand.
Aangezien de hoofdstand niet lekte ben ik deze maar blijven gebruiken.
De motor had naast de lekkende benzinekraan nog een probleem:
1>Het duurde enkele seconden voordat de motor na het starten liep.
2> motor loopt nauwelijks stationair, choke moet vol open staan, anders slaat ie af, ook onder het rijden.
3> Bij rijden "smoort" het toerental bij 6 á 7000.

Nagekeken/opgelost:
brandstof kraan heeft nieuw rubber, géén lekkage meer
brandstof filter en brandstof leidingen vernieuwd
stekkers/draden electrische installatie

De brandstof pomp heb ik los op een accu getest en werkt dan goed.
Echter als ik de brandstofpomp weer aansluit, gebeurt er niets meer, ook niet na inschakelen contact en/of startbutton.

Ik vermoed dat het brandstofrelais (CF308a) defect is.
Inmiddels ook doorgemeten, maar volgens mij is dit geen standaard relais, dus ik meet vreemde waardes.


Wie o wie kan me helpen ?

Met vriendelijke groet,
patrick
 
Hoi,

Als ik deze los test op 12V, dan werkt deze (in een testopstelling) naar behoren.
Kan ik de brandstofpomp dan nog op een andere manier testen.

Ik heb de brandstofpomp uit elkaar gehad, punten zijn ok en hij vonkt als de beste op 12V.

thnx en groet,
patrick
 
Hoi,

De winterperiode heeft ie stil gestaan, maar de motor heeft zo goed als het ging eens per maand 15 min gelopen.
Ik moest erbij blijven staan en gas blijven geven (1500-2000 rpm) zodra ie warm werd, omdat ie anders wilde afslaan.
Het opnieuw starten ging dan uiters moeizaam, wilde niet op toeren komen.

thnx en groet,
patrick
 
@exigence,
luchtfilter is ook vervangen, maar deze had ik verwijderd tijdens de laatste starttest.

Carburateurs schoonmaken is een goed idee, had ikzelf ook al bedacht en gaat waarschijnlijk aankomende weekend gebeuren als ik ook 2 setjes dubbele carb's voor mijn oltimer auto ga schoonmaken.

Echter dan heb ik nog steeds een probleem met de benzinepomp die niet werkt als ik het contact aanzet.
??????????

wie helpt ?

thnx en groet,
patrick
 
@alle

Pomp werkt in testopstelling, pomp op 12 accu, slang in flesje benzine, uitgaande slang in kannetje en pompen maar (en natte voeten, want het ging redelijk rap)
Conclusie: pomp werkt.

pomp inbouwen, slangen nog in flesje en kannetje, motor op contact en ...niets (geen natte voeten), ook niets na indrukken startknop.
Conclusie: pomp doet niets.

electrische kabels nagemeten van pomp, relais en fusebox, géén breuken.

eerste onderdeel voor/na de pomp is het relais (cf308a).
Volgens mij geen standaard relais van spoeltje en schakelcontact. (wie..??)

Heeft iemand hiervan een schema of meetgegevens ?
Weet iemand of dit het probleem kan veroorzaken.

thnx en groet,
patrick
 
@king-roy,

Maar als ik de pomp los test, en deze werkt, kunnen we er toch vanuit gaan dat deze goed is?
of niet ?

De pomp werkt alleen niet als ik hem in de motor gebruik.
redenatie is dan dat de aansturing defect is, toch ?
Daarom verdenk ik het relais.

Jouw redenatie ?

thnx en groet,
patrick
 
pomp werk ff als je het contact aanzet om de verdampte benz in je carb aan te vullen als de motor loop hoor je hem af en toe als je rijd tik hij continu want dan verbruik je benzine doet de pomp het niet dan loop hij tot je carb leeg zijn daarna niet meer want dan krijg hij geen benzine meer
maar hij loop zeg je dus de pomp werk
 
@turtle power,

Dat is wat er nu gebeurt met de benzinepomp, afgezien of de carb vuil zijn of niet.
Het gaat ff om de benzinepomp.
Zoals al eerder gezegd werkt deze in een testopstelling, direct aangesloten op een accu 12V.
Als ik de benzinemotor vervolgens inbouw en het contact aan zet dan doet de benzinepomp niets. Ook niet als ik de startbutton indruk.

wat kan er verder dan defect zijn, benzinepomprelais ? fusebox (zekeringen zijn ok) ?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

thnx en groet,
patrick
 
maar loop de motor want ik lees dit
1>Het duurde enkele seconden voordat de motor na het starten liep.
2> motor loopt nauwelijks stationair, choke moet vol open staan, anders slaat ie af, ook onder het rijden.
3> Bij rijden "smoort" het toerental bij 6 á 7000.

en als de pomp het niet doet krijgen de carb geen druppel dus doet hij niets
 
@turtle-power,

Het begon vorig jaar zomer met een lekkende benzinekraan op de reserve stand.
Aangezien de hoofdstand niet lekte ben ik deze maar blijven gebruiken.
De motor had naast de lekkende benzinekraan nog een probleem:
1>Het duurde enkele seconden voordat de motor na het starten liep.
2> motor loopt nauwelijks stationair, choke moet vol open staan, anders slaat ie af, ook onder het rijden.
3> Bij rijden "smoort" het toerental bij 6 á 7000.

Deze winter de motor wel 1x per maand 15 min laten lopen, maar zoals aangegeven liep die niet netjes.
Begin maart vervangen: benzine- en luchtfilter, bougies, benzineslangen van tank en benzinekraan.
Daarna getest met de benzineslang niet aangesloten op de carburateurs maar in een kannetje.
Toen viel me op dat de benzinepomp het niet deed.

thnx en groet,
patrick
 
@=lvt=,
Doe ik meteen met de carb's schoonmaken in de ultrasoonbak.

Echter ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn eerste vraag waarom de brandstofpomp niet werkt. Kan het, het relais zijn, zoja heeft iemand schema's of meetwaarden. En indien nee, heeft iemand een idee wat het dan wel kan zijn.

thnx en groet,
patrick
 
@turtle-power,

Het begon vorig jaar zomer met een lekkende benzinekraan op de reserve stand.
Aangezien de hoofdstand niet lekte ben ik deze maar blijven gebruiken.
De motor had naast de lekkende benzinekraan nog een probleem:
1>Het duurde enkele seconden voordat de motor na het starten liep.
2> motor loopt nauwelijks stationair, choke moet vol open staan, anders slaat ie af, ook onder het rijden.
3> Bij rijden "smoort" het toerental bij 6 á 7000.

Deze winter de motor wel 1x per maand 15 min laten lopen, maar zoals aangegeven liep die niet netjes.
Begin maart vervangen: benzine- en luchtfilter, bougies, benzineslangen van tank en benzinekraan.
Daarna getest met de benzineslang niet aangesloten op de carburateurs maar in een kannetje.
Toen viel me op dat de benzinepomp het niet deed.

thnx en groet,
patrick
ook niet tijdens starten en vanaf kraan naar pomp
anders ff relai doorverbinden kijken wat hij doet
 
@turtle-power,

Je had gelijk, en mijn vermoedens waren ook goed, het was het relais.
Hij zuigt nu weer als de beste :Y :Y

thnx.

Maarre nog een vraag:
Er komt nu een zwarte, naar benzine ruikende vloeistof uit de dikke carterontluchtingsslang zetten, nadat de motor 10 seconden liep.
Deze had ik nog niet aangesloten maar hing naast de motor (wederom natte voeten).

Ik heb voor de zekerheid de motor direct uitgezet en daarna het glaasje van het oliepijl bekeken.
Normaal was dit altijd een bruinige vloeistof en ook niet helemaal vol als de motor rechtop stond (net onder bovenste streepje)
Nu zit het glaasje helemaal vol met zwarte vloeistof, ook als ik de motor rechtop zet.

Volgens mij is er benzine bij de olie in het carter terechtgekomen of niet ?
zoja, hoe is dit dan gebeurt ?

En nu: olie aftappen, ff nieuwe goedkope olie om te spoelen daarna oliefilter en olie vervangen ? of anders ?

wederom mijn dank..!!

groet,
patrick
 
Terug
Bovenaan Onderaan