Brandstofpomp, hoe werkt dat ding :P

Iska

Dremelaar
17 apr 2011
593
0
Rijswijk
Hi allemaal,

Nadat mijn brandstofpomp minder dan 0,2 Ohm had tussen de 2 polen, heb ik besloten, gezien een nieuwe zo duur is, het ding maar eens open te maken.
Het goede nieuws is dat hij mechanisch niet geblokkeerd is. Ik kan de cilinder op de bewegen waarna een pompgeluid volgt. Het viel mij op dat het metalen plaatje dat helemaal in het midden zit, verbogen was. Deze heb ik teruggebogen, maar desondanks is de weerstand nog erg laag.
Ik heb een stel foto's gemaakt en hoop dat jullie beter snappen hoe het mechanisme werkt en hoe ik de pomp kan repareren!
afbeelding 1
afbeelding 2
afbeelding 3
afbeelding 4
afbeelding 5

Het plaatje dat schuin staat op de foto's heb ik ondertussen al rechtgezet!

Alvast bedankt!
Als ik iets door moeten meten, graag even melden
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat door vastzittende schakelcontacten de spoel verbrand is, en daarom nu een lage weerstand heeft. Die 67 Ampere gaat natuurlijk nooit gebeuren, dan was er allang een zekering uitgeklapt, dus eigenlijk kan het niet zo geweest zijn dat de contacten vast zaten.

Ik denk dat TS er wel gaat achterkomen dat de zekering ook nog vervangen moet worden. ;)
 
Ik denk dat TS er wel gaat achterkomen dat de zekering ook nog vervangen moet worden. ;)
Dat was inderdaad het geval ;)

Ik heb de pomp geïnstalleerd (vf 750) , alleen loopt de motor nog voor geen meter:
- ze stottert
- ze gaat alleen aan met de choke vol open
- als ik de motor zonder choke start daalt het aantal toeren snel en valt ze uit
- zodra ik gaaf geef valt de motor uit

Ik heb al gekeken of de bougies pulsen krijgen, maar dat gaat prima. De bougies hebben recent nog goed gewerkt. als ik de benzineslang uit de carbs haal komt hier gewoon benzine uit.
Als laatste heb ik gekeken of de schroeven voor het instellen van de carbs goed stonden, maar die waren allemaal 2,5 turn vanaf helemaal dicht.

De motor is een keer gevallen, maar dit zal volgens mij geen effect moeten hebben op de carbs.
ik weet zelf niet echt waar het probleem zou kunnen zitten :/
Ik wil erg graag eigen na 4 maanden dus graag jullie advies
 
Ik heb er ook even over na zitten denken en ik kan mij inderdaad alleen zoiets voorstellen. Het lijkt namelijk als de carbs gewoon te weinig brandstof krijgen (punt 2 en 3).
Ik zie er echter wel erg tegen op om voor de 3de keer die carbs eruit te halen. Dat is zo'n kl*te werk :X

Edit: Ik zie dat mensen het ook voor elkaar hebben gekregen om de floaters weer los te krijgen door met een hamer + schroevendraaier op de carbs te tikken. Zou dit werken?
 
Laatst bewerkt:
Het is te proberen. Maar als er toch weer troep in de carbs gekomen is (misschien zat de 'nieuwe' benzinepomp vol met troep?), dan kun je beter opnieuw de vlotterbakjes schoonmaken.

Je zou kunnen proberen de vlotterbakjes leeg te laten lopen met de aftapschroefjes onderin. Dan zie je sowieso wel snel of er weer troep in zit.

Zelfs als er geen benzine zou stromen, zou je blok in ieder geval nog netjes moeten lopen totdat de benzine uit de vlotterkamers op is. Er loopt benzine, dus er komt in ieder geval benzine in de vlotterkamers. Ik denk niet dat het aan de nieuwe pomp ligt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Zoek eens op het LC8 forum. KTM 950 heeft het zelfde principe en gaat dan ok regelmatig kapot. Op dat forum zit een zekere `Dr Bean`. Deze heeft ipv een mechanische er een elektronisch schakeling voor ontworpen. Niet duur en werkt perfect!

Succes.
Ruud
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan