Brandstof

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Hai,

Las in een ander topic een opmerking over octaangehalte. Dit bracht me weer op een vraag die ik al langer (ook voor koekblik trouwens ;) ) heb, waar jullie me waarschijnlijk zo antwoord op kunnen geven.

Bij de pomp kun je kiezen voor Euro95 of Euro98 en bij Shell ook nog es voor Pura. Wat is het verschil tussen deze typen behalve de prijs? kun je zelf kiezen welk van deze je verkiest of is het in sommige gevallen noodzakelijk om bijv. Euro98 of zo te kiezen? (Ik herinner me vaag dat auto's vroeger of op "super" of op "normaal" reden?)

Anyone?

Edit [28-11]: Toch maar een polletje gemaakt. Tank je iets anders als RON 95, Wees zo vrij een berichtje te posten met welke motor je berijdt en waarom (je denkt dat) dit nodig/beter is?

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Octaan gehalte (95 - 98). Hoe hoger het octaan gehalte des te hoger de druk in de cilinder kan zijn, zonder het gevaar van zelfontbranding (pingelen).

Rijdt je motor prima op 95, dan is er in principe geen reden om 98 te tanken. Wat Pura doet weet ik niet, maar ik zou het niet gebruiken om prijstechnische redenen. Ga je je machine opvoeren en je cilinderkop zwaar vlakken, dan kan het best eens zijn dat je moet overstappen naar 98, omdat dan de compressie verhouding verandert.
 
Het hangt er helemaal van af wat voor motor je hebt of je 95 of 98 tankt. De meeste rijden idd prima op 95. Zelf ben ik Pura gaan gebruiken destijds omdat ik in een vakblad voor de autobranche had gelezen dat het de motor en het brandstofsysteem zichtbaar reinigde. Men had van een viercylinder motor 2 cyl. op pura en 2 op euro 95 laten lopen en na een aantal draaiuren bleken de pura-cyl. duidelijk schoner. Omdat ik nogal eens vuil in de carb's had (hikken en inhouden)en geen filter ertussen kon zetten omdat de benzine dan niet genoeg doorstroomde bij een bijna lege tank ben ik dit gaan gebruiken. Ik heb nooit meer last van vuil gehad, dus ik verbeeld me dat het werkt. Toen pura verdween ben ik op V-power overgegaan, dat ook reinigende eigenschappen zou hebben. Omdat mijn Gt-tje en ik al lang samen zijn en ik al zijn nukken ken, voel ik wel wat verschil met gewone 95. Hij hangt net iets mooier aan het gas. In Duitsland heeft V-power 100 octaan, speciaal voor de snellere broeders. Heb ik ook een keer getankt, toen voelde ik ook wel verschil, hij trilde iets meer en trok wel iets beter. Als het alleen voor de vermogenstoename ging zou ik het niet kopen. En de prijs, bij 10.000 km per jaar scheelt het mij 15 euri's per jaar. Da's nie veel voor een goed gevoel, toch? En nee, ik ben op geen enkele wijze bij Shell betrokken.
Verder is het zo dat hoe hoger de compressieverhouding van een motor is, hoe hoger het octaangetal van de brandstof moet zijn. Uit mijn bolle hoofd dacht ik dat tot 1:10/10,5 95 octaan voldoende is, daarboven moet je 98 gebruken. 98 gebruiken kan voor zover ik weet, nooit kwaad. Bij moderne auto's maakt het niet uit, die hebben een anti-klopsensor in het motormanagement, die de ontsteking en/of de kleptiming verstelt bij dreigende detonatie (kloppen). Daar kun je alles ingooien, maar alleen op 98 geeft de motor de hoogste prestatied.
 
Laatst bewerkt:
Mijn compressie verh. = 1:8,5. Hij reedt in duitsland (dan ook) prima op die 91 bezien :) zouden we hier ook moeten hebben '( mijn thumpertje vondt het wel lekkah..
 
M'n CB1000 verbruikt bij normale rijstijl (<160kmh) evenveel 95 of 98. Pas als ik boven 180 kom 'voel' ik een verschil. Met 95 zijn de hernemingen zwakker.
Op m'n gsx750 idem beneden 140kmh. Daar voel ik 't verschil vanaf 140, maar dit is wel een fiets met zijspan...
't is eigenlijk heel eenvoudig, tank aan de benzinepomp die eerst vrijkomt.
 
mijn wagentje, golf 4, rijdt op 98, de motor is hiervoor ontworpen en heeft ook de beste prestaties met deze benzine. Met 95 gaat ook prima, maar je levert echt in op vermogen..Daarnaast heb ik me laten vertellen dat de smering beter is...
maar technisch ben ik op dat gebied een leek
 
Het idee dat benzine met een hoger octaangetal meer vermogen levert is een hardnekkig bakerpraatje.
Wat sommigen ervaren is het "placebo-effect". Je dénkt dat het werkt en dus voel je ook dat het zo is....

Heel simpel: bij sommige compressie-verhoudingen voldoet het standaard octaangetal (95) niet. Dan gaat de motor "pingelen" (=detoneren wat een moeilijk woord voor een extreem soort explosie is, dat veroorzaakt VEEL schade)
Door de hogere druk "valt" de benzine als het ware uit elkaar, wat vroegtijdige ontbranding tot gevolg heeft. In dat geval moet je benzine met een hogere klopvastheid gebruiken (RON 98). Dat soort motoren (met hogere compressie) levert over het algemeen hogere prestaties.

Daar komt het idee vandaan dat je met RON98 ook sneller rijdt met een "gewone" motor. Dat is dus gewoon niet zo...

Nadeel is dat benzine met een hoger octaangetal minder goed ontbrandt bij een motor met lagere compressie. Daardoor vervuilt je motor inwendig meer, dat komt ook door de toevoegingen die de benzine klopvaster (hoger octaangetal) maken.

Als je het niet nodig hebt voot jouw type motor, is het zinloos, nadelig en alleen maar duurder om RON98 te gebruiken. Uiteraard kan het niet meteen kwaad om een enkel keertje super te tanken als dat zo uitkomt.
 
Het idee dat benzine met een hoger octaangetal meer vermogen levert is een hardnekkig bakerpraatje.
Wat sommigen ervaren is het "placebo-effect". Je dénkt dat het werkt en dus voel je ook dat het zo is....

Heel simpel: bij sommige compressie-verhoudingen voldoet het standaard octaangetal (95) niet. Dan gaat de motor "pingelen" (=detoneren wat een moeilijk woord voor een extreem soort explosie is, dat veroorzaakt VEEL schade)
Door de hogere druk "valt" de benzine als het ware uit elkaar, wat vroegtijdige ontbranding tot gevolg heeft. In dat geval moet je benzine met een hogere klopvastheid gebruiken (RON 98). Dat soort motoren (met hogere compressie) levert over het algemeen hogere prestaties.

Daar komt het idee vandaan dat je met RON98 ook sneller rijdt met een "gewone" motor. Dat is dus gewoon niet zo...

Nadeel is dat benzine met een hoger octaangetal minder goed ontbrandt bij een motor met lagere compressie. Daardoor vervuilt je motor inwendig meer, dat komt ook door de toevoegingen die de benzine klopvaster (hoger octaangetal) maken.

Als je het niet nodig hebt voot jouw type motor, is het zinloos, nadelig en alleen maar duurder om RON98 te gebruiken. Uiteraard kan het niet meteen kwaad om een enkel keertje super te tanken als dat zo uitkomt.
Maar... })

Als je nu een motor hebt met een pingelsensor (voor zover ik weet alleen in auto's, maar goed). Dan regelt de motor als het goed is zelf het ontstekingsmoment zodat ie net niet gaat pingelen. In dat geval kun je, lijkt mij, wel vermogens winst hebben door 98 te tanken. Maar goed, dit geldt natuurlijk alleen voor de laatste generaties automotoren. Volgens mij zijn er nog geen motorfietsen met een pingelsensor.
 
Maar... })

Als je nu een motor hebt met een pingelsensor (voor zover ik weet alleen in auto's, maar goed). Dan regelt de motor als het goed is zelf het ontstekingsmoment zodat ie net niet gaat pingelen. In dat geval kun je, lijkt mij, wel vermogens winst hebben door 98 te tanken. Maar goed, dit geldt natuurlijk alleen voor de laatste generaties automotoren. Volgens mij zijn er nog geen motorfietsen met een pingelsensor.

Maar een pingelsensor kan toch niet verhinderen dat je ontbranding bij bv. een hete motor wat vroeger komt? Een hoger octaangetal wel.
Daarom wordt in de racerij veel met hoge octaan waardes gewerkt, ook al zijn het straatmotoren die gewoonlijk op 95 lopen.
 
Maar een pingelsensor kan toch niet verhinderen dat je ontbranding bij bv. een hete motor wat vroeger komt? Een hoger octaangetal wel.
Even uit mijn geheugen (wat niet zo heel goed meer is ;) ):

Pingelen is volgens mij niet hetzelfde als (te) vroeg ontsteken. Bij pingelen ontstaan er door zelfontbranding meerdere vlamfronten in de verbrandingskamer in plaats van dat er één gecontroleerde ontbranding plaatsvindt tgv de bougievonk. Dit veroorzaakt grote temperatuur- en drukverschillen tussen verschillende plaatsen in de verbrandingskamer wat dan schade kan veroorzaken. Te vroeg ontsteken op zichzelf is niet schadelijk. Alleen inefficiënt. Om het pingelen tegen te gaan vervroeg je de ontsteking waardoor je wel weer een gecontroleerde verbranding hebt (maar dan vroeger dan je eigenlijk zou willen). Een motor met een pingelsensor zal de ontsteking vervroegen zodra pingelen gedetecteerd wordt. Hierdoor gaan de prestaties achteruit maar wordt motorschade voorkomen. Gebruik je dus brandstof met een hogere klopvastheid, dan zal de motor het ontsteekmoment weer kunnen verlaten tot het, voor de motor, optimale tijdstip.

Racemotoren hebben een hogere compressie. Daardoor wordt de temperatuur waarbij zelfontbranding optreedt eerder bereikt. Om dus toch op het juiste moment gecontroleerd te kunnen ontsteken gebruikt men benzine met een hogere klopvastheid (en die dus niet zelf ontbrandt).

Dit is tenminste wat ik me herinner. Maar misschien dat ik het niet helemaal (of helemaal niet :P ) goed heb.
 
Laatst bewerkt:
Even uit mijn geheugen (wat niet zo heel goed meer is ;) ):

Bij pingelen ontstaan er door zelfontbranding meerdere vlamfronten in de verbrandingskamer in plaats van dat er één gecontroleerde ontbranding plaatsvindt tgv de bougievonk. Dit veroorzaakt grote temperatuur- en drukverschillen tussen verschillende plaatsen in de verbrandingskamer wat dan schade kan veroorzaken. Te vroeg ontsteken op zichzelf is niet schadelijk. Alleen inefficiënt. Om het pingelen tegen te gaan verlaat je de ontsteking waardoor je wel weer een gecontroleerde verbranding hebt (maar dan vroeger dan je eigenlijk zou willen). Een motor met een pingelsensor zal de ontsteking verlaten zodra pingelen gedetecteerd wordt. Hierdoor gaan de prestaties achteruit maar wordt motorschade voorkomen. Gebruik je dus brandstof met een hogere klopvastheid, dan zal de motor het ontsteekmoment weer kunnen verlaten tot het, voor de motor, optimale tijdstip.

Racemotoren hebben een hogere compressie. Daardoor wordt de temperatuur waarbij zelfontbranding optreedt eerder bereikt. Om dus toch op het juiste moment gecontroleerd te kunnen ontsteken gebruikt men benzine met een hogere klopvastheid (en die dus niet zelf ontbrandt).

Dit is tenminste wat ik me herinner. Maar misschien dat ik het niet helemaal (of helemaal niet :P ) goed heb.
;) :}
met dank aan P. Klaver en zijn fantaaaaastische boek
 
Da's ook wat ik er van begrepen heb Orpheus. Een Golf GTI heeft een compressie van 12:1 en moet volgens het boekje op Ron 98 rijden, dus dan is dat voor een R6 met 12.4:1 ook niet eens zo gek. Zeker als je flink tekeer gaat met zo'n motor zal het blok erg heet worden. Dus bij warme dagen en stevig doorrrijden / circuitrijden is een hoger octaan gebruiken niet zo'n gek idee. Ik heb begrepen van de Shell site dat ze vanwege de hoge snelheden die in Duitsland gereden worden en daarmee hogere belasting van het blok, daar dus V-Power 100 hebben.
 
detoneren wat een moeilijk woord voor een extreem soort explosie is

Vraag me trouwens af of het echt detoneren is. Volgens mijn roestige geheugen (uit de tijd dat ik veel experimenteerde met zwavel, koolstof, kunstmest, remolie, chloorpoeder, etcetera ;) ) moet je voor detonatie een hoogexplosief materiaal hebben. Een detonatie is een chemische reactie die ongelofelijk snel verloopt en waarbij het detonerend in een soort plasma achtig materiaal onder superhoge druk uiteenvalt - dit zorgt voor een gigantische expansie met snelheden die niet van deze wereld zijn; een explosie is "gewoon" een hele snelle verbranding waarbij de afvalgassen snel expanderen.

Buskruit explodeert; nitroglycerine (glyceroltrinitraat) detoneert. Benzine onder hoge druk? Geen idee. Schade is er in ieder geval :P
 
Als het mengsel in de verbrandingskamer te heet wordt en onder hoge druk komt te staan, komt het vanzelf tot ontbranding (detonatie).

Het gebeurt zeer spontaan, wat tot drukpieken leid. Deze drukpieken zijn schadelijk voor je zuiger(veren), cilinderkop(pakking).
Ik vergelijk het met anti-arbeid.
 
Tis nogthans heeeeeel simpel: kijk in het boekje van je motor/auto en kijk wat het minimum octaangetal is dat is voorgeschreven en gebruik dat dat. In europa zul je geen lager octaan dan 95 (=super) vinden. Uitzonderlijk nogges 92.
Enkel zeer hoog performante motoren (en dan nog) moeten 98 hebben vanwege de hoger toegelaten compressie.
Dus .... zegt je boekje 95 of hoger, gebruik dan 95, tis goejkoper. Je maakt geen winst door toch 98 te gebruiken. Heb je 95 getankt, en hoor je gepingel, gebruik dan toch 98.
ID voor een poll? wie met welke motor MOET 98 gebruiken omdat em op 95 pingelt?
 
Maar... })

Als je nu een motor hebt met een pingelsensor (voor zover ik weet alleen in auto's, maar goed). Dan regelt de motor als het goed is zelf het ontstekingsmoment zodat ie net niet gaat pingelen. In dat geval kun je, lijkt mij, wel vermogens winst hebben door 98 te tanken. Maar goed, dit geldt natuurlijk alleen voor de laatste generaties automotoren. Volgens mij zijn er nog geen motorfietsen met een pingelsensor.

De BMW R1200GS was volgens mij de eerste motorfiets met pingelsensor. Dan hoef je ook in Verweggistan niet op zoek naar een benzinepomp met RON98, wat misschien wel eens lastig kan zijn. :)

De nieuwe K1200S heeft ook een pingelsensor en geeft het volle vermogen met RON98, iets minder met benzine met een laag octaangetal.

Erik
 
Terug
Bovenaan Onderaan