Brandstof verbinding mikuni carberateurs Yamaha FZS600

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik ben de Mikuni carburateurs van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 aan het reinigen omdat deze vol met roest zaten en lekten. De brandstof aansluiting tussen carb 1&2 en 3&4 wordt met elkaar verbonden dmv een stalen buisje met aan beide kanten een O-ring. Helaas is het niet een standaard O-ring met een ronde rand, maar 1 met een platte rand. De O-ring steekt iets uit ten opzichte van het stalen buisje waar hij op zit. Ongeveer 0,5mm maar hij schuift heel makkelijk de carburateur in en ik heb niet het idee dat het heel goed afsluit. In het Haynes WPHB staat:

Where fitted install new O-rings on the fuel and vent fittings. Lubricate the O-rings with a light film of oil and install the fittings into their respective holes, making sure they seat completely.

Ik veronderstel dat de O-ring met olie ingesmeerd moet worden omdat deze zo strak hoort te passen dat deze anders moeilijk in de “benzine aansluiting” van de carburateur past. Is dat zo? Die van mij schuift heel makkelijk naar binnen.

Ik wil liever niet 4 O-ringen kopen van Yamaha. Deze kosten 32 euro voor 4, plus ik wil graag dit weekend mijn carburateurs weer in elkaar zetten en wil niet wachten tot de O-ringen binnen zijn.

- Moet het moeilijk zijn om de buisjes in de carburateur te schuiven?
- Is er een andere oplossing om ervoor te zorgen dat de aansluiting stevig en lekdicht is? Bijvoorbeeld een soort van teflon tape om het buisje wikkelen? Of kan ik een standaard O-ring gebruiken met een ronde rand.

Bedankt voor de hulp!

IMG_20191005_081318.jpg
IMG_20191005_081435.jpg
IMG_20191005_081448.jpg
 
Goeie tip van me aan je een paar weken terug. Ik wees je op de lekkage.!
Kan niet in jouw knip kijken maar begrijp niet dat je miept over 32 euro.

Ik denk dat je mij met iemand anders verwart. Ik heb even in mijn posts gekeken en je hebt me een tijdje terug gevraagd of ik je kon helpen met het vervangen van de afsluiting voor je benzineslang aansluiting op je carb.

32 euro voor 4 o-ringetjes die een paar cent kosten om te produceren is gewoon belachelijk en het probleem is dat het voor elk klein onderdeeltje is, dus ik ben zeer zeker niet klaar voor die 32 euro. Dat is voor mij gewoon onbetaalbaar en daarnaast in veel gevallen onnodig ...
 
Als de ringen vervormd zijn door het gebruik kan je ze een tijdje in kokend water laten liggen (magnetron). Meestal nemen ze dan weer de oorspronkelijke vorm aan.

Bedankt voor de tip! Ik heb een ringetje eraf gehaald en ze zijn keihard en uitgedroogd, tijd voor nieuwe ringetjes.
 
Ik denk dat je mij met iemand anders verwart. Ik heb even in mijn posts gekeken en je hebt me een tijdje terug gevraagd of ik je kon helpen met het vervangen van de afsluiting voor je benzineslang aansluiting op je Carb.

Nee ik verwar je niet met een ander maar boeit verder ook niet.

32 euro voor 4 o-ringetjes die een paar cent kosten om te produceren is gewoon belachelijk en het probleem is dat het voor elk klein onderdeeltje is, dus ik ben zeer zeker niet klaar voor die 32 euro. Dat is voor mij gewoon onbetaalbaar en daarnaast in veel gevallen onnodig ...

Tuurlijk is het belachelijk veel geld maar wat is het alternatief? Dat je doordrukt met halve zooi?! Nu ligt ie uit elkaar en pakte ik door.....
 
Tuurlijk is het belachelijk veel geld maar wat is het alternatief? Dat je doordrukt met halve zooi?! Nu ligt ie uit elkaar en pakte ik door.....
Het alternatief is al gegeven.
Het zijn exact dezelfde ringen, kost alleen een fractie van de door Yamaha geleverde.
Jij denkt zeker dat Yamaha eigen O ringen , lagers en andere standaard onderdelen laat ontwerpen ?
 
Krukaslagers van de tweetakten bijvoorbeeld??? die haal je echt niet bij SKF

Ik bestel ook al die quatsch bij CMSNL, maar ik weet wel dat het absurd duur is. Boutje kost ook 1000% meer dan bij de Hornbach, maar daar zit een verhal aan vast

Die 32 eurie zou je moeten betalen als je dealer die ringen werkelijk van Yamaha laat komen, nu betaal je 32 euro voor ringen waarvoor hij savons langs de Hornbach fietst.
Ik heb voor een versleten O-Ring ook wel eens een stukje garen onder de ring in de groef gedraaid, wel op een heel gevoelig plekje bij een RD, bij de water pomp, maar het werkte wel...
 
Ga ik doen, bedankt! Heb jij dan gekozen voor NBR O-ringen 70 shore A of NBR O-ringen 90 shore A? De binnendiameter van het gleufje waar ze in moeten is ongeveer 7mm. Ga er een aantal bestellen die daar in de buurt zitten zoals je oppert.
Shore is een maat voor de hardheid van het rubber. 70 is zachter dan 90.
Edit: iemand was mij voor.
 
Gewoon viton o-ringen halen bij de plaatselijke lagerboer. Was laatst bij Vota Seals in Amsterdam voor 8 van die dingen €1,50 kwijt en dan rond ik af naar boven. Bij twijfel over de maatvoering neem je de carburateurs mee of je meet de diameter van het gat in de carburateurs, diameter zitting in het busje en de breedte van de zitting op en laat de prof de maat bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon viton o-ringen halen bij de plaatselijke lagerboer. Was laatst bij Vota Seals in Amsterdam voor 8 van die dingen €1,50 kwijt en dan rond ik af naar boven. Bij twijfel over de maatvoering neem je de carburateurs mee of je meet de diameter van het gat in de carburateurs, diameter zitting in het busje en de breedte van de zitting op en laat de prof de maat bepalen.

Ik heb ze nu online besteld bij technirub. Handig dat je bij Vota Seals langs kan gaan met de onderdelen voor de maten! Ik heb net even gezocht, maar kan niet zo'n zaak in Utrecht vinden. Ik ga later nog even verder zoeken.

Ik heb ringetjes besteld met een binnen diameter van 6.8mm, 6.9mm & 7mm. Het buisje waar ze op moeten is 6.7mm a 6.8mm. Weet jij of je beter een ring kan nemen die een gelijke binnen diameter heeft of een wat grotere diameter dan waar hij overheen moet?
 
De o-ring zit in een groef welke de O-ring dus opsluit. Hier zijn normwaardes voor om exact te bepalen welke O-ring je nodig hebt.
op Eriks.nl en brammer.nl kan je hier veel over vinden. Middels deze documentatie en het vergelijken met jouw gemeten waardes kan je de juiste O-ring vinden.

Een ring diameter van rond 6.8 ~ 7 mm zal weinig verschil maken. Het gaat eerder om de verhouding tussen het huis en de verjonging in de as. Deze in combinatie met de snoerdikte bepalen hoeveel je de O-ring plet.
 
De o-ring zit in een groef welke de O-ring dus opsluit. Hier zijn normwaardes voor om exact te bepalen welke O-ring je nodig hebt.
op Eriks.nl en brammer.nl kan je hier veel over vinden. Middels deze documentatie en het vergelijken met jouw gemeten waardes kan je de juiste O-ring vinden.

Een ring diameter van rond 6.8 ~ 7 mm zal weinig verschil maken. Het gaat eerder om de verhouding tussen het huis en de verjonging in de as. Deze in combinatie met de snoerdikte bepalen hoeveel je de O-ring plet.

Thanx, das handig!
 
O-ringen kan je niet samen persen, enkel vervormen. het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de O-ring ùoet dus net iets kleiner zijn dan het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de groef waar ze in komt.
als ik groeven voor O-ringen maak, maak ik ze even breed als de diameter van de ring, en 20% minder diep.
bv : O-ring van 2mm :
opp = Pi x straal ² = Pi x 1 = Pi = 3,1415
groef = 2 x 2/100*80 = 2x 1,6 = 3,2

ideaal voor afdichtingen met O-ring die met bouten worden vast gezet zoals bv een ge-o-ringde 2-takt cylinderkop.

voor O-ringen rond een as die ergens ingeschoven moeten worden is dit echter dikwijls te moeilijk en maak ik de groef dieper, 85 tot 90 %
 
@ Janbros, normwaardes zijn er zodat je zelf geen aannames meer hoeft te doen. Rubber is welzeker samendrukbaar (of vervormbaar hoe jij het wilt noemen) vandaar de geringe speling die deze hebben in een groef. Prima hoe jij het doet maar ik zou me aan de voorgeschreven maatvoering houden. Zie bijvoorbeeld DIN3771
 
om niet verder te willen zagen, maar toch een laatste reply hierover : als je de oppervlakte van de groefdoorsnede kent (en die maten kan je makkelijk meten met een schuifmaat), kan je ook omgekeerd rekenen en de oppervlakte -en dus de diameter- van de O-ring berekenen, zonder dat je ook maar iets moet kennen van normen of weten waar je ze moet gaan zoeken ;)
 
O-ringen kan je niet samen persen, enkel vervormen. het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de O-ring ùoet dus net iets kleiner zijn dan het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de groef waar ze in komt.
als ik groeven voor O-ringen maak, maak ik ze even breed als de diameter van de ring, en 20% minder diep.
bv : O-ring van 2mm :
opp = Pi x straal ² = Pi x 1 = Pi = 3,1415
groef = 2 x 2/100*80 = 2x 1,6 = 3,2

ideaal voor afdichtingen met O-ring die met bouten worden vast gezet zoals bv een ge-o-ringde 2-takt cylinderkop.

voor O-ringen rond een as die ergens ingeschoven moeten worden is dit echter dikwijls te moeilijk en maak ik de groef dieper, 85 tot 90 %

Bedankt voor de tip en wellicht iets voor de volgende x. Ik heb nu verschillende maten gekocht en gekeken welke goed leek te passen (het is er 1 geworden die 0.6mm groter is dan het gat waar die in moet). Vanmiddag ga ik testen op lekken en als alles goed lijkt de boel weer monteren en afstellen.
 
Gisteren heb ik een ritje van 30 km gemaakt en hij rijdt beter dan voordat ik begon met sleutelen :) Bedankt voor alle hulp! Ik weet niet of het gelukt was zonder de hulp die ik hier heb gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan