Brandstof

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Hai,

Las in een ander topic een opmerking over octaangehalte. Dit bracht me weer op een vraag die ik al langer (ook voor koekblik trouwens ;) ) heb, waar jullie me waarschijnlijk zo antwoord op kunnen geven.

Bij de pomp kun je kiezen voor Euro95 of Euro98 en bij Shell ook nog es voor Pura. Wat is het verschil tussen deze typen behalve de prijs? kun je zelf kiezen welk van deze je verkiest of is het in sommige gevallen noodzakelijk om bijv. Euro98 of zo te kiezen? (Ik herinner me vaag dat auto's vroeger of op "super" of op "normaal" reden?)

Anyone?

Edit [28-11]: Toch maar een polletje gemaakt. Tank je iets anders als RON 95, Wees zo vrij een berichtje te posten met welke motor je berijdt en waarom (je denkt dat) dit nodig/beter is?

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Lees ik daar allerlei verhalen over ontbranding, explosies en detonatie.
Eerst even dit:
Een ontbranding is een verbranding die gelijkmatig verloopt. In je cylinder is het een snelle verbranding volgens een vlamfront. Dit proces leverd arbeid .
Een explosie is een soort ontbranding waarbij de hele stof in zeer korte tijd verbrand wordt. Niet volgens een vlamfront maar random.Dit is goed bij het opblazen van sloopgebouwen maar slecht in je motor.Pingelen is net zoiets.
Detonatie is een situatie waarbij een schokgolf die veroorzaakt wordt door een explosie al het andere materiaal doet ontploffen.
De schokgolf gaat met de snelheid van het geluid (geluidssnelheid van die stof).
Dus daar waar de golf ariveert ontploft het materiaal.
TNT, trinitrotolueen , kan gewoon branden als je het aansteekt. Er gebeurd niets heftigs. Maar als hier een zogenaamde detonator bij wordt gedaan bijv. Natriumazide dan is de klap zo groot dat de schokgolf die daarop volgt al het TNT doet exploderen.
Hoe raak ik hier weer verzeild, het ging toch over motoren.

Gewoon benzine in je tank doen.

Gr.Henk
 
Bij een detonatie komt het ontbrandbare materiaal onder hoge druk tot ontploffing.Dat kan onder meer door een "detonator" te gebruiken, maar soms levert het brandbare materiaal zélf de aanzet tot de detonatie. Detonatie is uiteraard ook een vorm van verbranding, maar dan in een kettingreactie, waarbij de ontbranding heel snel en ongelijkmatig plaats vindt. Het eerste deel van de ontploffing perst als het ware de rest van het brandbare materiaal in elkaar (de hoge druk die je nodig hebt) waarna in het tweede deel van de verbranding de detonatie plaats vindt.
De hoge druk in combinatie met de snelle verbranding vind je uiteraard ook in de cylinder van een verbrandingsmotor. Wat je dan alleen nog "nodig" hebt is een ongelijkmatige verbranding/ontsteking. Dat kan door nagloeiende carbondeeltjes bij een vervuilde motor, maar ook door een andere vorm van vroegtijdige ontsteking van het mengsel.
 
V-power in de auto* (injectie uit 1987 dus gevoelig voor benzinekwaliteit) , loodvrij in de motor.

(*dat kon nog niet in het polletje :+ )

Als je V-power tankt dan merkt je dat echt niet gelijk.
Het schoonmaakproces (schonere verbranding) werkt natuurlijk niet met 1 tankje.
Uiteindelijk heb je een iets schonere en (ze zeggen daardoor) fittere motor.
 
1 grote hoax!
Een maat van mij heeft een Fazer, en vanaf het begin Pura -en dus later V-power getankt.
2 maanden geleden waren we met de hele groep bij MotorXtra voor een paar Dyno'runs.

Hij had een hele mooie blauwe vlam uit zijn uitlaat, gewoon een perfecte mooie en schone verbranding.
De koppelkromme leek wel gegenereerd door de computer, zo vlak zonder pieken en dalen.
Gewoon eng om te zien bijna .. :}
En dan moet je de motor natuurlijk ook goed afstellen, alleen V-power is niet genoeg. :+
 
Het enige verschil wat ik merk, is dat met v-power de motor iets sneller op tempratuur komt, en met euro 95 of 98 merk ik totaal geen verschil, ja de euro's vliegen sneller me beurs uit :P
 
ron 98 ik comp 1:12.5 op mijn BMW f650 bij ron 95 ging hij detoneren.
ron 95 moet volgens de leveancier kunnen.
Alleen het geluid van detoneren is niet iets watje vertrouwen geeft.

Henk

Apart... Ik heb een 2004 F650GS Dakar en geen problemen met 95... heb het in de Eifel niet geprobeerd, maar volgens BMW kan ik RON 91 tanken. V-Power levert niets op, alleen een hoger verbruik.

De F650 met injectie heeft trouwens een pingelsensor en 95 zou geen problemen mogen opleveren.
 
...
Maar een pingelsensor kan toch niet verhinderen dat je ontbranding bij bv. een hete motor wat vroeger komt? Een hoger octaangetal wel.
...

Als het zo erg is niet nee. Maar vaak begint het pingelwerk op het moment van ontsteken. i.p.v. een rustige verbranding krijg je 1 harde klap. Als je op dit moment de ontsteking later zou zetten heb je er geen last van.

Van subaru koekblikken met turbo weet ik dat ze de turbodruk terugregelen via de pingelsensor.
 
Da's ook wat ik er van begrepen heb Orpheus. Een Golf GTI heeft een compressie van 12:1 en moet volgens het boekje op Ron 98 rijden, dus dan is dat voor een R6 met 12.4:1 ook niet eens zo gek.
...

De zuigertjes zijn ook maar iets kleiner ;) . En daarbij maalt de R6 ook iets meer toeren.

Fabrikant heeft er rekening mee gehouden en als die zegt 'RON 95' dan zit dat echt wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan