Brandstofpomp start af en toe

Jerry_bboy

MF'er
3 feb 2016
86
2
Twente
Hallo allen,

Ik heb een cbr600rr van 2008 die nu zo'n 70000km heeft gereden. Sinds kort heeft die af en toe dat wanneer ik hem wil starten de brandstofpomp niet aanslaat. De ene keer wel de andere keer niet. Wanneer die aanslaat kan ik prima rijden tot ik hem uitzet en als ik geluk heb doet die het, maar heb doorgaans pech en sta dan weer te ver van huis.

Heb al van alles doorgemeten en zie weinig geks. Iemand een tip voordat ik een nieuwe brandstofpomp aanschaf.

Groet,
Jerry_bboy
 
Thanks voor de antwoorden. Heb de brandstofpomp al uitgebouwd. Dus nu alleen nog even een 12v fixen. Maar omdat die het wel goed doet tijdens rijden vind ik dat toch vreemd. Iemand enig idee wat nog meer de werking van de brandstofpomp tegenhoudt? Killswitch, standaard wellicht?
 
Thanks voor de antwoorden. Heb de brandstofpomp al uitgebouwd. Dus nu alleen nog even een 12v fixen. Maar omdat die het wel goed doet tijdens rijden vind ik dat toch vreemd. Iemand enig idee wat nog meer de werking van de brandstofpomp tegenhoudt? Killswitch, standaard wellicht?
12 v zit als accu in je motor.

Zoek een werkplaatshandboek of wiring diagram voor jouw model. Dan kun je zo zien wat er wel en niet tussen zit.
 
12 v zit als accu in je motor.

Zoek een werkplaatshandboek of wiring diagram voor jouw model. Dan kun je zo zien wat er wel en niet tussen zit.
Ja goed punt. Maar wou hem liever ergens anders testen. Maar dan maar even ook de accu eruit halen. Niet veel werk meer. Werkplaatshandboek heb ik liggen. Maar soms toch handig om te vragen of mensen nog ideeën hebben. Misschien wel die sensor of die rechtop staat 🤷🏻‍♂️
 
Relais doen het ook. Dus dat is het helaas ook niet. Misschien wel het contact slot. Vanavond maar eens een andere sleutel proberen. 🤷🏻‍♂️
Doet de pomp het ook niet bij aanzetten contact, tijdens de zogenaamde zelftest van de elektronica?
Ik had op mijn Honda een zekering (30A) apart van het zekeringskastje maar wel origineel, waar een haarscheurtje in zat.
Dus soms contact en soms niet, zoek daar eens naar.
 
Mee eens met voorgaande.
Pomp werkt conform test.
Relais werkt conform test.
Bij motor op contact werkt verder alles?!? Belangrijk voor analyse!
Bedradingsschema (rond pomp) even nalopen en deductie doen. Schema gevoegd. vvv.jpg
Brandstofpomp met 70 K. Hmm, zou kunnen maar is speculatie en is blijkbaar getest, dus. Is niet altijd stroomverzorging conform mijn Honda ervaring met Africa Twin etc. uit het verleden. Gewoon pomp (bijna) kaduk waarbij "binnenwerk" soms niet meer werkt en blijft "hangen". Test is zonder brandstof en met max. stroom. Bijna conform werkelijke omstandigheden. (Eigenlijk ook niet echt goed voor pompje.)

Maar goed, meten/testen is weten. We moeten het probleem toch vinden.
 
Laatst bewerkt:
Een relais die niet goed functioneert
Dit. Het is waarschijnlijker dat een relais niet meer goed is, dan een brandstofpomp. Je zou eens de spanning moeten meten of er wel altijd 12V bij de brandstofpomp komt. Als je de pomp niet hoort en je meet 0V, dan is het aannemelijk dat het relais niet goed is.

Of corrosie in stekkerverbindingen.
 
Thanks allemaal, gisteren nog weer meer getest, en gisteravond deed de brandstofpomp het ongeveer elke keer als ik de sleutel omdraaide.
Het enige wat ik echt gewijzigd heb is dat ik mijn accu aan de lader heb gegooid. Alleen vraag ik me af of dat het is. Het is niet de nieuwste accu meer dus opzich zou het kunnen. Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat die de ene keer wel doet en de andere keer wel goed doet. Thanks Old Skool voor het schema. Ik heb thuis ook een werkplaats handboek. Maar toch blijft het erg zoeken met al die kabels en dergelijke. Ga ook die zekering checken op een scheurtje. Ik heb ze allemaal wel bekeken, maar niet in detail.
 
het zou mooi zijn als er een moment is dat de pomp niet aanslaat. kan je met de multimeter stap voor stap terug meten waar wel of geen spanning is. een draadbreuk is dan ook te achterhalen.
 
Van alles nagelopen vandaag en hij heeft het een hele tijd gedaan. Vervolgens weer proberen en vanaf toen helemaal niks meer. Brandstofpomp werkt wel via een bypass. Maar het HISS lampje blijft branden. Dus de motor wil gewoon niet starten. Mensen ervaring hoe je de HISS kunt controleren?
 
Lees dit, 1 na laatste post. Iets met massa verbinding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan