Brandstof

R1Alex

MF'er
27 aug 2004
242
0
Velserbroek
Ok, er zijn al heel wat topics geweest over welke brandstof je moet nemen. Na mij door de meeste heen geworsteld te hebben :z , wil ik nu over stappen van euro 95 naar euro 98. (Ik heb een 25 Kw Honda VTR250 met een compressie van 11:1). 8-)
Nu is de vraag, Kan ik de volgende keer gewoon 98 in me tank gooien, of moet ik eerst alle 95 eruit rijden/halen. Kortom, kun je de twee soorten door elkaar gooien? :?

Alex
 
Gewoon lekker mixen. Misschien een tip. Ik heb gemerkt dat mijn beide fietsen goed lopen op V-power van Shell (neeehee ik heb geen aandelen!). Ze "hangen" allebei wat lekkerder aan het gas. Ieder klein verschil telt tenslotte mee bij een lichte fiets (heb jarenlang een CB 250T pekelfiets gehad, vandaar).
 
Wat geeft monsieur Honda op?
Fjp.gif


ƒIƒŠƒWƒiƒ‹ƒp?[ƒcƒJƒ^ƒ?ƒO(PDF)ƒ_ƒEƒ“ƒ??[ƒh?o—ˆ‚Ü‚·?B



8-)
 
Een paar feitjes op een rij:

1. RON en MON hebben NIETS te maken met de specifieke energie in een brandstof.
2. Gelode hoog-octaan race brandstoffen branden langzamer dan de meeste ongelode straat-brandstoffen. Race brandstoffen zullen daarom in een normale of licht gemodificeerde motor een slechtere verbranding tot gevolg hebben.
3. Hoog-octaan gehalte betekent niet dat brandstof langzamer verbrandt, of meer energie bevat.
4. Specifieke energie van brandstof (dus: hoe heet de verbranding is), wordt volgens de volgende formule beschreven:

Specifieke energie = LHV*MW/AF

LHV: = low heating value
MW = Moleculair gewicht
AF = air / fuel ratio

Voor benzine LHV= 43 MJ/kg en AF=14.6
Voor Methanol: LHV= 21.1MJ/kg (minder "warmte" dan benzine) en AF=6.46 (rijker dan benzine)
Als je dit invult in de formule, zie je dat methanol 10% meer specifieke energie heeft dan benzine.

Als je race-brandstof vergelijke met A-kwaliteit benzine (Shell, Texaco e.d.), dan is er bijna geen of helemaal geen verschil in de specifieke energie.

5. het grote voordeel van racebrandstof is dat ze bestand zijn tegen hoge compressie-waarden. 1:11 is niet een hoge compressie waarde.

6. Soms komt het voor dat je motor beter draait, zodra je een andere brandstof gebruikt. Dat komt door meer indirekte redenen:
a. je sproeier-setting komt beter overeen met de AF van de getankte benzine
b. de nieuwe brandstof kan de volumetrische efficiency verbeteren (mate van luchtopname)


7. Zelfs bij dezelfde benzine-pomp, is de benzine niet altijd hetzelfde. Dat kan leiden tot allerlei kleine verschillen in de motorfiets-prestaties.
 
Als 95 aanbevolen wordt moet je dat er gewoon ingooien. 95 brandt wat beter dan 98. 98 zal dus de prestatie niet verbeteren. terugstappen, van 98 naar 95 moet je nooooooit doen.

Ook voor je tweetakt "die wat lekkerder aan het gas hangt" is V-Power taboe, je hebt die 98 nodig.
Tot 6000 toeren is er niets aan de hand, maar daarboven loopt de compressie door het terugvoeren op tot ws 1:12. dan is iedere octaan nodig.
 
Ten eerste het is een 250cc viertakt.
Ten tweede, hij is niet teruggevoered. Hij is gewoon 25Kw.

Maar nu de vraag, voor 250cc viertakt, compressie 11:1. Kun je het beste 95, 98 of V-Power nemen?

Alex

PS: Voor het geld maakt het me niet uit, hij rijd toch redelijk zuinig :] en ik helaas niet zo heel veel :(
 
Als 95 aanbevolen wordt moet je dat er gewoon ingooien. 95 brandt wat beter dan 98. 98 zal dus de prestatie niet verbeteren. terugstappen, van 98 naar 95 moet je nooooooit doen.

Ook voor je tweetakt "die wat lekkerder aan het gas hangt" is V-Power taboe, je hebt die 98 nodig.
Tot 6000 toeren is er niets aan de hand, maar daarboven loopt de compressie door het terugvoeren op tot ws 1:12. dan is iedere octaan nodig.
waarom mag je niet terug van 98 naar 95?
Onthoud je motor wat er vantevoren in zat :?
 
Neejoh, die 98 moet erin omdat je hogere compressie hebt, of om een andere reden dat er gevaar bestaat voor voortijdige ontbranding. Het vlamfront bij een voortijdige ontbranding is onregelmatig, langzaam en heet. Dit veroorzaakt oververhitting, wat voor een viertakt desastreus kan zijn voor de kleppen, voor een tweetakt schadelijk voor de uitlaatpoort en zuiger...

98 voorkomt voortijdige ontbranding door een hogere klopvastheid.

Eigenlijk moeten zij die 98 horen te tanken altijd in hun achterhoofd denken dat hun motor iets mankeert, ze mogen uiteindelijk geen "normaal" tanken
 
Effe wat duidelijker AUB :? :? welke onzin?


Ik dacht dat met die GT550 een Suzuki tweetakter bedoeld werd
Deze GT 550 is de Kawasaki GT 550, 4-cyl, 4T, cardan. 98 voor een tweetakt zou ik ook niet doen. Maar in een oudere viertakt, met misschien wsat kool in de verbrandingskamers met als gevolg een wat hogere compressie, kan het m.i. geen kwaad. En ik heb van die V-power een goed gevoel. Misschien verbeeld ik het me wel, maar dan heb ik voor 50 euri's per jaar een heel jaar een goed gevoel, toch?
 
Ok, er zijn al heel wat topics geweest over welke brandstof je moet nemen. Na mij door de meeste heen geworsteld te hebben :z , wil ik nu over stappen van euro 95 naar euro 98. (Ik heb een 25 Kw Honda VTR250 met een compressie van 11:1). 8-)
Nu is de vraag, Kan ik de volgende keer gewoon 98 in me tank gooien, of moet ik eerst alle 95 eruit rijden/halen. Kortom, kun je de twee soorten door elkaar gooien? :?

Alex

uitkijken dat het voor je katalysator geen kan, in mijn instructie boekje staat dat loodhoudende benzine erg slecht voor de katalysator is
 
Terug
Bovenaan Onderaan