Brandstof verbinding mikuni carberateurs Yamaha FZS600

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik ben de Mikuni carburateurs van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 aan het reinigen omdat deze vol met roest zaten en lekten. De brandstof aansluiting tussen carb 1&2 en 3&4 wordt met elkaar verbonden dmv een stalen buisje met aan beide kanten een O-ring. Helaas is het niet een standaard O-ring met een ronde rand, maar 1 met een platte rand. De O-ring steekt iets uit ten opzichte van het stalen buisje waar hij op zit. Ongeveer 0,5mm maar hij schuift heel makkelijk de carburateur in en ik heb niet het idee dat het heel goed afsluit. In het Haynes WPHB staat:

Where fitted install new O-rings on the fuel and vent fittings. Lubricate the O-rings with a light film of oil and install the fittings into their respective holes, making sure they seat completely.

Ik veronderstel dat de O-ring met olie ingesmeerd moet worden omdat deze zo strak hoort te passen dat deze anders moeilijk in de “benzine aansluiting” van de carburateur past. Is dat zo? Die van mij schuift heel makkelijk naar binnen.

Ik wil liever niet 4 O-ringen kopen van Yamaha. Deze kosten 32 euro voor 4, plus ik wil graag dit weekend mijn carburateurs weer in elkaar zetten en wil niet wachten tot de O-ringen binnen zijn.

- Moet het moeilijk zijn om de buisjes in de carburateur te schuiven?
- Is er een andere oplossing om ervoor te zorgen dat de aansluiting stevig en lekdicht is? Bijvoorbeeld een soort van teflon tape om het buisje wikkelen? Of kan ik een standaard O-ring gebruiken met een ronde rand.

Bedankt voor de hulp!

IMG_20191005_081318.jpg
IMG_20191005_081435.jpg
IMG_20191005_081448.jpg
 
Ik zou de oude ringen gebruiken , maar eerst testen zonder de carbs op de motor te monteren . Als je geluk hebt zit het dicht , anders gewoon wachten tot je de nieuwe ringen hebt.
 
Die o- ringen hebben een platte kant omdat deze wss vervormt zijn . Koop wat nieuwe viton ringen en je bent voor jaren verlost van dit probleem. Of het moet je hobby worden .
Zoek ook in de airco revisie voor deze viton ringen.

Ik dacht in eerste instantie ook dat ze plat waren geworden doordat ze vervormt zijn. Maar bij de Yamaha dealer vertelden ze mij dat deze niet standaard waren. Alhoewel ik daar wel aan twijfel. Ik zit eraan te denken om het gewoon te proberen met standaard viton o-ringen. Wat bedoel je met airco revisie?

En sleutelen vind ik erg leuk, maar de hele tijd zoeken naar onderdelen is zeker niet mijn hobby (en dat neemt vooralsnog verruit de meeste tijd in beslag)!
 
Ik zou de oude ringen gebruiken , maar eerst testen zonder de carbs op de motor te monteren . Als je geluk hebt zit het dicht , anders gewoon wachten tot je de nieuwe ringen hebt.

Hoe kan ik dit testen? Door wat benzine in de benzineslang te gieten en kijken met een stukje wc papier waar het lekt? Blazen door de benzineslang en kijken of er lucht doorkomt?

En ze hoeven dus niet persee heel strak aan te sluiten?
 
Nee , se hoeven niet perse heel strak aan te sluiten. ( maar wel enige weerstand met het in elkaar schuiven ) Ik heb verleden week nog een paar honda carbs met de zelfde aansluitingen weer gemonteerd en het zit dicht. Ik gebruik een klein tankje die ik boven de carbs hang om te testen of het dicht zit , gewoon een uurtje laten hangen , dan mag het niet lekken.
 
Nou, als het de Yamaha dealer is die 32 euro voor 4 o-ringen vraagt, dan is het niet zo dat hij maar wat klept, maar dat er doelbewust klanten opgelicht wordt.

Natuurlijk staat het hem vrij om 1000% marge te rekenen maar om dit soort praktijken kopen mensen alles op internet, niet bij een motorzaak.

En dan niet gaan janken als je failliet gaat.
 
Nou, als het de Yamaha dealer is die 32 euro voor 4 o-ringen vraagt, dan is het niet zo dat hij maar wat klept, maar dat er doelbewust klanten opgelicht wordt.

Natuurlijk staat het hem vrij om 1000% marge te rekenen maar om dit soort praktijken kopen mensen alles op internet, niet bij een motorzaak.

En dan niet gaan janken als je failliet gaat.
Een dealer bepaald de prijs niet dat doet Yamaha zelf,en de marge voor de dealer bedraagt zo,n 30% geen 1000% dus.
Als je de prijslijsten van de fabrikanten gaat doorpluizen kom je de meest ongelofelijke bedragen tegen,maar als het een speciaal
onderdeel is dan moet je wel,veel onderdelen kan je ook elders veel goedkoper kopen zoals o- ringen,die keuze is aan je zelf.
 
Laatst bewerkt:
Bij het bedrijf waar ik werk hebben ze een vrij simpele prijspolicy; is het een ‘gekocht’ component moet het zo goedkoop mogelijk aangeboden worden (veel klanten kopen om die reden bijvoorbeeld ook SKF lagers voor andere machines bij ons), is het een ‘getekend’ component en dus specifiek voor onze machines kost het (soms letterlijk) de hoofdprijs.

Daarom vind in het ook een beetje vreemd dat deze O-ringen zo duur zijn, kan me niet voorstellen dat dit speciale Yamaha onderdelen zijn...
 
Bij het bedrijf waar ik werk hebben ze een vrij simpele prijspolicy; is het een ‘gekocht’ component moet het zo goedkoop mogelijk aangeboden worden (veel klanten kopen om die reden bijvoorbeeld ook SKF lagers voor andere machines bij ons), is het een ‘getekend’ component en dus specifiek voor onze machines kost het (soms letterlijk) de hoofdprijs.

Daarom vind in het ook een beetje vreemd dat deze O-ringen zo duur zijn, kan me niet voorstellen dat dit speciale Yamaha onderdelen zijn...
Ik heb jaren bij een dealer gewerkt en bij sommige onderdelen is de prijs zo uit verhouding van de werkelijke materiaal kosten
dat je denkt ze hebben die prijs met een stel dobbelstenen bepaald,zo kunnen prijzen van bijvoorbeeld een linker of rechter stuurhelft
ook verschillen terwijl er precies evenveel materiaal voor gebruikt is om het te maken,en zo kan ik nog veel meer voorbeelden geven,
als je weet wat een motor een fabrikant aan materiaal kost om te maken ga je je echt afvragen of je niet opgelicht ben,maar er zijn natuurlijk
veel meer kosten die daar bij opgeteld moeten worden met een groot deel daarvan ontwikkelingskosten,lonen en belastingen.
 
Laatst bewerkt:
:^
Onderste link volgen.
site van technirub.
Ik heb bij de fazer van mijn zoon ook O ringen gebruikt.
Weet alleen de maat niet meer.
Dus gewoon even meten en rekening houden met de slijtage.
Bij technirub gewoon verschillende maten bestellen die daar in de buurt zitten.
De ringen kosten daar 0,15 per stuk of zo.
De verzend kosten zijn hoger als de o ringen zelf , maar veel goedkoper als de dealer
 
Ik ben de Mikuni carburateurs van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 aan het reinigen omdat deze vol met roest zaten en lekten. De brandstof aansluiting tussen carb 1&2 en 3&4 wordt met elkaar verbonden dmv een stalen buisje met aan beide kanten een O-ring. Helaas is het niet een standaard O-ring met een ronde rand, maar 1 met een platte rand. De O-ring steekt iets uit ten opzichte van het stalen buisje waar hij op zit. Ongeveer 0,5mm maar hij schuift heel makkelijk de carburateur in en ik heb niet het idee dat het heel goed afsluit. In het Haynes WPHB staat:

Where fitted install new O-rings on the fuel and vent fittings. Lubricate the O-rings with a light film of oil and install the fittings into their respective holes, making sure they seat completely.

Ik veronderstel dat de O-ring met olie ingesmeerd moet worden omdat deze zo strak hoort te passen dat deze anders moeilijk in de “benzine aansluiting” van de carburateur past. Is dat zo? Die van mij schuift heel makkelijk naar binnen.

Ik wil liever niet 4 O-ringen kopen van Yamaha. Deze kosten 32 euro voor 4, plus ik wil graag dit weekend mijn carburateurs weer in elkaar zetten en wil niet wachten tot de O-ringen binnen zijn.

- Moet het moeilijk zijn om de buisjes in de carburateur te schuiven?
- Is er een andere oplossing om ervoor te zorgen dat de aansluiting stevig en lekdicht is? Bijvoorbeeld een soort van teflon tape om het buisje wikkelen? Of kan ik een standaard O-ring gebruiken met een ronde rand.

Bedankt voor de hulp!

Bekijk bijlage 1433689Bekijk bijlage 1433690Bekijk bijlage 1433691

Goeie tip van me aan je een paar weken terug. Ik wees je op de lekkage.!
Kan niet in jouw knip kijken maar begrijp niet dat je miept over 32 euro.
 
Nee , se hoeven niet perse heel strak aan te sluiten. ( maar wel enige weerstand met het in elkaar schuiven ) Ik heb verleden week nog een paar honda carbs met de zelfde aansluitingen weer gemonteerd en het zit dicht. Ik gebruik een klein tankje die ik boven de carbs hang om te testen of het dicht zit , gewoon een uurtje laten hangen , dan mag het niet lekken.

De mijne hadden (vrijwel) geen weerstand meer bij het inelkaar schuiven. Ik heb er nu eentje vanaf gehaald en deze is keihard en uitgedroogd. Toch maar nieuwe bestellen. Ik denk dat ik ze bij technirub ga bestellen (tip van RG-Gamma) voor zo'n 15 cent per stuk. Daarna ga ik ze eerst even op lekken testen voordat ik ze weer monteer. Bedankt voor de hulp!
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk

Bedankt voor de link! Ik ga daar een stel verschillende maten bestellen, zodat ik kan proberen welke het best past. Ik denk inderdaad dat het gewone o-ringen zijn met ronde rand die vervormd zijn (misschien niet standaard maat).
 
Nou, als het de Yamaha dealer is die 32 euro voor 4 o-ringen vraagt, dan is het niet zo dat hij maar wat klept, maar dat er doelbewust klanten opgelicht wordt.

Natuurlijk staat het hem vrij om 1000% marge te rekenen maar om dit soort praktijken kopen mensen alles op internet, niet bij een motorzaak.

En dan niet gaan janken als je failliet gaat.

De prijzen die Yamaha rekent zijn shockerend en belachelijk. Elk klein stukje rubber of staal kost een klein fortuin. De Yamaha dealer is daar overigens zelf ook niet blij mee. Gelukkig is er Aliexpress en Amazon, anders had ik mijn motor die ik net gekocht heb alweer moeten verkopen.
 
De mijne hadden (vrijwel) geen weerstand meer bij het inelkaar schuiven. Ik heb er nu eentje vanaf gehaald en deze is keihard en uitgedroogd. Toch maar nieuwe bestellen. Ik denk dat ik ze bij technirub ga bestellen (tip van RG-Gamma) voor zo'n 15 cent per stuk. Daarna ga ik ze eerst even op lekken testen voordat ik ze weer monteer. Bedankt voor de hulp!
Wel ff op het juiste materiaal letten.
NBR en Vito zijn geschikt.
E10 en het brandstofsysteem
 
:^
Onderste link volgen.
site van technirub.
Ik heb bij de fazer van mijn zoon ook O ringen gebruikt.
Weet alleen de maat niet meer.
Dus gewoon even meten en rekening houden met de slijtage.
Bij technirub gewoon verschillende maten bestellen die daar in de buurt zitten.
De ringen kosten daar 0,15 per stuk of zo.
De verzend kosten zijn hoger als de o ringen zelf , maar veel goedkoper als de dealer

Ga ik doen, bedankt! Heb jij dan gekozen voor NBR O-ringen 70 shore A of NBR O-ringen 90 shore A? De binnendiameter van het gleufje waar ze in moeten is ongeveer 7mm. Ga er een aantal bestellen die daar in de buurt zitten zoals je oppert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan