Beste mede forumleden,
Al een geruime tijd rijd ik een CBR600F4 uit 99. Nooit echt problemen mee gehad tot nu toe. Al een tijd merkte ik dat mijn accu wel erg snel ontlaadde. Bijna elke 1.5 jaar moest er wel een accu in (mede omdat ik hem te weinig aan de druppellader hing). Echter had ik na pas een stuk gereden te hebben dat mijn motor niet meer wilde starten door een te lage accuspanning. Vervolgens met kabels gestart en een grote ronde zonder problemen gereden. Ik ben daarna toch maar eens gaan meten.
Met het contact uit meet ik 0.003A. Niet ontzettend schokkend dus.
Met het contact aan meet ik al snel zo'n 7A. Hierna wat zekeringen gaan trekken tot er 5.5A achter 1 zekering bleef staan. De zekering betreft vooral kniperlicht en achterlicht. Na zo'n beetje alles geëlimineerd te hebben bleef er 5.5A op staan. Wat me wel altijd op viel was dat er een losse draad met oogje op de massa van de accu zat aangesloten samen met de massa draad. Het oogje maar eens gevolgd, en toen stuitte ik via een stekker op het volgende:
De stekker op de foto is van mijn achterlicht. De vorige eigenaar heeft provisorisch de 12V van het achterlicht gepakt. De andere kant van de stekker baarde me zowaar nog meer zorgen. Deze gaat direct naar de brandstofpomp. Dit betekent dus dat mijn brandstofpomp altijd direct achter mijn 10A zekering heeft gezeten. Vervolgens gekeken naar het relais voor de branstofpomp, en daar zag ik het volgende:
De roze ader hoort links onder te zitten. In plaats daarvan was deze omgeslagen en vast getapet. Het relais is dus gewoon niet gebruikt. Nu heb ik hierom de volgende vragen:
Grt, QuuN
Al een geruime tijd rijd ik een CBR600F4 uit 99. Nooit echt problemen mee gehad tot nu toe. Al een tijd merkte ik dat mijn accu wel erg snel ontlaadde. Bijna elke 1.5 jaar moest er wel een accu in (mede omdat ik hem te weinig aan de druppellader hing). Echter had ik na pas een stuk gereden te hebben dat mijn motor niet meer wilde starten door een te lage accuspanning. Vervolgens met kabels gestart en een grote ronde zonder problemen gereden. Ik ben daarna toch maar eens gaan meten.
Met het contact uit meet ik 0.003A. Niet ontzettend schokkend dus.
Met het contact aan meet ik al snel zo'n 7A. Hierna wat zekeringen gaan trekken tot er 5.5A achter 1 zekering bleef staan. De zekering betreft vooral kniperlicht en achterlicht. Na zo'n beetje alles geëlimineerd te hebben bleef er 5.5A op staan. Wat me wel altijd op viel was dat er een losse draad met oogje op de massa van de accu zat aangesloten samen met de massa draad. Het oogje maar eens gevolgd, en toen stuitte ik via een stekker op het volgende:
De stekker op de foto is van mijn achterlicht. De vorige eigenaar heeft provisorisch de 12V van het achterlicht gepakt. De andere kant van de stekker baarde me zowaar nog meer zorgen. Deze gaat direct naar de brandstofpomp. Dit betekent dus dat mijn brandstofpomp altijd direct achter mijn 10A zekering heeft gezeten. Vervolgens gekeken naar het relais voor de branstofpomp, en daar zag ik het volgende:
De roze ader hoort links onder te zitten. In plaats daarvan was deze omgeslagen en vast getapet. Het relais is dus gewoon niet gebruikt. Nu heb ik hierom de volgende vragen:
- Kan dit verhaal kwaad hebben gedaan voor mijn motor (behalve mijn accu probleem uiteraard)?
- Kan ik er van uit gaan dat mijn brandstofpomp nog goed functioneert aangezien ik verder geen problemen heb tijdens het rijden?
- Waarom zou dit gedaan kunnen zijn?
Grt, QuuN
Laatst bewerkt: