Brandstofpomp direct achter zekering? - CBR600F4 (99)

QuuN

MF'er
5 mrt 2011
36
1
Beste mede forumleden,

Al een geruime tijd rijd ik een CBR600F4 uit 99. Nooit echt problemen mee gehad tot nu toe. Al een tijd merkte ik dat mijn accu wel erg snel ontlaadde. Bijna elke 1.5 jaar moest er wel een accu in (mede omdat ik hem te weinig aan de druppellader hing). Echter had ik na pas een stuk gereden te hebben dat mijn motor niet meer wilde starten door een te lage accuspanning. Vervolgens met kabels gestart en een grote ronde zonder problemen gereden. Ik ben daarna toch maar eens gaan meten.
Met het contact uit meet ik 0.003A. Niet ontzettend schokkend dus.

Met het contact aan meet ik al snel zo'n 7A. Hierna wat zekeringen gaan trekken tot er 5.5A achter 1 zekering bleef staan. De zekering betreft vooral kniperlicht en achterlicht. Na zo'n beetje alles geëlimineerd te hebben bleef er 5.5A op staan. Wat me wel altijd op viel was dat er een losse draad met oogje op de massa van de accu zat aangesloten samen met de massa draad. Het oogje maar eens gevolgd, en toen stuitte ik via een stekker op het volgende:
IMG_20200702_184529.jpg

De stekker op de foto is van mijn achterlicht. De vorige eigenaar heeft provisorisch de 12V van het achterlicht gepakt. De andere kant van de stekker baarde me zowaar nog meer zorgen. Deze gaat direct naar de brandstofpomp. Dit betekent dus dat mijn brandstofpomp altijd direct achter mijn 10A zekering heeft gezeten. Vervolgens gekeken naar het relais voor de branstofpomp, en daar zag ik het volgende:
IMG_20200702_203721.jpg

De roze ader hoort links onder te zitten. In plaats daarvan was deze omgeslagen en vast getapet. Het relais is dus gewoon niet gebruikt. Nu heb ik hierom de volgende vragen:
  • Kan dit verhaal kwaad hebben gedaan voor mijn motor (behalve mijn accu probleem uiteraard)?
  • Kan ik er van uit gaan dat mijn brandstofpomp nog goed functioneert aangezien ik verder geen problemen heb tijdens het rijden?
  • Waarom zou dit gedaan kunnen zijn?
Ik hoor het graag van jullie!

Grt, QuuN
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is je brandstofpomprelais defect en is dit zo buiten dienst gesteld (omzeild)
Je pomp is ok anders zou je niet eens kunnen rijden

Waarom je relais omzeild is zal je verder moeten uitzoeken
Is het defect? Of is er een probleem in de voedingspanning dan wel stuursignaal

Komt er spanning op en het schakelt (je hoort het klikken) maar geen spanning uit: relais defect
komt er geen spanning: zekeringen checken
komt er spanning op maar je hoort niks klikken: stuursignaal checken
 
Je brandstofpomp wordt in de originele situatie door de ECU aangestuurd. Normaal gesproken laat de ECU de brandstofpomp enige seconden lopen na het inschakelen van het contact, waarna de brandstofpomp weer uitgeschakeld wordt om electriciteit te besparen. Wanneer je de motor start gaat de brandstofpomp natuurlijk weer lopen, totdat je de motor uit zet.
Op zich kan het geen kwaad om je brandstofpomp direct met je contact te schakelen. Enige nadeel is dat als je de motor op contact hebt staan dat je direct een (grote) stroomverbruiker aan hebt staan. Je accu zal dus leeglopen. Maar ja, waneer laat je je motor op contact staan zonder dat de motor draait?
Ik heb eens een auto gehad waar de brandstofpomp ook direct op het contact zat. Ging prima, zolang je t maar weet en de auto niet onnodig op contact liet staan zonder draaiende motor.
 
Ik vraag me af of de bedrading van het achterlicht zwaar genoeg is om de brandstofpomp te voeden...

Die stekker in je laatste foto.... Hebben ze daar nou allemaal amp schuifjes ingedrukt?

Buiten het feit dat het allemaal aan elkaar gebeund is, kan dit niet veroorzaken dat je accu leegloopt.
De verlichting is via het contact geschakeld.
 
Je brandstofpomp wordt in de originele situatie door de ECU aangestuurd. Normaal gesproken laat de ECU de brandstofpomp enige seconden lopen na het inschakelen van het contact, waarna de brandstofpomp weer uitgeschakeld wordt om electriciteit te besparen. Wanneer je de motor start gaat de brandstofpomp natuurlijk weer lopen, totdat je de motor uit zet.
Op zich kan het geen kwaad om je brandstofpomp direct met je contact te schakelen. Enige nadeel is dat als je de motor op contact hebt staan dat je direct een (grote) stroomverbruiker aan hebt staan. Je accu zal dus leeglopen. Maar ja, waneer laat je je motor op contact staan zonder dat de motor draait?
Ik heb eens een auto gehad waar de brandstofpomp ook direct op het contact zat. Ging prima, zolang je t maar weet en de auto niet onnodig op contact liet staan zonder draaiende motor.

onzin. zo'n membraan-benzinepomp schakelt zichzelf uit van het moment dat er een beetje tegendruk (=carbu's vol) is. als de tegendruk wegvalt door benzineverbruik, duwt een veer de as met membraan weer terug waardoor de kontakten intern mekaar weer even raken en ze weer even een pompslag maakt doordat een solenoid de as terug trekt tegen de veer in.
 
Ik vraag me af of de bedrading van het achterlicht zwaar genoeg is om de brandstofpomp te voeden...

Die stekker in je laatste foto.... Hebben ze daar nou allemaal amp schuifjes ingedrukt?

Buiten het feit dat het allemaal aan elkaar gebeund is, kan dit niet veroorzaken dat je accu leegloopt.
De verlichting is via het contact geschakeld.

Goede vraag of de bedrading dit leuk heeft gevonden. Ik heb nooit problemen gehad en deze beun oplossing zit er voor mijn gevoel toch al een ruime tijd in. Er zitten inderdaad amp schuifjes in de stekker. Deze horen er naar mijn idee ook in? Ik deel trouwens je mening niet helemaal dat het niet de veroorzaker is van het leegrekken van mijn accu. Als ik tijdens het rijden continu een grote verbruiker heb zal mijn accu niet helemaal lekker bijgeladen worden. Als ik tussen 2 ritten de accu niet aan de lader hang, kan het bij het starten van de volgende rit de accu wellicht te leeg zijn.

Ik heb ondertussen nieuwe (2ehands) relais besteld en knoop alles in de loop van de week weer aan elkaar zoals het bedoeld is. Fijn om te weten dat de pomp nog in orde is (en stukje theoretische toelichting over de werking is ook altijd fijn!)
 
De werking van de pomp zelf wordt niet anders door deze beunoplossing, dus die verbruiker hou je.
Normaalgesproken heeft het laadsysteem ruim voldoende capaciteit om alsnog de accu goed op te laden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan